Record Details

Освітні погляди П. Куліша (1860-1900 рр.)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731268/
http://www.innovpedagogy.od.ua/vip47
10.32843/2663- 6085/2022/47.4
 
Title Освітні погляди П. Куліша (1860-1900 рр.)
Educational views of P. Kulish (1860-1900)
 
Creator Шевченко, Світлана Миколаївна
 
Subject 37 Education
9 Geography. Biography. History
93/94 History
 
Description У статті представлено результати аналізу просвітницької діяльності П.Куліша та розкриття освітніх поглядів у його
працях; з’ясовано, що велич культурницьких ідей П.Куліша полягає в боротьбі за вирішення українського питання, а саме: учений пов’язав з розвитком національної літератури й освіти, поширенням серед усіх верств українців творів рідною мовою, поверненням історичної пам’яті. Автор розкриває свої погляди на виховання дітей, на те, що виховувати треба змалечку, наполягає на необхідності формувати в дітей
повагу до батьків, критикує педагогічні звичаї тогочасної школи, що була чужою, недоброю до дитини, обстоює думку про
особливу роль для шкільної справи «вчителів початкових», наголошує, що батьки мають спершу навчити дітей, а «потім початкова школа»; обґрунтована актуальність проблеми педагога-ученого в широкому профілі його знань та глибоких поглядів з давніх часів аж до сьогодення, які нині зумовлені
освітніми потребами українських школярів.
Проаналізовано просвітницькі, педагогічні роботи П. Куліша з погляду шкільної освіти і встановлено, що учений розкриває ставлення до тогочасної української школи з боку сім’ї, громадськості, соціальних інституцій, визначає свої погляди на роль народної школи, роль і місце учителя, шкільного
навчання й виховання у формування молодого підростаючого покоління українців; наводить позитивний приклад організації
початкової школи за допомогою громадськості у США і робить висновок про те, що школа перестане лякати і батьків, і дитину «тільки тоді, як зробиться дитині новою домівкою, з новими громадськими правами.
Визначено національно-патріотичні заклики П. Куліша, а саме: створювати науку на засадах народної педагогіки, філософські і освітньо-просвітницькі міркування, які були спрямовані на збагачення культури і освіти українського народу, а його позиція спрямована на відродження рідної школи; засвоєння
етики свого народу. Доведено, що головним завданням своєї творчості П. Куліш вважав збереження національних традицій, боровся на національну освіту, дбав про збереження і розвиток живої української мови і введення її у науковий, літературний, освітянський простір; боровся за збереження національної культури та спрямовував свою діяльність у
руслі національної самосвідомості.
The article presents the results of the analysis
of the educational activities of P. Kulish and the
disclosure of educational views in his works;
it was found out that the greatness of the cultural ideas of P. Kulish lies in the struggle for the solution of the Ukrainian issue, namely: the scientist associated with the development of national literature and education, the spread of all strata of Ukrainians of works in their native
language, the return of historical memory. The author reveals his views on the upbringing of children, on the fact that it is necessary to educate from childhood, defends the idea of a special role for the school business of elementary
teachers", emphasizes that parents must first teach hildren, and "then elementary school"; insists on the need to form respect for parents in children, criticizes the pedagogical customs of the then school, which was alien, unkind to the child, the relevance of the problem of a teacher-scientist in a wide profile of his knowledge and deep views from ancient times up to the present time, which are now conditioned by the educational needs of Ukrainian schoolchildren, is substantiated.
The educational, pedagogical works of P. Kulish are analyzed from the point of view of school education and it is stablished that the scientist reveals the attitude towards the Ukrainian school on the part of the family, the public, social institutions, determines his views on the role of the public school, the role and place of the teacher, schooling and education in the formation of the young rising eneration of Ukrainians; gives a positive example of organizing an elementary school with the help of the public in the United States and concludes that the school will cease to frighten both parents and the child “only when it becomes a new home for the child, with new social rights.
The national-patriotic appeals of P. Kulish are defined, namely: create science on the basis of folk pedagogy, philosophical and educational considerations that were aimed at enriching the culture and education of the Ukrainian
people, and his position is aimed at reviving his native school; mastering the ethics of his people. It is proved that P. Kulish considered the preservation of national traditions to be the main task of his work, fought for national education, took care of the preservation and
development of the living Ukrainian language and its introduction into the scientific, literary, educational space; fought for the preservation of national culture and directed his activities in line with national identity.
 
Publisher Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731268/1/4_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.%D0%9C.%202022.pdf
- Шевченко, Світлана Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0432-8893 <http://orcid.org/0000-0002-0432-8893>) (2022) Educational views of P. Kulish (1860-1900) Інноваційна педагогіка (47). pp. 28-31. ISSN 2663-6085
10.32843/2663- 6085/2022/47.4