Розширення фінансової автономії університетів як інструмент підвищення їх соціальної відповідальності
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/731679/
https://ul-journal.org/index.php/journal/article/view/183 https://doi.org/10.31874/2520-6702-2022-13-55-69 |
|
Title |
Розширення фінансової автономії університетів як інструмент підвищення їх соціальної відповідальності
Expansion of University Financial Autonomy as an Instrument to Increase the University Social Responsibility |
|
Creator |
Калашнікова, С.А.
Власова, І.В. |
|
Subject |
37.07 Management aspects of educational institutions
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Проаналізовано європейські стратегічні документи й аналітичні звіти міжнародних організацій. Установлено, що розширення фінансової автономії університетів та зростання соціальної відповідальності університету є тенденцією Європейського простору вищої освіти (ЄПВО). Проаналізовано стратегічні документи в Україні, що безпосередньо стосуються розвитку вищої освіти. Встановлено, що забезпечення автономії та сприяння соціальній відповідальності закладів вищої освіти є важливими для підвищення ефективності управління в системі вищої освіти України. Запропоновано визначення понять: «фінансова автономія університету» та «розширення фінансової автономії університету». Визначені особливості / виміри / контексти, які важливі в аспекті розширення фінансової автономії університетів: специфіка управління галуззю, інституцією; роль держави в управлінні вищою освітою; типи врядування у вищій освіті; моделі сучасних університетів; парадигми соціального розвитку; рівень фінансової автономії університету; ефективність діяльності; підходи до фінансування; механізми та інструменти розширення фінансової автономії університетів. З’ясовано чинники, що визначають / обмежують рівень фінансової автономії університетів в Україні. Запропоновані концептуальні рамки, підходи та можливі сценарії до розширення фінансової автономії закладів вищої освіти України за умов підвищення їх соціальної відповідальності. Перший сценарій передбачає поєднання низького рівня фінансової автономії університету та низьких рівнів ресурсного забезпечення і впливу університету на соціальний розвиток. Другий сценарій передбачає поєднання низького рівня фінансової автономії університету та високих рівнів ресурсного забезпечення і впливу університету на соціальний розвиток. Третій сценарій передбачає поєднання високого рівня фінансової автономії університету та низьких рівнів ресурсного забезпечення і впливу університету на соціальний розвиток. Четвертий сценарій передбачає поєднання високого рівня фінансової автономії університету та високих рівнів ресурсного забезпечення і впливу університету на соціальний розвиток. З’ясовано наявність зв’язку між поняттями: університетська автономія та соціальна відповідальність університетів; університетська соціальна відповідальність і фінансування; університетська соціальна відповідальність і підзвітність університетів. European strategic documents and analytical reports of international organizations are analysed. Authors found out that expansion of university financial autonomy and increase of university social responsibility is a trend of the European Higher Education Area (EHEA). Strategic documents in Ukraine, which is directly related to the development of higher education, are analysed. Authors defined that ensuring the autonomy and promoting social responsibility of higher education institutions are important for enhancement of the management efficiency in Ukraine’s higher education system. Authors proposed the definitions of the concepts “university financial autonomy” and “expansion of university financial autonomy”. Key features / dimensions / contexts, which are essential in terms of expanding university financial autonomy, are identified. They include: industry and institution management characteristics; state role in higher education management; types of governance in higher education; models of modern universities; paradigms of social development; level of university financial autonomy; efficiency of activity; approaches to funding; mechanisms and instruments for expanding of university financial autonomy. Factors, determining / limiting the level of financial autonomy of Ukraine’s universities are clarified. Conceptual frameworks, approaches and possible scenarios for expansion of financial autonomy of Ukraine’s higher education institutions in terms of their social responsibility increasing are proposed. The first scenario involves a combination of low level of university financial autonomy and low levels of resources providing and university impact on social development. The second scenario includes a combination of low level of university financial autonomy and high levels of resources providing and university impact on social development. The third scenario involves a combination of a high level of university financial autonomy and low levels of resources providing and university impact on social development. The fourth scenario includes a combination of a high level of university financial autonomy and high levels of resources providing and university impact on social development. Authors clarified the connection between the concepts: university autonomy and university social responsibility; university social responsibility and funding; university social responsibility and accountability of universities. |
|
Publisher |
Інститут вищої освіти НАПН України
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/731679/1/183-Article%20Text-331-2-10-20220820.pdf
- Калашнікова, С.А. (orcid.org/0000-0002-3836-1915 <http://orcid.org/0000-0002-3836-1915>) and Власова, І.В. (orcid.org/0000-0003-3532-3136 <http://orcid.org/0000-0003-3532-3136>) (2022) Expansion of University Financial Autonomy as an Instrument to Increase the University Social Responsibility International Scientific Journal of Universities and Leadership (13). pp. 55-69. ISSN 2520-6702 https://doi.org/10.31874/2520-6702-2022-13-55-69 |
|