Record Details

Дослідницька діяльність університетів: проблеми оцінювання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731676/
https://doi.org/10.31475/ped.dys.2021.30.04
10.31475/ped.dys.2021.30.04
 
Title Дослідницька діяльність університетів: проблеми оцінювання
Universities’ Research Performance: Evaluation Issues
 
Creator Регейло, І.Ю.
Базелюк, Н.В.
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті порушено питання про необхідність перегляду оцінювання наукової діяльності університетів, що здійснюється на основі наукометричних показників. Наведено вимоги нормативно-правових документів щодо публікаційної активності у наукометричних базах Scopus або Web of Science Core Collection для наукових і науково-педагогічних працівників, наукової діяльності закладів вищої освіти, функціонування наукових періодичних видань. Проаналізовано динаміку та представлення публікаційної активності класичних і педагогічних вітчизняних університетів у галузі освітніх, педагогічних наук у Web of Science Core Collection упродовж 2016–2020 рр. Висвітлено особливості соціогуманітарної сфери, які необхідно враховувати під час розроблення ефективних методів та інноваційних підходів для оцінювання наукових досліджень університетів.
The need to review the universities’ research performance evaluation, which is based on scientometric indicators is raised in the paper. The attention is drawn to an objective understanding of university rankings, which in many countries are the basis for financial support of higher education institutions without taking into account their successful implementation of regional and national social needs. The Ukrainian regulative requirements concerning scholarly publishing in the Scopus and Web of Science citation databases of the faculty, higher education institutions research performance, research journals functioning are given. The dynamics and presentation of the Ukrainian classical and pedagogical universities scholarly publishing in the research area of Education and Educational Research during 2016–2020 covered by the Web of Science Core Collection database is analysed. The specifics of the Social Sciences and Humanities, which should be considered during the development of effective methods and innovative approaches of universities research performance evaluation, is enlightened, in particular, the importance of monographs and books; pronounced national and regional significance; citing culture giving the medium and long term perspective of the Social Sciences and Humanities conceptual bases; multilingualism of publications; the importance of translating publications to achieve open access; interdisciplinary nature of research; predominance of single authorship; ensuring objective research performance evaluation within one field, creation of a polycentric multilingual research evaluation system.
 
Publisher Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731676/1/1018.pdf
- Регейло, І.Ю. (orcid.org/0000-0003-0512-2456 <http://orcid.org/0000-0003-0512-2456>) and Базелюк, Н.В. (orcid.org/0000-0001-6156-1897 <http://orcid.org/0000-0001-6156-1897>) (2021) Universities’ Research Performance: Evaluation Issues Pedagogical Discourse (30). pp. 32-43. ISSN 2309-9127
10.31475/ped.dys.2021.30.04
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31475/ped.dys.2021.30.04