Record Details

Імерсивні технології у працях вітчизняних та зарубіжних науковців

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731139/
https://pednauk.cuspu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1177
 
Title Імерсивні технології у працях вітчизняних та зарубіжних науковців
Immersive technologies in the works of domestic and foreign scientists
 
Creator Слободяник, О.В.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті проаналізовано вітчизняний та зарубіжний досвід застосування технологій доповненої та віртуальної реальності у освітньому процесі. На основі теоретичного дослідження проблеми виявлено, що імерсивні технології інтенсивно розвиваються та дедалі частіше використовуються у всіх сферах нашого життя. Визначено, що віртуальна реальність сприяє трансформації навчального процесу; вдосконаленню існуючих і виникненню нових організаційних форм, видів і методів навчання. Зазначено, що додаткових досліджень потребують питання: розроблення методики використання імерсивних технологій при вивченні конкретних дисциплін з дотриманням санітарно-епідеміологічних вимог. Визначено, що для ефективного використання засобів доповненої та віртуальної реальностей в освітньому процесі необхідне спеціально створене середовище, яке повністю відповідатиме сучасним вимогам.
The article analyzes domestic and foreign experience in the use of augmented and virtual reality technologies in the educational process. Based on a theoretical study of the problem, it was found that immersive technologies are developing rapidly and are increasingly used in all areas of our lives. It is determined that virtual reality contributes to the transformation of the educational process; improvement of existing and emergence of new organizational forms, types and methods of teaching. It is noted that additional research is needed: the development of methods for the use of immersive technologies in the study of specific disciplines in compliance with sanitary and epidemiological requirements.
It is determined that for the effective use of augmented and virtual reality in the educational process requires a specially created environment that will fully meet modern requirements.
It is noted that in our country the use of virtual reality for educational purposes is just beginning to develop, this is due to the lack of highly qualified specialists in this field, as well as the lack of specific methods.
Due to the use of immersive technologies in the educational process, subjects develop spatial imagination, stimulate thinking, mental activity. Despite the attractiveness and prospects of the development of virtual technologies should not overestimate their role in learning, if there is a possibility of real learning, experience, experiment, it is worth giving preference to real.
 
Publisher РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731139/1/1177-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-2189-1-10-20220402.pdf
- Слободяник, О.В. (orcid.org/0000-0003-3504-2684 <http://orcid.org/0000-0003-3504-2684>) (2021) Immersive technologies in the works of domestic and foreign scientists Наукові записки. Серія: Педагогічні науки (201). pp. 120-124. ISSN 2415-7988