Record Details

Розвиток обдарованої особистості у світлі культурно-історичної психології Л. С. Виготського

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/731010/
https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/913
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.16
 
Title Розвиток обдарованої особистості у світлі культурно-історичної психології Л. С. Виготського
Development of gifted personality in the context ofcultural-historical psychology of L. S. Vygotsky
 
Creator Музика, О.О.
Романенко, К.І.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description У статті наведено результати аналізу наукових поглядів Л. С. Виготського на обдарованість та здібності в контексті теорії культурно-історичного розвитку. Обдарованість розглядається вченим як загальна для всіх людей передумова їх особистісного розвитку в конкретних культурно-історичних умовах. Спеціальні обдарованості (інтелектуальна, моторна, практична, емоційна, музична тощо) є результатом цілеспрямованого розвитку здібностей і особистісних структур у їх взаємозв’язках і взаємовпливах. Таким чином розвиток обдарованої особистості як цілісності є процесом освоєння форм діяльності та відносин, що історично склалися. Основний механізм розвитку обдарованої особистості в освітньому процесі – це вирішення динамічної суперечності між рівнем актуального розвитку та зоною ближчого розвитку. Ідеї Л.С. Виготського про цілісну обдаровану особистість та напрямки її розвитку співзвучні цілям, які стоять перед сучасною освітою, і знаходять застосування в теорії та практиці розбудови особистісно орієнтованої Нової української школи.
The article presents the results of the analysis of the scientific views of L. S. Vygotsky on giftedness and abilities in the context of the theory of culturalhistorical development. Giftedness is considered by the scientist as a universal prerequisite for all people for their personal development in specific culturalhistorical conditions. Special giftedness (intellectual, motor, practical, emotional, musical, etc.) is the result of the purposeful development of the abilities and structures of the personality in their interconnection and mutual influence. Thus, the development of a gifted personality as a whole is a process of mastering historically established forms of activity and relationships. The main mechanism for the development of a gifted person in the educational process is the solution of the dynamic contradiction between the level of actual development and the zone of proximal development. The ideas of L. S. Vygotsky about an integral gifted personality and the directions of its development are consonant with the goals facing modern education, and are applied in the theory and practice of building a personality-oriented New Ukrainian School.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/731010/1/%D0%9C%D1%83%D0%B7%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D0%9E.%D0%9E.%202022.pdf
- Музика, О.О. (orcid.org/0000-0002-3062-1989 <http://orcid.org/0000-0002-3062-1989>) and Романенко, К.І. (2022) Development of gifted personality in the context ofcultural-historical psychology of L. S. Vygotsky Educological discourse, 1 (36). pp. 119-129. ISSN 2312-5829
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.16