Record Details

Становлення соціально-антропологічних ідей в українській філософії освіти і виховання другої половини XIX століття

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731271/
http://perspectives.pp.ua/index.php/np/article/view/1899
10.52058/2708-7530-2022-6(24)-478-485
 
Title Становлення соціально-антропологічних ідей в українській філософії освіти і виховання другої половини XIX століття
Formation of socio-anthropological ideas in the Ukrainian philosophy of education and upbringing in the second half of the 19th century
 
Creator Загородня, Алла Анатоліївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
93/94 History
 
Description У статті проаналізовано процес становлення та реалізації соціально-антропологічних ідей освіти і виховання другої половини XIX століття. Розкрито сутнісні характеристики поняття «педагогічна антропологія». Окреслено завдання освіти і виховання в площині педагогічної антропології, що полягають у: встановленні обумовлених взаємозв’язків між різноманітними аспектами людинознавства; визначенні умов соціалізації людини та сутнісних характеристик взаємодії в контексті «людина-людина» в межах різних соціальних та вікових груп; розкритті закономірностей, шляхів, форм та методів організації гуманістично-орієнтованого освітнього процесу; розкритті сутності людини як суб’єкта та об’єкта виховання. Визначено сутність антропологічного підходу, який дозволяє проаналізувати еволюцію взаємодії людини, природи, суспільства в історичному, соціальному, біологічному контексті. Окреслено сутнісні характеристики концептуальних положень соціально-антропологічних ідей освіти і виховання другої половини XIX століття, як от: синтетичної, природничо-наукової, соціологічної, досвідної, філософської, теологічної. Виокремлено систему принципів на яких будувалась тогочасна освіта і виховання (антропологічний, онтологічний, єдності загального, особливого і одиничного в пізнанні людини, самопізнання, діалогізму, свободи самовираження, амбівалентності, цілісності і унікальності людини). Акцентовано увагу на тому, сутність освіти і виховання базується на таких соціально-антропологічних засадах, як от: відповідності виховання природнім якостям особистості; цілісності та суперечливості характери виховного процесу; особистість як суб’єкт і об’єкт виховного впливу. Доведено, що соціальна антропологія постала як науковий напрямок, що претендує на формування нової пояснювальної моделі сучасних соціокультурних процесів у кардинально змінених реаліях пов'язаних із структурно-соціальними змінами глобального порядку.
The article analyzes the process of formation and implementation of socio-anthropological ideas of education and upbringing of the second half of the XIX century. The essential characteristics of the concept of «pedagogical anthropology» are revealed. The purpose, the tasks of education and upbringing in the field of pedagogical anthropology are outlined, which are: to establish the conditioned relationships between various aspects of anthropology; determining the conditions of human socialization and the essential characteristics of interaction in the context of «human-human» within different social and age groups; disclosure of regularities, ways, forms and methods of organization of humanistic-oriented educational process; revealing the essence of man as a subject and object of education. The essence of the anthropological approach is revealed, which allows to analyze the evolution of the interaction of man, nature, society in the historical, social, biological context. The essential characteristics of the conceptual provisions of socio-anthropological ideas of education and upbringing of the second half of the XIX century are outlined, such as: synthetic, natural science, sociological, experimental, philosophical, theological. The system of principles on which the then education and upbringing was based (anthropological, ontological, unity of general, special and individual in human cognition, self-knowledge, dialogue, freedom of expression, ambivalence, integrity and uniqueness). Emphasis is placed on the fact that the essence of education and upbringing is based on such socio-anthropological principles as: compliance of education with the natural qualities of the individual; integrity and contradictions of the nature of the educational process; personality as a subject and object of educational influence. It is proved that social anthropology has emerged as a scientific field that claims to form a new explanatory model of modern socio-cultural processes in the radically changed realities associated with structural and social changes in the global order.
 
Publisher Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731271/1/6%2824%29%20%D0%9D%D0%9F-478-485%20%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%97%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%97%20%D0%90.%D0%90..pdf
- Загородня, Алла Анатоліївна (orcid.org/0000-0003-2418-1670 <http://orcid.org/0000-0003-2418-1670>) (2022) Formation of socio-anthropological ideas in the Ukrainian philosophy of education and upbringing in the second half of the 19th century Scientific Perspectives (Series "Public Administration", Series "Law", Series "Economics", Series "Medicine",Series "Pedagogy", Series "Psychology"), 6 (24). pp. 478-485. ISSN 2708-7530
10.52058/2708-7530-2022-6(24)-478-485
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.52058/2708-7530-2022-6(24)-478-485