Record Details

Тенденції професійної підготовки педагогів фізичного виховання у Німеччині

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731261/
 
Title Тенденції професійної підготовки педагогів фізичного виховання у Німеччині
Trends in the professional training of physical education teachers in Germany
 
Creator Гайдук, О.В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Гайдук О. В. Тенденції професійної підготовки педагогів фізичного виховання у Німеччині. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – «Теорія і методика професійної освіти». – Інститут професійно-технічної освіти НАПН України, Київ, 2020.
У дисертації з’ясовано та обґрунтовано тенденції професійної підготовки педагогів фізичного виховання в Німеччині (ХХ – поч. ХХІ ст.) і запропоновано методичні рекомендації щодо творчого використання в Україні конструктивного досвіду професійної підготовки педагогів фізичного виховання в закладах вищої освіти Німеччини.
Проаналізовано теоретичні аспекти професійної підготовки педагогів – учителів (фахівців, які мають спеціальну професійну підготовку і провадять роботу з навчання та виховання учнів) фізичного виховання в Німеччині в науковій літературі. Уточнено шляхом конкретизації зміст понять «професійна підготовка», «професійна компетентність», «тенденції професійної підготовки педагогів фізичного виховання» в українській і німецькій науково-методичній літературі.
Методика дослідження ґрунтується на основних методологічних підходах до проведення науково-педагогічних досліджень (системному, цілісному, діяльнісному й компетентнісному, що забезпечують об’єктивність, достовірність, критичне осмислення отриманих результатів) з урахуванням методичних порад і рекомендацій щодо здійснення порівняльно-педагогічних досліджень. Робочою гіпотезою дослідження було припущення, що вдосконалити якість професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури у ЗВО України можна, якщо застосувати конструктивний досвід професійної підготовки педагогів фізичного виховання в Німеччині з урахуванням її інтегративності та практикоорієнтованості, розробивши відповідні методичні рекомендації.
У дисертації розкрито соціально-педагогічні передумови становлення та розвитку професійної підготовки вчителів фізичного виховання Німеччини. Визначено, що кожний її історичний етап зумовлюється суспільними, соціально-економічними та культурно-духовними чинниками, що викликані історичним розвитком німецької держави, суспільними цінностями, трансформація яких зумовлює зміну вимог до вчителів фізичного виховання, їхньої професійної підготовки та діяльності. З урахуванням вищезгаданих чинників і специфіки їхнього прояву обґрунтовано такі історичні етапи розвитку професійної підготовки вчителів фізичного виховання в Німеччині: 1) 1919 – 1933 рр. – пов’язаний з виникненням Веймарської Республіки; 2) 1933 – 1945 рр. – час існування Третього Рейху; 3) 1945 – 1949 рр. – після закінчення Другої світової війни; 4) 1949 – 1990 рр. – за часів існування Німецької Демократичної Республіки та Федеративної Республіки Німеччина; 5) від 1990 р. – і дотепер.
Основними критеріями для визначення тенденцій професійної підготовки педагогів фізичного виховання обрано культурно-духовну складову в системі освіти, її цілі і зміст, методи та форми професійної підготовки, посадові призначення. Відповідно до цього, у межах кожного історичного етапу виокремлено тенденції професійної підготовки в таких контекстах (під контекстом розуміємо загальний зміст соціально-історичних і культурних умов, що дають змогу уточнити значення та зумовленість певної події або явища): сутнісно-визначальний (вплив культурно-духовної парадигми на підготовку вчителів), організаційно-структурний (пріоритети рівня освіти, контроль відповідних установ над процесом кваліфікації вчителів, форми регуляторної діяльності, види професійного розвитку вчителів), змістово-процесуальний (зміст і методи професійної підготовки вчителів).
Виявлено передумови становлення професійної підготовки педагогів фізичного виховання в Німеччині (ХIХ – поч. ХХ ст.), а саме: суспільне визнання фізичного виховання з подальшим набуттям ним соціального змісту; упровадження уроків гімнастики в окремих типах шкіл різних німецьких держав (передусім для хлопців, а згодом і для дівчат); відкриття в кожній столиці земель педагогічних закладів з німецької гімнастики.
