Record Details

Сучасний стан національної системи освіти і освітні витрати в Україні

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731590/
 
Title Сучасний стан національної системи освіти і освітні витрати в Україні
Current state of the national education system and educational costs in Ukraine
 
Creator Петренко, Лариса Михайлівна
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Російська агресія в Україну перетворила життя українців у важкі випробування, призвела до безпрецедентного руйнування інфраструктури, внутрішнього переміщення 8 мільйонів людей і ще майже 8 мільйонів осіб перетнули міжнародні кордони. Майже половина з них – молоді люди. Сьогодні не можна сказати, скільки наших громадян повернеться до України, а скільки залишиться за кордоном. Але необхідно говорити про відтік людського капіталу. Автором розглянуто наслідки російської агресії в Україні для національної системи освіти. Щодня у середньому в Україні гине більше двох дітей та більше чотирьох дістають поранення. Ушкоджується або руйнується громадянська інфраструктура, від якої залежать діти; на початок червня 2022 р. це включає щонайменше 256 медичних закладів та кожну шосту підтримувану ЮНІСЕФ «Безпечну школу» на сході країни. 1819 закладів освіти в Україні пошкоджені та 209 зруйновано повністю. 7 мільйонів українських дітей – діти війни. Упродовж трьох років (спочатку внаслідок пандемії COVID19, а потім повномасштабної війни) учні зазнають значних освітніх втрат. Випускники дев’ятих і одинадцятих класів мають певні прогалини в у знаннях і практичних навичка, необхідних для здобуття подальшої освіти та майбутньої роботи. Це має негативний вплив не тільки на подальше життя кожного учня, його майбутнє. Очевидно, що освітні втрати можуть вплинути на економіку країни. І хоча сьогодні ці процеси залишаються не дослідженими, фахівці Світового банку орієнтуються на результати закриття шкіл у 2020 році внаслідок пандемії COVID19. Втрата однієї третьої року ефективного навчання для учнів, знизила ВВП країн у середньому на 1,5% на решту століття. Сьогодні створюються експертні групи для розроблення стратегій розвитку різних галузей економіки. І, якщо відновлення виробництва під час воєнних дій – процес достатньо складний і тривалий, пов'язаний з багатьма ризиками, то спрямування наукових досліджень на розв’язання проблем компенсації освітніх витрат для зменшення падіння економіки в прийдешні роки на часі.
The Russian aggression against Ukraine turned the lives of Ukrainians into difficult trials, led to unprecedented destruction of infrastructure, internal displacement of 8 million people, and almost 8 million more people crossed international borders. Almost half of them are young people. Today it is impossible to say how many of our citizens will return to Ukraine and how many will stay abroad. But we need to talk about the outflow of human capital. The author considers the consequences of Russian aggression in Ukraine for the national education system. On average, more than two children die and more than four are injured in Ukraine every day. The civic infrastructure on which children depend is being damaged or destroyed; as of early June 2022, this includes at least 256 health facilities and one in six UNICEF-supported Safe Schools in the east. 1819 educational institutions in Ukraine were damaged and 209 were completely destroyed. 7 million Ukrainian children are children of war. For three years (first as a result of the COVID19 pandemic and then the full-scale war), students suffer significant educational losses. Ninth and eleventh graders have certain gaps in the knowledge and practical skills needed for further education and future work. This has a negative impact not only on the future life of each student, his future. Obviously, educational losses can affect the country's economy. And although these processes remain unexplored today, World Bank experts are focusing on the results of school closures in 2020 due to the COVID19 pandemic. The loss of one-third of effective student learning has reduced countries' GDP by an average of 1.5% for the rest of the century. Today, expert groups are being set up to develop strategies for the development of various sectors of the economy. And while the resumption of production during hostilities is a complex and time-consuming process with many risks, research is focused on offsetting educational costs to reduce the economic downturn in the coming years.
 
Publisher ДЗВО "УМО"
 
Date 2022
 
Type Other
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731590/1/Petrenko_L_pr.01.07.2022.pdf
- Петренко, Лариса Михайлівна (orcid.org/0000-0002-7604-7273 <http://orcid.org/0000-0002-7604-7273>) (2022) Current state of the national education system and educational costs in Ukraine ДЗВО "УМО", м. Київ, Україна. (Unpublished)