Record Details

A Self-Assessment Tool of the Level of Digital Competence of Ukrainian Teachers in the Context of Lifelong Learning: The Results of an Online Survey 2021

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731258/
http://ceur-ws.org/Vol-3104/paper028.pdf
 
Title A Self-Assessment Tool of the Level of Digital Competence of Ukrainian Teachers in the Context of Lifelong Learning: The Results of an Online Survey 2021
Інструмент самооцінювання рівня цифрової компетентності українських вчителів в контексті неперервного навчання: результати онлайн-опитування 2021 року
Инструмент самооценки уровня цифровой компетентности украинских учителей в контексте непрерывного обучения: результаты онлайн-опроса 2021 года
 
Creator Ovcharuk, Oksana
Ivaniuk, Iryna
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
308 Соціографія. Описове вивчення суспільства (кількісне та якісне)
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Reforms in education today are due to many factors, including globalization, the transition to a digital economy and citizenship, the formation of a knowledge society. That is why human digital competencies are becoming increasingly important in the development of education and affect the quality of life of every person. Modern teachers must not only possess his professional knowledge and skills but must also be able to learn throughout life. And in this context, their digital competencies play a crucial role. An important role in clarifying the state of possession of strong digital skills of teachers is played by the need for distance learning, which took place during the COVID-19 pandemic around the world, as well as in Ukraine. In order to clarify the level of digital competence of teachers in Ukraine, the
Comparative Studies Department for Information and Education Innovations of the Institute of Information Technologies and Learning Tools of the National Academy of Educational
Sciences of Ukraine conducted an all-Ukrainian online survey in January 2021. 1463 educators took part in the online survey, they answered five blocks of questions about their
competence in the use of digital tools and instruments for distance learning and selfeducation:information and digital literacy, communication and cooperation, digital content
creation, security and problem solving. The purpose of the article is to present the survey results and provide proposals regarding the development of teachers’ digital competence and professional development.
Реформи в освіті сьогодні зумовлені багатьма факторами, серед яких глобалізація, перехід до цифрової економіки та громадянства, формування суспільства знань. Саме тому цифрові компетентності людини набувають все більшого значення у розвитку освіти та впливають на якість життя кожної людини. Сучасні вчителі повинні не тільки володіти своїми професійними знаннями та навичками, а й вміти навчатися протягом усього життя. І в цьому контексті їх цифрові компетентності відіграють вирішальну роль. Важливу роль у з’ясуванні стану володіння сильними цифровими навичками вчителів відіграє необхідність дистанційного навчання, яке мало місце під час пандемії COVID-19 у всьому світі, а також в Україні. З метою уточнення рівня цифрової компетентності вчителів в Україні відділом порівняльних студій інформаційно-освітніх інновацій Інституту інформаційних технологій та засобів навчання НАНУ у січні було проведено всеукраїнське онлайн-опитування. 2021. В онлайн-опитуванні взяли участь 1463 освітяни, які відповіли на п’ять блоків запитань про свою компетентність у використанні цифрових інструментів та інструментів для дистанційного навчання та самоосвіти: інформаційна та цифрова грамотність, комунікація та співпраця, створення цифрового контенту, безпека та проблеми розв'язування. Метою статті є представлення результатів опитування та надання пропозицій щодо розвитку цифрової компетентності та підвищення кваліфікації вчителів.
Реформы в образовании сегодня обусловлены многими факторами, включая глобализацию, переход к цифровой экономике и гражданству, формирование общества знаний. Вот почему цифровые компетенции человека приобретают все большее значение в развитии образования и влияют на качество жизни каждого человека. Современные учителя должны не только обладать своими профессиональными знаниями и навыками, но и уметь учиться на протяжении всей жизни. И в этом контексте их цифровая компетенция играет решающую роль. Важную роль в прояснении состояния владения сильными цифровыми навыками учителей играет необходимость дистанционного обучения, которое имело место во время пандемии COVID-19 во всем мире, а также в Украине. С целью выяснения уровня цифровой компетентности учителей в Украине Отдел сравнительного исследования информации и образовательных инноваций Института информационных технологий и средств обучения Национальной академии педагогических наук Украины в январе провел всеукраинский онлайн-опрос. 2021. 1463 преподавателя приняли участие в онлайн-опросе, они ответили на пять блоков вопросов об их компетенции в использовании цифровых инструментов и инструментов для дистанционного обучения и самообразования: информация и цифровая грамотность, общение и сотрудничество, создание цифрового контента, безопасность и проблемы. решение. Цель статьи - представить результаты опроса и представить предложения по развитию цифровых компетенций и профессионального развития учителей.
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731258/3/A%20Self-Assessment%20Tool%20of%20the%20Level%20of%20Digital%20Competence.pdf
- Ovcharuk, Oksana (orcid.org/0000-0001-7634-7922 <http://orcid.org/0000-0001-7634-7922>) and Ivaniuk, Iryna (orcid.org/0000-0003-2381-785X <http://orcid.org/0000-0003-2381-785X>) (2022) A Self-Assessment Tool of the Level of Digital Competence of Ukrainian Teachers in the Context of Lifelong Learning: The Results of an Online Survey 2021 Proceedings of the VI International Workshop on Professional Retraining and Life-Long Learning using ICT: Person-oriented Approach (3L-Person 2021) co-located with 17th International Conference on ICT in Education, Research, and Industrial Applications (3104). pp. 11-18.