З’ясовано тенденції професійної підготовки педагогів фізичного виховання в Німеччині на етапах її розвитку і визначено їхній зміст (ХХ – поч. ХХІ ст.).
Охарактеризовано сучасний етап професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури у закладах вищої освіти України.
Проведено порівняльний аналіз особливостей професійної підготовки педагогів фізичного виховання у закладах вищої освіти Німеччини та майбутніх учителів фізичної культури в Україні. Розроблено методичні рекомендації щодо творчого використання конструктивного досвіду Німеччини в підготовці педагогів фізичного виховання в системі вищої педагогічної освіти України, які стосуються стратегічного, науково-педагогічного та організаційно-методичного рівнів.
Наукова новизна дисертації полягає у тому, що:
уперше в теорії вітчизняної професійної освіти було визначено та охарактеризовано тенденції професійної підготовки вчителів фізичного виховання в Німеччині, а саме: гуманізація під час Веймарської Республіки (німецьку гімнастику було адаптовано за формою і функціями до природних рухів людини, до навчального плану з фізичного виховання було додано нові фахові дисципліни); академізація фізичного виховання – визнання його в 1929 р. однією з академічних дисциплін; різнотипність підготовки (виникнення різних закладів з підготовки вчителів фізичного виховання (державних і приватних)); військово-прикладна спрямованість підготовки вчителів фізичного виховання; уведення ідеологічних (нацистських) нашарувань до їхньої підготовки за часів Третього Рейху; інституалізація (1934 – 1937 рр.) та централізація (1933 – 1945 рр.) – виникнення системи підготовки вчителів фізичного виховання, що охоплює вищу освіту та систему підвищення кваліфікації; політично-ідеологічний вплив з боку держави на вищу школу в НДР; системність і централізованість в управлінні всією педагогічною освітою; рівномірно структурована і безперервна педагогічна освіта; підготовка вчителів фізичного виховання відбувається у ЗВО (педагогічних інститутах), поліпшення якості педагогічної та фахової освіти вчителів фізичного виховання у НДР (навчання розподіляється на фундаментальну й фахову освіту); різнобічність, змагальність та орієнтованість освіти на громадські інтереси (у ФРН – до об’єднання земель); реставрація традиційної підготовки вчителів; стандартизація у сфері освіти; створення нових типів шкіл зі стандартизацією назв їхніх типів; децентралізація управління освіти; університетизація їхньої підготовки (після 1968 р.); ступеневість освіти (з другої половини 1970 р.); реструктуризація підготовки вчителів фізичного виховання (у ФРН до 1990 р.: оновлення навчальних планів, що передбачало виокремлення наукової роботи зі спеціальності, педагогічної, суспільно-політичної та фахово-дидактичної підготовки; зміна напрямів підготовки вчителів залежно від типу школи); гуманізація й гуманітаризація в методах і змісті педагогічної освіти на сучасному етапі; уніфікація та стандартизація (упровадження в педагогічну освіту вимог Болонського процесу та системи освіти «бакалавр – магістр»); ступеневість професійної підготовки; децентралізоване управління системою підготовки педагогічних кадрів, інтеграція змісту педагогічної освіти (розроблення та впровадження в навчальний процес інтегрованих курсів; уведення міждисциплінарних модулів до моделі професійної підготовки вчителів); пріоритетність педагогічного циклу на тлі збільшення обсягів практичної складової у процесі підготовки вчителів (підготовка педагогів фізичного виховання є практикоорієнтованою); упровадження компетентнісного підходу до підготовки вчителів;
виявлено передумови становлення професійної підготовки вчителів фізичного виховання в Німеччині (ХIХ – поч. ХХ ст.), а саме: визнання суспільного значення фізичного виховання, його соціального змісту (уведення уроків гімнастики в окремих типах шкіл різних німецьких держав, упровадження предмета «Фізичне виховання» до навчальних планів закладів вищої освіти);
