Record Details

Дослідження особистісного ставлення вчителів до поточного та підсумкового оцінювання як умови вибору стратегій контрольно-оцінювальної діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731242/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/261
10.32405/2411-1317-2021-4-96-105
 
Title Дослідження особистісного ставлення вчителів до поточного та підсумкового оцінювання як умови вибору стратегій контрольно-оцінювальної діяльності
On the way of modernization of the evaluation system: research of teachers’ perception of current and final assessment in the secondary school
 
Creator Жук, Ю.О.
Гривко, А.В.
Ващенко, Л.С.
 
Subject 308 Соціографія. Описове вивчення суспільства (кількісне та якісне)
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглянуто особливості визначення вчителями об’єктивності поточного та підсумкового оцінювання результатів навчальної діяльності учнів як однієї з умов вибору стратегії контрольно-оцінювальної діяльності. За результатами опитування визначено узагальнене для різних груп респондентів значення об’єктивності відображення у поточній і підсумковій оцінках знань, умінь, навичок, компетентностей, ставлення учнів до предмету, а також побудовано й проаналізовано моделі ментальних образів «поточна оцінка» і «підсумкова оцінка», які склалися у вчителів із різним досвідом роботи. Подальші дослідження можуть бути пов’язані з вивченням питань щодо використання педагогами результатів поточного оцінювання для прийняття рішень щодо подальших стратегій навчальної діяльності.
The article considers the peculiarities of teachers’ determination of the objectivity of the current and final assessment of the learning outcomes of secondary school students as the condition for choosing the strategy evaluation and control activities. Based on results of questionnaire data (N = 103) with using statistical methods of analysis (calculation of the concordance coefficient, cluster analysis, etc.), authors generalized the value of objectivity of reflection of knowledge, skills, competencies, attitude to the subject in the current and final assessments for different groups of respondents, as well as models of the structure of mental images of terms current assessment and final assessment, which were developed by teachers with different work experience. It was found that the level of objectivity of each of the assessed learning outcomes is higher in the final assessment. At the same time, as teachers’ pedagogical experience increases, so does the importance they give to the objectivity of all analyzed learning outcomes assessment. Comparison of the teachers’ survey results with the results of the study, which compared the documented final (annual) and actual assessments (according to students’ and teachers’ survey, N=90), showed differences between teachers’ perceptions (asit should be) and the factual state of affairs (as it is) – less than third respondents are convinced that the annual final assessment is completely true.
The results of the cluster analysis revealed that the respondents understand the final assessment as a complex indicator of academic achievement, and the current – as an indicator of individual, albeit related, learning outcomes. The comparison of the constructed models allowed to generalize that, according to the respondents, the level of objectivity of abilities and skills assessment determines the objectivity of the assessment of acquired knowledge (readiness to apply them) and the formation of competence (meaningful application of knowledge).
Further research may be concerned with examining how teachers use the results of ongoing assessment to make decisions about further learning strategies in terms of competency-based learning.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731242/1/%D0%A3%D0%9F%D0%96_2021_4.pdf
- Жук, Ю.О. (orcid.org/0000-0002-6932-2484 <http://orcid.org/0000-0002-6932-2484>), Гривко, А.В. (orcid.org/0000-0001-9460-4777 <http://orcid.org/0000-0001-9460-4777>) and Ващенко, Л.С. (orcid.org/0000-0002-0637-2142 <http://orcid.org/0000-0002-0637-2142>) (2021) On the way of modernization of the evaluation system: research of teachers’ perception of current and final assessment in the secondary school Ukrainian Educational Journal, 4. pp. 96-105. ISSN 2411-1317
10.32405/2411-1317-2021-4-96-105
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2411-1317-2021-4-96-105