Revising the Use of Differentiation in Text-Based Tasks in the Context of Ukrainian–Polish Bilingualism
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/730354/
https://ispan.waw.pl/journals/index.php/cs-ec/article/view/cs.2468 10.11649/cs.2468 |
|
Title |
Revising the Use of Differentiation in Text-Based Tasks in the Context of Ukrainian–Polish Bilingualism
До питання про застосування диференціації роботи учнів з текстами в умовах українсько-польського білінгвізму |
|
Creator |
Shevchuk, Larysa
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages |
|
Description |
This article describes the specifics of Ukrainian–Polish bilingualism which can be observed in the territory of Ukraine and the present opportunities for studying Polish and Ukrainian. Various ways of using differentiation text-based tasks are proposed in the context of Ukrainian–Polish bilingualism. The article contains a description of differentiation in line with different types of activity. The completion of tasks aimed at familiarization with the text, text analysis, reconstruction, production, and complementation is possible due to different variants of content correlation in Polish and Ukrainian. The differentiation of activities during text analysis, supplemented by students’ own reflections and the results of their creative activity, is realized by finding answers to questions in the text posed in Polish, formulating answers to the questions, and completing the questions. This is made possible in different ways depending on the language used, be it Polish or Ukrainian. Task completion on the reconstruction, construction and complementation of texts is conducted in a similar manner. In case of difficulties, it is possible to use one’s native language in determining the main idea of the text, drawing up a plan, comparing two texts, etc. The use of different types of translation is an important method of differentiation when working with texts. The author also considers native language materials in a textbook’s methodological guidelines to be useful.
У цій статті висвітлюються особливості українсько-польської двомовності, яка спостерігається на території України, та сучасні можливості для вивчення польської та української мови. У контексті українсько-польської двомовності пропонуються різні способи використання завдань для диференційованої роботи з текстами. У статті описано диференціацію в руслі різних видів діяльності. Виконання завдань, спрямованих на ознайомлення з текстом, аналіз тексту, реконструкцію, створення та доповнення можливе завдяки різним варіантам співвідношення змісту польською та українською мовами. Диференціація роботи під час аналізу тексту, доповненого висловленням учнями власних міркувань та результатами їхньої творчої діяльності здійснюється завдяки виконанню завдань на знаходження у тексті, запропонованому польською мовою відповідей на запитання, формулювання відповідей на запитання, доповнення запитань, формулювання та виконання яких можливе по-різному, залежно від застосування польської мови чи української мови. Виконання завдання на реконструкцію, побудову та доповнення текстів проводиться аналогічним чином. У випадку труднощів можливе використання рідної мови при визначенні головної думки тексту, складання плану, зіставленні двох текстів тощо. Важливий спосіб застосування диференціації роботи з текстом – використання різних видів перекладу. Корисними автор також вважає матеріали рідною мовою, уміщені у методичному апараті підручника. |
|
Publisher |
Institute of Slavic Studies, Polish Academy of Sciences
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/730354/1/Shevchuk_L.pdf
- Shevchuk, Larysa (orcid.org/0000-0002-4193-0971 <http://orcid.org/0000-0002-4193-0971>) (2021) Revising the Use of Differentiation in Text-Based Tasks in the Context of Ukrainian–Polish Bilingualism Cognitive Studies (21). ISSN 2392-2397 10.11649/cs.2468 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.11649/cs.2468
|
|