установлено такі особливості професійної підготовки вчителів фізичної культури в Україні: вплив Болонського процесу на розвиток системи безперервної педагогічної освіти, регуляційний контроль з боку держави на рівні законодавчих актів з одночасним самостійним складанням навчальних планів на рівні ЗВО, упровадження кредитно-модульної системи та компетентнісного підходу до їхньої підготовки; надання переваги в навчальних планах циклам (блокам) професійної підготовки;
проведено порівняльний аналіз професійної підготовки педагогів фізичного виховання в Німеччині й майбутніх учителів фізичної культури в Україні з виокремленням спільного та відмінного;
до наукового обігу введено раніше невідомі та маловідомі для українських науковців праці німецьких педагогів-дослідників ХХ – поч. ХХІ ст., зокрема: М. Бройтіґама (M. Bräutigam), К. Гардмана (К. Hardman), С. Кьоніга (S. König), М. Крюґера (M. Krüger), Р. Наула (R. Naul), матеріали та факти, пов’язані з професійною підготовкою педагогів фізичного виховання в Німеччині;
удосконалено зміст педагогічної практики під час підготовки майбутніх учителів фізичної культури в Україні із застосуванням досвіду педагогічного рефендаріату (педагогічної інтернатури) в закладах вищої освіти Німеччини;
подальшого розвитку набув зміст поняття «професійна підготовка педагогів фізичного виховання» в Німеччині; розвиток полягає у введенні до дефініції додаткових видових ознак, зокрема таких, як: «фахові знання з певних видів спорту», «рухова, здоров’язбережувальна та психолого-педагогічна компетентності», «опанування студентами інтегрованих курсів і міждисциплінарних модулів».
Практичне значення одержаних результатів дослідження полягає в: їх упровадженні до вітчизняної педагогічної практики, що здійснено шляхом розроблення текстів лекцій «Становлення та розвиток професійної підготовки педагогів фізичного виховання в Німеччині (XVIII – XX ст.)», методичних рекомендацій «Особливості професійної підготовки педагогів фізичного виховання в Німеччині на сучасному етапі (кінець ХХ – початок ХХІ ст.)» та врахування їх у процесі розроблення змісту навчальних дисциплін («Теорія і методика фізичного виховання», «Професійна діяльність у сфері фізичного виховання») для студентів спеціальності 014.11 Середня освіта (Фізична культура) галузі знань 01 «Освіта / Педагогіка».
Матеріали дослідження можуть бути використані для вдосконалення навчальних планів і освітньо-професійних програм підготовки майбутніх учителів фізичної культури, навчально-методичних комплексів (курсів лекцій, планів семінарських і практичних занять, тестів, контрольних завдань, дидактичних матеріалів, питань до заліків та іспитів) з теорії та історії педагогіки, теорії та історії фізичної культури, порівняльної педагогіки; розширення й поглиблення історико-педагогічних і спеціальних знань майбутніх фахівців для підвищення рівня їхньої кваліфікації; формування фахової компетентності фахівців педагогічного профілю в галузі фізичної культури та спорту; стимулювання навчально-пізнавальної активності майбутніх педагогів.
Ключові слова: професійна підготовка, педагог фізичного виховання, порівняльний аналіз, професійна компетентність, розвиток, становлення, тенденції, Німеччина.
СПИСОК ПУБЛІКАЦІЙ ЗДОБУВАЧА ЗА ТЕМОЮ ДИСЕРТАЦІЇ
Наукові праці, в яких опубліковані основні результати дисертації
1. Гайдук О. В. Особливості зародження та розвитку професійної підготовки педагогічних кадрів з фізичної культури в Німеччині в ХІХ – на початку ХХ ст. Вісник Черкаського університету. Серія : Педагогічні науки. 2013. № 10. С. 26–32.
2. Гайдук О. В. Особливості професійної підготовки вчителів фізичного виховання в Німеччині (на прикладі фахових ВНЗ землі Баварія). Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. пр. 2013. № 2 (22). С. 10–16.
