Поточне та формувальне оцінювання в базовій та старшій профільній школі
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/731241/
https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/288 10.32405/2411-1317-2021-2-72-83 |
|
Title |
Поточне та формувальне оцінювання в базовій та старшій профільній школі
Current and formative assessment in basic and senior profile school |
|
Creator |
Гривко, А.В.
Ващенко, Л.С. |
|
Subject |
308 Sociography. Descriptive studies of society (both qualitative and quantitative)
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc. 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті розглянуто питання, пов’язані з необхідністю модернізації чинної системи оцінювання навчальних досягнень учнів базової та старшої профільної школи, що зумовлено новими вимогами до результатів навчальної діяльності здобувачів загальної середньої освіти. За результатами аналізу наукових джерел, освітніх документів, числових показників опитування вчителів (N = 90) здійснено спробу визначити місце поточного та формувального оцінювання в процесі навчання. Основні види оцінювання, регламентовані нормативними освітніми документами, зіставлено з очікуваними результатами навчання учнів – складниками компетентності (когнітивно-діяльнісного, особистісного, мотиваційно-ціннісного), запропоновано результати порівняння за низкою критеріїв формувального та поточного оцінювання в аспекті їх ролі й місця в навчальному процесі. Розкрито основні причини неузгодженого розуміння в педагогічному дискурсі функцій формувального оцінювання в системі шкільної освіти України. За результатами аналітичного дослідження обґрунтовано, що одним із шляхів модернізації системи оцінювання в базовій та старшій профільній школі є поєднання можливостей традиційного поточного та формувального оцінювання, які є не взаємозамінюваними, а взаємодоповнюваними видами оцінювання.
The article considers the need to modernize the current system of assessment of academic achievements of secondary school students, related to the new requirements for learning outcomes of general secondary education. Authors attempted to answer the question of whether formative assessment is a part of the current or vice versa? Can formative assessment replace current? Can these types of assessment coexist simultaneously in the assessment system of basic and senior profile school? Based on the results of the analysis of scientific sources, educational documents, numerical indicators of the teacher survey (N = 90), the authors tried to determine the place of current and formative assessment in the learning process. The main types of assessment, regulated by normative educational documents, are compared with the expected learning outcomes of students - the components of competence (cognitiveactivity, personal, motivational-value); it is proved that measuring or tracking the development of motivational-value and personal components, which are both predictors (prognostic parameters) and internal factors of formation and identification of a certain level of knowledge/skills as the base of the competence, correlates with the functions of formative assessment. The essence of the terminological problem connected with the inconsistent understanding of the functions of formative assessment in the system of school education of Ukraine in the modern pedagogical discourse is determined. Its main causes are revealed. The results of comparison of formative and current types of assessment according to a number of criteria in the aspect of their role and place in the educational process are offered. According to the results of the analytical study, it is substantiated that one of the ways to modernize the assessment system in basic and senior profile school is a combination of traditional current and formative assessment, which are not interchangeable but complementary types of assessment. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/731241/1/%D0%A3%D0%9F%D0%96_2021_2.pdf
- Гривко, А.В. (orcid.org/0000-0001-9460-4777 <http://orcid.org/0000-0001-9460-4777>) and Ващенко, Л.С. (orcid.org/0000-0002-0637-2142 <http://orcid.org/0000-0002-0637-2142>) (2021) Current and formative assessment in basic and senior profile school Ukrainian Educational Journal, 2. pp. 72-83. ISSN 2411-1317 10.32405/2411-1317-2021-2-72-83 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32405/2411-1317-2021-2-72-83
|
|