Record Details

Організація професійної орієнтації учнів у Франції

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731172/
http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/2720
10.26661/2786-5622-2021-4-51
 
Title Організація професійної орієнтації учнів у Франції
Organization of professional orientation of pupils in France
 
Creator Савенко, Олександр Олександрович
Кайтановська, Ольга Миколаївна
Шнюкова, Ірина Вадимівна
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
374 Education and training out of school. Further education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті розкривається організація професійної орієнтації у Франції. Особлива увага приділена розгляду методів професійної орієнтації в цій країні. Також висвітлена практична організація професійної орієнтації у школах Франції. Доведено, що у практиці консультування учнів часто використовується рекомендація. Згідно з висновками французьких дослідників, вона допомагає вибудувати уявлення про свою проблему й ухвалити рішення щодо навчального і професійного вибору. Рекомендація має діалогову природу, консультант і консультований виступають як рівноправні партнери процесу спілкування. Залежно від характеру труднощів, що виникають під час ухвалення рішення, виділяють кілька підходів, які використовують консультанти: інформативний – якщо необхідно заповнити прогалини у знаннях, що заважають рефлексії учня; методологічний – для складання плану навчального або професійного майбутнього підлітків; біографічний – з метою розгляду ухваленого учням рішення в контексті його власного життя, щодо минулого і, що найбільш важливо, у перспективі професійного майбутнього.
Доведено, що практика організації професійної орієнтації базується на взаємодії позашкільної та внутрішньо шкільної, її складниках. Позашкільна профорієнтація – це діяльність мережі спеціальних служб різних рівнів (державний, академічний, департаментський, місцевий), що координуються трьома міністерствами: праці, охорони здоров’я й освіти.
Проаналізована діяльність радників з орієнтації – психологів у стінах навчальних закладів, де вони залишаються незалежними фахівцями. Радник-психолог здійснює інформування учнів про професії, навчальні заклади професійної освіти, умови вступу та навчання в них, можливості працевлаштування після їх закінчення; набір учнів до деяких професійних навчальних закладів (професійні ліцеї, морська школа, Інститут прикладних мистецтв); присутній на іспитах, а також на засіданнях шкільного ради з орієнтації. Саме він є сполучною ланкою між позашкільної та внутрішньошкільною професійною орієнтацією, що показує високу значущість його професійної діяльності для системи освіти.
The article reveals the organization of professional orientation in France. Particular attention is paid to the consideration of professional orientation methods in this country. It is proved, that practical organization of professional orientation in French schools is covered. In particular, it is noted that the practice of counseling pupils often uses a recommendation. According to French researchers, it helps to build an idea of your problem and make decisions about educational and professional choices. The recommendation has a dialogical nature, the consultant and the consulted act as equal partners in the communication process. Depending on the nature of the difficulties that arise in decision-making, there are several approaches used by counselors: informative – if you need to fill gaps in knowledge that interfere with the student’s reflections; methodological – to plan the educational or professional future of adolescents; biographical – in order to consider the decision made by pupils in the context of his own life, in relation to the past and, most importantly, in the perspective of professional future.
It is proved, that practice of organizing professional orientation is the interaction of out-of-school and in school, its components. Out-of-school professional orientation is a network of special services at various levels (state, academic, departmental, local) coordinated by three ministries: labor, health and education.
Activity of the work of orientation counselors – psychologists is analyzed within educational institutions, where they remain independent professionals. Counselor-psychologist informs pupils about professions, vocational schools, conditions of entry and study in them, employment opportunities after graduation; enrollment of students in some vocational schools (vocational schools, maritime school, Institute of Applied Arts); present at exams, as well as at school board meetings on orientation. He is the link between out-of-school and in-school professional orientation, which shows the high importance of his professional activity for the education system.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731172/1/pedagogics.journalsofznu.zp.ua_%E2%84%96%204_2021_%D1%81%D0%B0%D0%B9%D1%82%2B%20%D1%81%D0%BE%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%80%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%281%29-344-350.pdf
- Савенко, Олександр Олександрович (orcid.org/0000-0001-6079-025X <http://orcid.org/0000-0001-6079-025X>), Кайтановська, Ольга Миколаївна (orcid.org/0000-0001-8566-6458 <http://orcid.org/0000-0001-8566-6458>) and Шнюкова, Ірина Вадимівна (orcid.org/0000-0001-7768-7988 <http://orcid.org/0000-0001-7768-7988>) (2021) Organization of professional orientation of pupils in France Pedagogical Sciences: Theory and Practice, 4 (40). pp. 344-350. ISSN 2522-4360
10.26661/2786-5622-2021-4-51
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.26661/2786-5622-2021-4-51