3. Гайдук О. В. Підготовка вчителів фізичного виховання в німецьких університетах: реалізація основних напрямів Болонського процесу. Вища освіта України : теор. та наук.-метод. часоп. : темат. вип. 2013. № 3, Дод. 1, т. 1: Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології. С. 232–234.
4. Гайдук О. В. Порівняльний аналіз професійної підготовки педагогів фізичного виховання у ВНЗ Німеччини та України. Проблеми освіти : зб. наук. пр. 2018. Вип. 88, ч. 1. С. 103–112.
5. Гайдук О. Професійна компетентність педагогів фізичного виховання. Проблеми освіти : зб. наук. пр. 2015. № 82. С. 53–58.
6. Гайдук О. В. Професійна підготовка педагогів фізичного виховання в Німеччині: характеристика та сучасний стан дослідження. Нові технології навчання : наук.-метод. зб. 2012. Вип. 71. С. 57–62.
7. Гайдук О. В. Тенденції професійної підготовки педагогів фізичного виховання у Німеччині. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». №6 (26). 2018. С. 34‒37. URL: http://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/143352. (дата звернення: 14.10.2018). (наукометричні бази даних і системи: IndexCopernicus, CrossRef, РІНЦ, WorldCat, Ulrich's Periodicals Directory, BASE, ResearchBib, Directory Indexing of International Research Journals, Directory of Research Joiunals Indexing, Open Academic Journals Index, Scientific Indexing Services, Sherpa / Romeo).
Публікації в зарубіжних періодичних наукових виданнях
8. Гайдук О. В. Основные этапы профессиональной подготовки учителей физической культуры в высших учебных заведениях Германии. Вестник Удмуртского университета. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2014. №1. С. 66–70. URL: http://en.philosophy.vestnik.udsu.ru/files/originsl_articles/vuu_14_031_12.pdf. (дата звернення: 1.09.2018).
Наукові праці, що засвідчують апробацію матеріалів дисертації
9. Гайдук О. В. Компетентності як основа підготовки вчителів фізичного виховання: досвід Німеччини. Актуальні проблеми вищої професійної освіти України : мат. VІ Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 20 березня 2018 р.). Київ : НАУ, 2018. С. 41–42.
10. Гайдук О. Професійна підготовка викладачів фізичного виховання в Німеччині: сучасний стан дослідження. Актуальні проблеми вищої професійної освіти України : мат. Всеукр. наук.-практ. конф. (Київ, 22–23 березня 2012 р.). Київ : НАУ, 2012. С. 22–23.
11. Гайдук О. В. Структура і мета підготовки педагогів фізичного виховання: досвід Німеччини. Сучасні тенденції та перспективи розвитку спеціальної військово-прикладної спрямованості фізичної підготовки та водолазної підготовки : тези наукового семінару (Київ, 20 квітня 2018 р.). Київ : НУОУ, 2018. С. 26–28.
12. Гайдук О. В. Характеристика сучасного стану професійної підготовки педагогів фізичного виховання в Німеччині. Moderní vymoženosti vědy : materiály IX mezinárodní vědecko-praktická konference (Praha,27.01.2013–05.02.2013). Praha, 2013. Díl 79. Tělovýchova a sport. С. 88–90.
Наукові праці, що додатково відображають наукові результати дисертації
13. Гайдук О. В. Становлення та розвиток професійної підготовки педагогів фізичного виховання в Німеччині (XVIII–XX ст.) : текст лекцій. Київ : КНЕУ, 2016. 64 с.
14. Гайдук О. В. Особливості професійної підготовки педагогів фізичного виховання у Німеччині на сучасному етапі (кінець ХХ – початок ХХІ ст.): методичні рекомендації. / О. В. Гайдук. Київ : «Видавництво Людмила», 2018. 124 с.
ABSTRACT
Haiduk O. V. Trends in the professional training of physical education teachers in Germany. – Manuscript copyrights.
Thesis for a Candidate Degree in Pedagogic Sciences by speciality 13.00.04 – Theory and Methods of Professional Education. – Institute of Vocational Education and Training of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv, 2020.
