Record Details

Дидактичні умови індивідуалізації навчання в закладах загальної середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730957/
https://interconf.top/documents/2022.06.16-18.pdf#page=78
 
Title Дидактичні умови індивідуалізації навчання в закладах загальної середньої освіти
Didactic conditions of individualization of education in general secondary education institutions
 
Creator Алєксєєва, С.В.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розкрито дидактичні умови індивідуалізації навчання в закладах загальної середньої освіти. Констатовано, що такі умови складають визначену комплексну сукупність потенційно містких дидактичних ресурсів і вихідних положень, створення й реалізація яких буде сприяти вдосконаленню процесу навчання з урахуванням постійно змінюваних вимог до якості отриманих знань, умінь, навичок учнівської молоді. Доведено, що індивідуалізація навчання в закладах загальної середньої освіти має здійснюватися на умовах: створення індивідуального освітнього простору на засадах компетентнісного підходу та персоналізації; цілеспрямованої мотивації та посилення пізнавального інтересу учнів у навчанні за рахунок моделювання якісно нового типу візуалізації навчального матеріалу, як реальних, так і віртуальних об’єктів, процесів та явищ; забезпечення гнучкості освітнього процесу за допомогою варіативності, зміни змісту і методів навчання, форм організації навчальних занять, поєднання різних методик навчання для учнів різного рівня підготовки; розробки та реалізації індивідуальних траєкторій навчання; педагогічного супроводу особистості у процесі самоактуалізації; організації гнучкого управління навчальним процесом на основі здійснення педагогічної корекції і безперервного зворотного зв’язку.
The article reveals the didactic conditions of individualization of education in general secondary education. It is stated that such conditions constitute a certain set of potentially capacious didactic resources and starting points, the creation and implementation of which will help improve the learning process taking into account the ever-changing requirements for the quality of knowledge, skills and abilities of students. It is proved that individualization of education in general secondary education institutions should be carried out on the following conditions: creation of individual educational space on the basis of competence approach and personalization; purposeful motivation and strengthening the cognitive interest of students in learning by modeling a qualitatively new type of visualization of educational material, both real and virtual objects, processes and phenomena; ensuring the flexibility of the educational process through variability, changes in the content and methods of teaching, forms of organization of classes, a combination of different teaching methods for students of different levels of training; development and implementation of individual learning trajectories; pedagogical support of the individual in the process of self-actualization; organization of flexible management of the educational process on the basis of pedagogical correction and continuous feedback.
 
Publisher Avots
 
Date 2022
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730957/1/%D0%90%D0%BB%D1%94%D0%BA%D1%81%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0-%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8.pdf
- Алєксєєва, С.В. (orcid.org/0000-0002-8132-0465 <http://orcid.org/0000-0002-8132-0465>) (2022) Didactic conditions of individualization of education in general secondary education institutions In: Scientific Collection «InterConf» : with the Proceedings of the 1st International Scientific and Practical Conference «Scientific Progressive Methods and Tools» (June 16-18, 2022) Avots, с. Riga, Latvia, pp. 77-83. ISBN 978-9934-534-34-8