Record Details

Модернізація підготовки учителів історії в університетах України на засадах компетентнісного підходу

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731589/
http://isp.poippo.pl.ua/article/view/251277
 
Title Модернізація підготовки учителів історії в університетах України на засадах компетентнісного підходу
Modernization of history teacher training in Ukrainian universities: a competency approach
 
Creator Черевичний, Геннадій Семенович
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
93/94 History
 
Description Порушується проблема ефективності модернізації підготовки майбутніх учителів історії в університетах України на засадах компетентнісного підходу. Це в умовах глобалізованого простору набуває нового значення та упровадження нових методологій у практику вищої школи, зокрема – трансдисциплінарної. Автор наголошує на тому, що саме майбутні вчителі історії мають бути носіями української ідентичності, а першочерговим їхнім завданням є формування громадянина України нової генерації. У цьому сенсі майбутні вчителі історії мають оволодіти певними технологіями, методами, способами і прийомами передання підростаючому поколінню неспотвореного знання про своє коріння, про витоки державності країни, в якій вони народилися і мають гідно жити.
У статті також піднімається питання про необхідність оволодіння майбутніми вчителями історії дистанційними методиками викладання історичних навчальних предметів. Тим самим сформованість трансдисциплінарної компетентності є актуальним аспектом їхнього професійного становлення. Тобто міцні, глибокі, достовірні знання та уміння управляти ними мають набуватися здобувачами історичної освіти на засадах міждисциплінарної інтеграції, спиратися як на науковий досвід, так і на реалії повсякденного буття поза межами навчальних дисциплін. Це й є оволодіння надпрофесійними(ключовими) і професійними компетенціями майбутньої педагогічної діяльності істориків – формування фахового складника їхньої професійної компетентності при роботі із законодавчої, архівної, бібліотечної, педагогічної та іншими джерельними базами.
The article reveals the effectiveness of modernization of future history teacher training in Ukrainian universities based on a competency approach. In the post-pandemic space, it acquires new significance and the introduction of new methodologies in practice, in particular – transdisciplinary. The author emphasizes that future history teachers should be the bearers of Ukrainian identity, and their primary task is to form a new generation of Ukrainian citizens. For that purpose, future history teachers should master certain technologies, methods and techniques of imparting to the younger generation the necessary knowledge of their traditions, the origins of the statehood of the country in which they were born and must live with dignity.
The article also considers the need for future history teachers to master distance learning methods of historical subjects. The transdisciplinary competence is an important aspect of their professional development. The historical students should acquire strong, deep, reliable knowledge and ways to control them using the interdisciplinary integration, based on both scientific experience and acquired from everyday life outside the educational disciplines. It is the acquisition of key and professional competencies – the professional competence development in working with legislative, archival, library, pedagogical and other source bases.
 
Publisher Полтавська академія неперервної освіти ім. М. В. Остроградського
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731589/1/Cherevichnyj-GS-251277-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-581959-1-10-20220221.pdf
- Черевичний, Геннадій Семенович (orcid.org/0000-0001-9094-8732 <http://orcid.org/0000-0001-9094-8732>) (2022) Modernization of history teacher training in Ukrainian universities: a competency approach Image of the Modern Pedagogue, 1 (202). pp. 69-73. ISSN 2522-9729