The dissertation identifies and substantiates the trends of professional training of physical education teachers in Germany (XX ‒ early XXI cent.) and offered methodological recommendations for the creative use in Ukraine of constructive experience in the professional training of physical education teachers in higher education institutions in Germany.
Theoretical aspects of professional training of physical education teachers in Germany in the scientific literature are analyzed. The content of the concepts of «professional training», «professional competence», «tendencies of professional training of teachers of physical education» in Ukrainian and German scientific and methodical literature has been clarified.
Research methodology is based on basic methodological approaches to scientific and pedagogical research (systematic, holistic, active and competent, providing objectivity, reliability, critical reflection of the results) taking into account methodological advices and recommendations for carrying out comparative-pedagogical researches. The working hypothesis of the study was the assumption that it is possible to improve the quality of professional training of future physical education teachers in higher education institutions of Ukraine, if we apply the constructive experience of professional training of physical education teachers in Germany, taking into account its integrative and practical orientation, having developed appropriate methodological recommendations.
The thesis reveals social and educational prerequisites for the formation and development of professional training of physical education teachers in Germany. It is determined that each historical stage is determined by social, socio-economic and cultural-spiritual factors. They are primarily caused by the historical development of the German state, social values, the transformation of which leads to changing requirements for teachers of physical education, their professional training and activity. Taking into account the above factors and the specificity of their manifestation, the following historical stages of the development of professional training of physical education teachers in Germany were distinguished: 1) (1919 – 1933) associated with the occurrence of the Weimar Republic, 2) (1933 – 1945) – time the existence of the Third Reich, 3) (1945 – 1949) – after the end of World War II, 4) (1949 – 1990) during the existence of the German Democratic Republic and the Federal Republic of Germany, 5) 1990 – the present stage of the union of the two German states.
The main criteria for determining the tendencies of professional training of teachers of physical education were selected cultural and spiritual component in the system of education, the goals of education, its content, methods and forms of training. Accordingly, at each historical stage the tendencies of professional training in such contexts are highlighted (under the context we mean the general content of socio-historical and cultural conditions that make it possible to clarify the meaning and conditionality of a particular event or phenomenon): essentially determining (influence of cultural and spiritual paradigm on teacher training), organizational and structural (education level priorities, control of relevant institutions over the process of teacher qualification, forms of regulatory activity, types of professional development of teachers), substantive-procedural (content and methods of professional training of teachers).
The prerequisites for the formation of professional training of physical education teachers in Germany (ХІХ – early ХХ cent.) were revealed. During this period there was recognition of the social importance of physical education with the receipt of social content. Gymnastics lessons were introduced in some types of schools in different German states (first for boys and later for girls). Pedagogical institutions for German gymnastics were established in every capital of German lands.
The tendencies of professional training of physical education teachers in Germany at the stages of its development found out and their content is determined (ХХ – the beginning of the XXI cent.).
The current state of professional training of physical education teachers in higher education institutions of Ukraine is investigated. A comparative analysis of their professional training in Germany and Ukraine is presented.
Recommendations on the use of positive experience of Germany in the professional training of teachers of physical education in higher education institutions of Ukraine are formulated.
