Record Details

Проєктування освітньо-інформаційного середовища майбутнього для обдарованих дітей

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729906/
http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2021/3/IOD_3(82)2021-30-09_на сайт-18-23.pdf
10.32405/2309-3935-2021-3(82)-18-23
 
Title Проєктування освітньо-інформаційного середовища майбутнього для обдарованих дітей
Designing of the Educational and Information Environment of the Future for Gifted Children
 
Creator Мадзігон, Василь Миколайович
 
Subject 37.09 Organization of instruction
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description У статті розкрито сучасні тенденції проєктування інноваційного освітнього-інформаційного середовища майбутнього, за допомогою якого підвищується якість навчання, виховання, розвиток обдарованих і талановитих дітей. Причому враховано вимоги створення оптимальних матеріальних, психолого-педагогічних, санітарно-гігієнічних, організаційних умов і факторів індивідуального розвитку кожної обдарованої дитини. Описана технологія впровадження в педагогічну практику варіантів режимів роботи різних інноваційних типів освітніх чи навчально-виховних закладів.
In the article, the author reveals the modern tendencies in designing the educational and informational technology of future environment applying which it is possible to improve the quality of education and development of gifted and talented children. In addition, it is considered the requirement of creating the optimal material, psychological, pedagogical, sanitary, hygienic, organizational conditions, and factors for individual development of each child. All above-mentioned is supported by implementing the different variants of working modes of different types of educational institutions in educational practice.
The formation of a new educational ideology should be closely linked with the education of new, creative thinking aimed at building theoretical and methodological foundations of the new philosophy of education, focusing on the unity of humanistic goal and means of achieving it, innovative processes in pedagogical theory and educational practice and for a comparative analysis of world trends in the development of educational systems.
The main purpose of designing the educational and information environment of the future should be the education of a healthy, harmonious, and well-developed personality. The novelty of this idea is that the main task is to form a responsible, socially active, creative thinking and working personality by creating an original system of continuing education from birth to its entry into independent life. Scientists and teachers-practitioners have a task to develop and test the initial principles and regime of the most favourable development of natural inclinations, interests and inclinations of students, as well as to reach a qualitatively new level of educational environment, which requires modernity.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729906/1/IOD_3%2882%292021-30-09_%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D0%B0%D0%B9%D1%82-18-23.pdf
- Мадзігон, Василь Миколайович (orcid.org/0000-0001-5336-8149 <http://orcid.org/0000-0001-5336-8149>) (2021) Designing of the Educational and Information Environment of the Future for Gifted Children Освіта та розвиток обдарованої особистості, 3 (82). pp. 18-23. ISSN 2309-3935
10.32405/2309-3935-2021-3(82)-18-23
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2309-3935-2021-3(82)-18-23