Record Details

The Practical Experience of the Use of Digital Learning Resources by Ukrainian Teachers to Ensure the Sustainable Development and Democratization of Education Process

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731123/
https://www.scitepress.org/PublicationsDetail.aspx?ID=VzZbeVBjWb8=&t=1
 
Title The Practical Experience of the Use of Digital Learning Resources by Ukrainian Teachers to Ensure the Sustainable Development and Democratization of Education Process
Практичний досвід використання українськими вчителями цифрових навчальних ресурсів для забезпечення сталого розвитку та демократизації освітнього процесу
Практический опыт использования цифровых образовательных ресурсов учителями Украины для обеспечения устойчивого развития и демократизации образовательного процесса
 
Creator Ovcharuk, Oksana
Ivaniuk, Iryna
Burov, O. Yu.
Marienko, M.V.
Soroko, Nataliia
Hrytsenchuk, Olena O.
Kravchyna, Oksana
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description The article deals with the revealing and analysis of the practical experience of the Ukrainian teachers’ use of the digital resources in the classroom activities with pupils. The online instruments and digital resources for the realisation of STEM-education, Education for Democratic Citizenship, and Entrepreneurship Education are presented in the article. The national online resources revealed in the article ensure the creation of the sustainable, multicultural, and democratic environment for teachers and students including key competencies areas: entrepreneurship, citizenship, civic education and STEM. The presented digital learning tools reveal the results of the teachers’ works on the implementation of the key subject areas trough ICT and allow to creative use of digital technologies, identify teachers’ and pupil’ needs and finding didactic approaches, solve technical problems, identifying gaps in digital and civic competencies. Using the analysed resources teachers become aware of the need to improve and update their own digital competence and pupils’ digital competence as well; ability to support the creative and sustain digital environment in their schools; search for opportunities for self-development and awareness of digital evolution that is proclaimed by the UN ‘2030 Agenda for Sustainable Development’ adopted in 2015; the need to raise awareness how to organise distance learning in the conditions caused by COVID-19 pandemic. The objective is to present the examples and the experience of the use of digital educational resources by Ukrainian educators, which are aimed at building the digital environment, developing the key competencies: digital civic and entrepreneurship according to the European tendencies. The presented experience can be applied in the schools and improve the existing gaps in the teachers’ use of digital learning tools.
У статті йдеться про розкриття та аналіз практичного досвіду використання українськими вчителями цифрових ресурсів у класній діяльності з учнями. У статті представлені онлайн-інструменти та цифрові ресурси для реалізації STEM-освіти, освіти для демократичного громадянства та підприємницької освіти. Національні онлайн-ресурси, розкриті в статті, забезпечують створення сталого, мультикультурного та демократичного середовища для вчителів та студентів, включаючи ключові сфери компетенцій: підприємництво, громадянство, громадянська освіта та STEM. Представлені цифрові засоби навчання розкривають результати роботи вчителів щодо впровадження ключових предметних галузей за допомогою ІКТ та дозволяють творчо використовувати цифрові технології, виявляти потреби вчителів та учнів та знаходити дидактичні підходи, вирішувати технічні проблеми, виявляти прогалини. цифрових та громадянських компетенцій. Використовуючи проаналізовані ресурси, вчителі усвідомлюють необхідність покращення та оновлення власної цифрової компетенції, а також цифрової компетентності учнів; здатність підтримувати творче та підтримувати цифрове середовище у своїх школах; пошук можливостей для саморозвитку та усвідомлення цифрової еволюції, що проголошується «Порядком денним для сталого розвитку 2030» ООН, прийнятим у 2015 році; необхідність підвищення обізнаності щодо організації дистанційного навчання в умовах пандемії COVID-19. Мета – представити приклади та досвід використання українськими освітянами цифрових освітніх ресурсів, які спрямовані на побудову цифрового середовища, розвиток ключових компетенцій: цифрове громадянство та підприємництво відповідно до європейських тенденцій. Представлений досвід можна застосувати в школах та покращити наявні прогалини у використанні вчителями цифрових засобів навчання.
Статья посвящена выявлению и анализу практического опыта использования украинскими учителями цифровых ресурсов в работе с учащимися. В статье представлены онлайн-инструменты и цифровые ресурсы для реализации STEM-образования, Образования демократической гражданственности и Образования предпринимательства. Выявленные в статье национальные онлайн-ресурсы обеспечивают создание устойчивой, поликультурной и демократичной среды для преподавателей и студентов, включая ключевые области компетенций: предпринимательство, гражданственность, гражданское образование и STEM. Представленные цифровые средства обучения раскрывают результаты работы учителей по реализации ключевых предметных областей с помощью ИКТ и позволяют творчески использовать цифровые технологии, выявлять потребности учителей и учеников и находить дидактические подходы, решать технические задачи, выявляя пробелы в цифровых и гражданских компетенциях. Используя проанализированные ресурсы, учителя осознают необходимость совершенствования и актуализации собственной цифровой компетентности, а также цифровой компетентности учащихся; способность поддерживать творческую и цифровую среду в своих школах; поиск возможностей для саморазвития и осознания цифровой эволюции, провозглашенной принятой в 2015 г. «Повесткой дня в области устойчивого развития на период до 2030 года» ООН; необходимость повышения осведомленности о том, как организовать дистанционное обучение в условиях, вызванных пандемией COVID-19. Цель – представить примеры и опыт использования украинскими педагогами цифровых образовательных ресурсов, направленных на построение цифровой среды, развитие ключевых компетенций: цифровой гражданственности и предпринимательства по европейским тенденциям. Представленный опыт может быть применен в школах и устранить существующие пробелы в использовании учителями цифровых средств обучения.
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731123/1/paper096.pdf
- Ovcharuk, Oksana (orcid.org/0000-0001-7634-7922 <http://orcid.org/0000-0001-7634-7922>), Ivaniuk, Iryna (orcid.org/0000-0003-2381-785X <http://orcid.org/0000-0003-2381-785X>), Burov, O. Yu. (orcid.org/0000-0003-0733-1120 <http://orcid.org/0000-0003-0733-1120>), Marienko, M.V. (orcid.org/0000-0002-8087-962X <http://orcid.org/0000-0002-8087-962X>), Soroko, Nataliia (orcid.org/0000-0002-9189-6564 <http://orcid.org/0000-0002-9189-6564>), Hrytsenchuk, Olena O. (orcid.org/0000-0003-3173-7649 <http://orcid.org/0000-0003-3173-7649>) and Kravchyna, Oksana (orcid.org/0000-0002-3903-0835 <http://orcid.org/0000-0002-3903-0835>) (2022) The Practical Experience of the Use of Digital Learning Resources by Ukrainian Teachers to Ensure the Sustainable Development and Democratization of Education Process Proceedings of the 1st Symposium on Advances in Educational Technology - Volume 1: AET. pp. 432-444. ISSN 978-989-758-558-6