The scientific novelty and theoretical significance of the results of the research is that: for the first time in the theory of national professional education the tendencies of professional training of physical education teachers in Germany have been identified and characterized, namely: humanization during the Weimar Republic (german gymnastics was changed in form and function to more natural movements of man; new professional disciplines were added to the curriculum in physical education); academization of physical education ‒ recognition in 1929 as one of the academic disciplines; diversity of training (the emergence of different institutions for the training of physical education teachers (public and private)); military-applied orientation of physical education teacher training; the inclusion of ideological (Nazi) layers in their preparation during the Third Reich; institutionalization (1934 ‒ 1937) and centralization (1933 ‒ 1945) ‒ the emergence of a system of training physical education teachers, including higher education and a system of advanced training; political and ideological influence on the part of the state on higher education in the GDR; systematic and centralized management of all pedagogical education; evenly structured and continuous pedagogical education; training of physical education teachers takes place in pedagogical institutes, improvement of the quality of pedagogical and professional education of physical education teachers in GDR (training is divided into fundamental and professional education); versatility, competitiveness and orientation of education to the public interest (in Germany ‒ to land consolidation); restoration of traditional teacher training; standardization in the field of education; creation of new types of schools with standardization of the names of their types; decentralization of education management; universityization of their preparation (after 1968); degree of education (after the second half of 1970); restructuring of the training of physical education teachers (in Germany, until 1990: (updating of curricula, which envisaged the separation of scientific work in the specialty, pedagogical, socio-political and professional didactic training; changing the directions of teacher training depending on the type of school); humanization in the methods and content of pedagogical education at the present stage; unification and standardization (introduction into the pedagogical education of the requirements of the Bologna process and the system of education «bachelor – master»); the degree of professional training; decentralized management of the pedagogical training system, integration of the content of pedagogical education (development and implementation of integrated courses in the educational process; introduction of interdisciplinary modules in the model of teacher training); the priority of the pedagogical cycle against the background of increasing the value of the practical component in the process of teacher training (the training of teachers of physical education is practically oriented); implementing a competent approach to teacher training;
preconditions of formation of professional training of physical education teachers in Germany (ХІХ – early ХХ cent.) are revealed;
the following peculiarities of professional training of physical education teachers in Ukraine are established: the influence of the Bologna Process on the development of the system of continuous pedagogical education, regulatory control by the state at the level of legislative acts with simultaneous independent preparation of curricula at the level of institutions of higher education, implementation of the credit-modular system and competent approach to their preparation; giving preference in training plans to cycles (blocks) of professional training;
conducted a comparative analysis of the professional training of physical education teachers in Germany and future teachers of physical education in Ukraine, with the separation of common and different;
previously unknown and little known to Ukrainian scholars of the work of German teacher-researchers ХХ – early ХХІ centuries were introduced into scientific circulation, in particular: M. Bräutigam, K. Hardman, S. König, M. Krüger, R. Naul, materials and facts related to the professional training of physical education teachers in Germany;
the content of pedagogical practice in the preparation of future teachers of physical education in Ukraine with the use of the experience of pedagogical referendariat (pedagogical internship) in higher education institutions in Germany has been improved;
further development came content of the concept «training of physical education teachers» in Germany; development is the introduction to the definition of additional specific features, including: «professional knowledge of certain sports», «motor, health-saving and psycho-pedagogical competences», «mastering students integrated courses and interdisciplinary modules».
The practical significance of the obtained results of the research is: their implementation in the national pedagogical practice, which was carried out through the development of the texts of the lectures «Formation and development of professional training of teachers of physical education in Germany (XVIII ‒ XX cent.)», methodical recommendations «Features of professional training of teachers of physical education in Germany at the present stage (end of XX ‒ beginning of XXI cent.)» and incorporate them into the process of developing the content of disciplines («Theory and methods of physical education», «Professional activity in physical education») for students of 014.11 Secondary Education (Physical Education) in Knowledge 01 «Education / Pedagogy».
The study materials can be used to improve the curricula and educational and professional training programs of future teachers of physical education, educational and methodological complexes (courses of lectures, plans of seminars and practical classes, tests, control tasks, didactic materials, questions for tests and examinations) and history of pedagogy, theory and history of physical culture, comparative pedagogy; expanding and deepening the historical-pedagogical and special knowledge of future specialists in order to improve their qualification; formation of professional competence of specialists of pedagogical profile in the field of physical culture and sports; stimulation of educational and cognitive activity of future teachers.
Key words: comparative analysis, formation, development, professional competence, professional training, teacher of physical education, trends, Germany.
 
Date 2020
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
text
text
 
Language uk
uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731261/1/dis_Haiduk.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/731261/3/Haiduk_1_Sushchenko.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/731261/4/Haiduk_2_Diachenko.pdf
- Гайдук, О.В. (orcid.org/0000-0002-2290-6669 <http://orcid.org/0000-0002-2290-6669>) (2020) Trends in the professional training of physical education teachers in Germany Doctoral thesis, Інститут професійно-технічнох освіти.