Record Details

Інклюзивна освіта в Україні: успіхи, проблеми, перспективи

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729855/
 
Title Інклюзивна освіта в Україні: успіхи, проблеми, перспективи
Inclusive Education in Ukraine – successes, problems, prospects
Inkluzívne vzdelávanie na Ukrajine – úspechy, problémy, perspektívy
 
Creator Hladush, V.
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description В статті розкривається сутність поняття «деінституалізація» та кроки з упровадження в систему освіти України інклюзивної форми навчання; висвітлюються основні науково-теоретичні розробки проблем інклюзивної педагогіки; обґрунтовується актуальність питання щодо необхідності подальшого вивчення досвіду організації освітнього процесу в інклюзивному закладі. Автор наводить статистичний матеріал розвитку інклюзивної освіти в Україні за останні роки, позиціонує досягнення освітян в різних регіонах країни, інноваційні форми і методи інтеграції дітей в загально масове освітнє середовище. Критично аналізуються проблеми, які властиві сьогоденню та потребують усунення. Переконливо формуються перспективні напрями педагогічної діяльності та психологічного супроводу інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами.
The article deals with the essence of the «deinstitutionalisation» concept and presents steps to provide an inclusive form of education into the education system of Ukraine; the article covers the main scientific and theoretical developments of the problems in inclusive pedagogy; the relevance of the question about the need for further study of the organizing experience of the educational process in an inclusive institution is substantiated. The author gives statistical material on the development of inclusive education in Ukraine in recent years, positions the achievements of educators in different regions of the country, innovative forms and integration methods of children into the general mass educational environment. Critically analyze the problems that are present and need to be solved. Perspective directions of pedagogical activity and psychological support of inclusive education of children with special educational needs are convincingly formed.
Štúdia ozrejmuje podstatu pojmu "deinštitucionalizácia" a analyzuje kroky realizácie inkluzívnej formy vzdelávania na Ukrajine; vysvetľuje základné vedecko-teoretické riešenia problémov inkuzívnej pedagogiky; zdvôvodňuje aktuálnosť otázky tykajúcej sa ďalšej potreby výskumu empírie ganizácie vzdelávacieho procesu v inkluzívnej inštitúcii. Autor uvádza štatistický materiál o vývoji inkluzívneho vzdelávania na Ukrajine v posledných rokoch, pozicionuje dosiahnuté výsledky pedagógov v rôznych regiónoch krajiny, inovatívne formy a metódy integrácie detí do všeobecného hromadného vzdelávacieho prostredia. Kriticky analyzuje problémy, ktoré sú prítomné a je potrebné ich riešiť. Presvedčivo formuluje perspektívne smery pedagogickej práce a psychologickej podpory inkluzívneho vzdelávania deti so špeciálnymi ýchovno-vzdelávacími potrebami.
 
Publisher Verbum
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729855/1/%D0%86%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0%20%D0%B2%20%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%96%20%D1%83%D1%81%D0%BF%D1%96%D1%85%D0%B8%2C%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B8%2C%20%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B8.pdf
- Hladush, V. (orcid.org/0000-0001-5700-211X <http://orcid.org/0000-0001-5700-211X>) (2018) Inclusive Education in Ukraine – successes, problems, prospects Podpora inklúzie v predprimárnom a primárnom vzdelávaní. pp. 157-175. ISSN ISBN 978-80-561-0608-2