Проблеми наративізації воєнної травми в сучасній літературі для підлітків під час текстуального вивчення та позакласного читання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/731033/
|
|
Title |
Проблеми наративізації воєнної травми в сучасній літературі для підлітків під час текстуального вивчення та позакласного читання
Problems of narrativization of military trauma in modern literature for adolescents during textual study and extracurricular reading |
|
Creator |
Слижук, Олеся Алімівна
|
|
Subject |
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
373 Kinds of school providing general education 82 Literature |
|
Description |
Актуалізовано питання текстуального вивчення сучасної прози на уроках літератури. Здійснено компаративний аналіз окремих творів сучасної української й зарубіжної літератур, розглянуто аспекти їх вивчення на уроках позакласного читання. Доведено, що в сучасних художніх творах про Другу світову війну для підліткового читання (for teenagers and young adult) травматичний досвід поколінь наративізується через оповідні структури, здійснювані гетородієгетичним наратором, у центрі яких – пригоди й психологічне формування юної особистості, яка намагається боротись за життя у змінених обставинах існування, спричинених воєнними подіями. Своєрідність нарації полягає у її виході за межі літературного твору, набуття мнемонічної, соціокультурної та психотерапевтичної функцій.
The issue of the textual study of modern prose in literature lessons is actualized. A comparative analysis of individual works of modern Ukrainian and foreign literature, aspects of their research in extracurricular reading lessons. It is proved that in modern works of art about the Second World War for teenagers and young adults the traumatic experience of generations is narrated through narrative structures carried out by a heterodiegetic narrator, at the center of which are adventures and psychological formation of a young person trying to fight for life. changed circumstances of existence caused by military events. The peculiarity of the narrative lies in its going beyond the literary work, the acquisition of mnemonic, socio-cultural, and psychotherapeutic functions. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/731033/1/%D0%A1%D0%BB%D0%B8%D0%B6%D1%83%D0%BA%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Слижук, Олеся Алімівна (orcid.org/0000-0002-7696-6157 <http://orcid.org/0000-0002-7696-6157>) (2022) Problems of narrativization of military trauma in modern literature for adolescents during textual study and extracurricular reading Українська мова і література в школі, 2 (161). pp. 12-15. |
|