Record Details

Science education in the age of Industry 4.0: challenges to economic development and human capital growth in Ukraine

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729410/
http://nvngu.in.ua/index.php/en/archive/on-the-issues/1836-2020/contens-1-2020/5177-science-education-in-the-age-of-industry-4-0-challenges-to-economic-development-and-human-capital-growth-in-ukraine
10.33271/nvngu/2020-1/146
 
Title Science education in the age of Industry 4.0: challenges to economic development and human capital growth in Ukraine
Наукова освіта в добу Industry 4.0: виклики економічному розвитку та зростанню людського капіталу України
 
Creator Dovgyi, S.
Nebrat, V.
Svyrydenko, D.
Babiichuk, S.
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
33 Economics. Economic science
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description Purpose. To summarize the experience of implementation of science education approaches in Ukraine, which takes into account the need to overcome the crisis in modern economy, in particular, as to the conformance of current system of specialists’ training in Ukraine to the world trends conceptualized in theoretical provisions of the Industry 4.0 concept.
Methodology. Given the economic slowdown in Ukraine, the authors proposed to verify the potential of science education as a strategy of modernization of education to ensure its role in the formation of the 21st-century skills. Based on the correlation between the demand for the development of the 21st-century skills under modern economic conditions and the capabilities of science education as a recognized modern educational strategy, the authors sought to substantiate the responses to the challenges of economic and human capital development in Ukraine. Theoretical (analysis, synthesis, systematization, generalization) and empirical (observation, comparison) research methods are used.
Findings. The analysis of negative trends in the domestic economy (indicators of human capital development, global competitiveness, and others) made it possible to prove the idea that contemporary national education has low institutional capacity to provide an adequate response to the complex challenges of Industry 4.0 economy. The analysis of Ukrainian experience in the implementation of science education showed a beneficial effect of dissemination of modern educational practices that are closely intertwined with the modern trends in economics and management.
Originality. The approach was justified according to which the dissemination of science education ideas is one of the strategies for reorienting the Ukrainian system of future personnel training for modern global labor market, science-based and technologically rich agenda for the development of mankind, proposed by the Industry 4.0 concept.
Practical value. There were demonstrated practical examples of implementating science education approaches, their focus on the development of the 21st-century skills and on the inclusion in the modern economic processes. This study demonstrated not only a pragmatic estimation of the need for transformation of education following the principles of science education (in alignment with labor market demands, and so on), but also showed the potential of science education in the context of providing learners with real-life tools for active citizenship, helping them to become active participants of socioeconomic and socio-cultural transformations in the age of Industry 4.0.
Мета. Узагальнення досвіду реалізації підходів наукової освіти в Україні, що враховує необхідність подолання кризових явищ у сучасній економіці, зокрема, щодо відповідності сучасної української системи підготовки кадрів світовим тенденціям, концептуалізованих у теоретичних положеннях теорії Industry 4.0.
Методика. Виходячи із факту негативної динаміки показників розвитку української економіки, автори пропонують верифікацію потенціалу наукової освіти як стратегії модернізації освіти для забезпечення нею ролі у формуванні навичок для ХХІ ст. Виходячи із кореляції між наявністю запиту на розвиток навичок для ХХІ ст. у контексті вимог сучасної економіки та можливостями наукової освіти як визнаної сучасної освітньої стратегії, автори намагаються обґрунтувати відповіді на виклики економічного розвитку та розвитку людського капіталу України. Застосовані теоретичні (аналіз, синтез, систематизація, узагальнення) та емпіричні (спостереження, порівняння) методи дослідження.
Результати. Аналіз негативних тенденцій у вітчизняній економіці (показники розвиненості людського капіталу, глобальної конкурентоспроможності тощо) дозволив обґрунтувати тезу щодо низької інституційної спроможності сучасної вітчизняної освіти надавати адекватну відповідь на складні виклики економіки Industry 4.0. Аналіз українського досвіду реалізації наукової освіти продемонстрував позитивний ефект від поширення сучасних освітніх практик, що резонують з економічними та управлінськими трендами сучасності. Наукова новизна. Вдалося обґрунтувати підхід, відповідно до якого поширення ідей наукової освіти є однією із стратегій переорієнтації української системи підготовки майбутніх кадрів для сучасного глобального ринку праці, наукомісткого й технологічно насиченого порядку денного розвитку людства, пропонованого концептом Industry 4.0.
Практична значимість. Продемонстровані практичні приклади реалізації підходів наукової освіти, їх орієнтованість на розвиток навичок ХХІ ст. та на включення до сучасних економічних процесів. Дослідження продемонструвало не тільки прагматичний вимір потреби у трансформації освіти за принципами наукової освіти (відповідність запитам ринку праці тощо), але й потенціал наукової освіти в контексті забезпечення суб’єктів навчання реальними інструментами для активного громадянства, допомагаючи їм поставати реальними учасниками соціально-економічних і соціокультурних трансформацій доби Industry 4.0.
 
Publisher Національний технічний університет «Дніпровська політехніка»
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729410/1/01_2020_Dovgyi.pdf
- Dovgyi, S. (orcid.org/0000-0003-1078-0162 <http://orcid.org/0000-0003-1078-0162>), Nebrat, V. (orcid.org/0000-0002-5419-3181 <http://orcid.org/0000-0002-5419-3181>), Svyrydenko, D. (orcid.org/0000-0001-6126-1747 <http://orcid.org/0000-0001-6126-1747>) and Babiichuk, S. (orcid.org/0000-0001-6556-9351 <http://orcid.org/0000-0001-6556-9351>) (2020) Science education in the age of Industry 4.0: challenges to economic development and human capital growth in Ukraine Науковий вісник Національного гірничого університету, 1. pp. 146-151. ISSN 2071-2227
10.33271/nvngu/2020-1/146
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.33271/nvngu/2020-1/146