Record Details

У пошуку терміну для найменування інтелектуального та документального доробку Болонського процесу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731599/
https://ul-journal.org/index.php/journal/article/view/93
10.31874/2520-6702-2019-8-2-3-13
 
Title У пошуку терміну для найменування інтелектуального та документального доробку Болонського процесу
In search of a Ukrainian term for Bologna process acquis
 
Creator Оржель, Олена
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Метою статті є обґрунтування доцільності використання термінологічного сполучення «Болонське acquis» для найменування інтелектуального та документального спадку Болонського процесу, результатом якого стало утворення Європейського простору вищої освіти та спільноти стейкхолдерів вищої освіти, що поділяють цінності, принципи, приписи і норми Болонського процесу. Порівнюючи документальну спадщину Болонського процесу із acquis communautaire (acquis Європейського Союзу), acquis Ради Європи, Шенгенським acquis, автор доводить їх схожість, чим підтверджує правомірність застосування терміну acquis по відношенню до спадку Болонського процесу.
Важливим результатом порівняльного аналізу є розподіл джерел Болонського acquis на дві групи: ті, що мають зобов’язувальну силу, і ті, що мають рекомендаційних характер. Втім, хоча переважна більшість Болонського acquis не має зобо’вязувальної сили, цей масив норм, прав, правил, цінностей не може бути проігнорований спільнотою Європейського простору вищої освіти і має бути врахований у ході реформування та модернізації національних систем вищої освіти та ЗВО як її складових.
Наукова новизна статті полягає у порівнянні та виявленні спільних рис між масивом розмаїтих за змістом і характером правових актів, регуляторних інструментів, документів і приписів, що регулюють і впливають на діяльність Європейського Союзу і Ради Європи та інтелектуально-документальною спадщиною Болонського процесу, при існуванні значних відмінностей між ними. Зокрема, автор доводить, що спільним для Болонського acquis, як і acquis ЄС, acquis Ради Європи, Шенгенського acquis, є установка на творення спільного простору і формування спільноти, яка добровільно приймає правила гри і долучається до творення простору.
Важливе практичне значення має висновок, що формування Європейського простору вищої освіти та його спільноти одночасно відбувається на наднаціональному, національному та інституційному рівнях, що допускає різні сценарії інтеграції у Європейській простір вищої освіти окремих ЗВО (із випередженням поступу на національному рівні або відставанням).
The purpose of article is to justify the rationale for applying the term «Bologna acquis» to nominate the corps of documents generated in the course of Bologna process that resulted in the formation of European Higher Education Area (EHEA) and community of higher education stakeholders who share and operate by Bologna values, principles, norms and guidelines.
The author compares «Bologna acquis» with acquis communautaire, Council of Europe acquis, Schengen acquis, proves that all four have a lot of in common and draws a conclusion that the use of term «Bologna acquis» is acceptable and reasonable.
The article demonstrates that Bologna acquis - similar to acquis communautaire and Council of Europe acquis - is divided into two large types: those that have a binding character and those of a non-binding nature. Nevertheless, non-binding Bologna acquis cannot be ignored by the community to whom it is addressed and is to be considered in the course of reforms and modernization of national systems of higher education and higher education institutions as its constituents.
Comparison of Bologna acquis with acquis communautaire, Council of Europe acquis, Schengen acquis is the novelty of the article, as well as delineation of similar features between the four above mentioned acquis. The author mentions that the purpose of all four (among other things) is the formation of a community that voluntarily participates in the generation of acquis and agrees to live by its rules and norms.
One of conclusions has practical significance: while formation of EHEA and its community simultaneously takes place at the supranational, national and institutional levels, the speed of integration of each separate higher education institution may differ; accordingly different scenarios could emerge: a certain higher education institution may integrate with EHEA faster than the national system of higher education in general, and vice versa: while the national systems of higher education has advanced in integration with EHEA, some higher education institutions will be lagging behind reforms at the national level.
 
Publisher Інститут вищої освіти НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731599/1/93-Article%20Text-174-1-10-20200306.pdf
- Оржель, Олена (orcid.org/0000-0001-9912-0173 <http://orcid.org/0000-0001-9912-0173>) (2019) In search of a Ukrainian term for Bologna process acquis International Scientific Journal of Universities and Leadership, 2 (8). pp. 3-13. ISSN 2520-6702
10.31874/2520-6702-2019-8-2-3-13
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31874/2520-6702-2019-8-2-3-13