Record Details

Тенденції розвитку дослідників у контексті інтеграції в Європейський дослідницький простір

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731047/
http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2021/42/42.pdf
10.32843/2663-6085/2021/42.42
 
Title Тенденції розвитку дослідників у контексті інтеграції в Європейський дослідницький простір
Trends in research development in the context of integration into the European Research Area
 
Creator Чорнойван, Ганна Петрівна
 
Subject 001.1 Concepts of science and knowledge
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті здійснено аналіз практик розвитку науки та дослідників, зокрема, на національному й інституційному рівнях у контексті євроінтеграції. Акцентовано увагу на системності та підтримці державою науки у закладах вищої освіти, посиленні ролі та престижу професії наукового співробітника (вченого, дослідника), а також на створенні сприятливих умов для залучення молоді до науки. Виявлено, що в політиках університетів Великої Британії спостерігається тенденція до посилення розвитку людських ресурсів як цінного компонента, що впливає на авторитетність і статусність закладів. Цей процес є відкритим, прозорим і доступним для охочих навчатися і розвиватися впродовж життя. На сайтах університетів у відповідних рубриках представлені ресурси і курси для підвищення кваліфікації, професійного, особистісного та кар’єрного розвитку. Зазвичай такі рубрики мають назви «Кар’єра дослідника» або «Центр професійного розвитку». Варто зазначити, що політика провідних університетів Великої Британії спрямована на залучення й утримання талановитих дослідників завдяки створенню найсприятливіших умов працевлаштування. Насамперед це гідна оплата праці і сучасна матеріально-технічна база, для молоді та сімей із дітьми наявні різні програми забезпечення житлом і пільгами. Відзначено, що в Україні на національному рівні спостерігається позитивна тенденція щодо посилення наукового складника університетів. Важливою ініціативою Міністерства освіти і науки України є розробка Дорожньої карти з інтеграції науково-інноваційної системи України в Європейський дослідницький простір. Головними пріоритетами Дорожньої карти визначено: підвищення ефективності національної дослідницької системи, залучення інвестицій у дослідницькі інфраструктури, вільний ринок праці дослідників, трансфер знань та «Відкрита наука», міжнародна мобільність і співробітництво. Наявна можливість для вітчизняних закладів вищої освіти брати участь у конкурсах Національного фонду досліджень України, різноманітних міжнародних проєктах програм «Erasmus+», «Горизонт Європа 2021–2027» тощо.
The article analyzes the practices of science and research development, in particular at the national and institutional levels in the context of European integration. Emphasis is placed on the systematization and support of the state of science in universities, strengthening the role and prestige of the profession of researcher (scientist, researcher), as well as creating favorable conditions for attracting young people to science. It was found that in the institutional policies of British universities the tendency is on the development of human resources as a valuable component that affects the authority and status of the institution. This process is open, transparent and accessible to those who want to lifelong learning. Resources and courses for professional, personal and career development are presented on the sites in the relevant sections. These sections are usually called “Researcher’s Career” or “Center for Professional Development”. It is worth noting that the policy of the UK’s leading universities is aimed at attracting and retaining talented researchers by creating the most favorable employment conditions. First of all, it is a decent salary and modern material and technical base, for young people and families with children there are various programs to provide housing and benefits. It is noted that in Ukraine there is a positive trend at the national level to strengthen the scientific component of universities. An important initiative of the Ministry of Education and Science of Ukraine is the development of the Roadmap for the integration of Ukraine’s research and innovation system into the European Research Area. The main priorities of the Roadmap are to increase the efficiency of the national research system, attract investment in research infrastructures, a free labor market for researchers, knowledge transfer and Open Science, and international mobility and cooperation. There is an opportunity for universities of Ukraine to participate in competitions of the National Research Foundation of Ukraine, various international Erasmus+ projects, Horizon Europe 2021–2027, etc.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731047/1/42.2021_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A7%D0%BE%D1%80%D0%BD%D0%BE%D0%B9%D0%B2%D0%B0%D0%BD.pdf
- Чорнойван, Ганна Петрівна (orcid.org/0000-0001-8935-6000 <http://orcid.org/0000-0001-8935-6000>) (2021) Trends in research development in the context of integration into the European Research Area Інноваційна педагогіка (42). pp. 208-212. ISSN 2663-6085
10.32843/2663-6085/2021/42.42
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32843/2663-6085/2021/42.42