Record Details

Використання технологій змішаного та дистанційного навчання у педагогічній підготовці бакалаврів професійної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730609/
http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2022/46/31.pdf
10.32843/2663-6085/2022/46.31
 
Title Використання технологій змішаного та дистанційного навчання у педагогічній підготовці бакалаврів професійної освіти
The Use of Technologies of Blended and Distance Learning in Pedagogical Training of Bachelors of Vocational Education
 
Creator Осадча, К. П.
Осадчий, В. В.
Спірін, О.М.
Круглик, В. С.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Стаття присвячена одній з актуальних проблем професійної освіти – використанню технологій змішаного і дистанційного навчання у педагогічній підготовці бакалаврів професійної освіти. Проаналізовано зміст педагогічної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання, а саме визначено педагогічні дисципліни, що викладаються у професій професійної підготовки бакалаврів за спеціальністю 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями). Виокремлено ті дисципліни, що мають спільну назву та зміст у кількох закладах вищої освіти України (Методика професійного навчання, Дидактичні основи професійної освіти, Педагогіка). Проаналізовано досвід застосування технологій змішаного і дистанційного навчання під час карантинів та пандемії у закладах вищої освіти, а також досвід організації освітнього процесу у надзвичайній ситуації, як військова агресія Росії на території України. Запропоновано кілька підходів для вивчення педагогічних дисциплін, що вимагають від студентів осмислення великого обсягу теоретичного матеріалу та активне його обговорення на практичних (семінарських) заняттях, тобто інтерактивного навчання. Виділено метод «перевернутого» класу, онлайн-дискусій, методу проєктів та хмарні технології для використання у процесі викладання педагогічних дисциплін. У статті наведено приклади застосування методу перевернутого» класу та онлайн-дискусій під час вивчення дисципліни «Методологічні засади професійної освіти»; метод проєкту під час вивчення дисципліни «Дидактичні основи професійної освіти», який передбачав розробку методичних рекомендацій по роботі з Інтернет-ресурсом як засобом навчання. Наведено приклади використання дидактичних можливостей хмарних технологій, а саме інструмента для створення графічних історій, який був використаний для створення міні-історій повчального характеру. Здійснено опис того, як було переформатовано організацію освітнього процесу після початку військової агресії Росії на території України: переважне використання текстової комунікації, асинхронних технологій (електронна пошта) та сайту дистанційного навчання.
The article is devoted to one of the current problems of vocational education - the use of blended and distance learning technologies in the pedagogical training of bachelors of vocational education. The content of pedagogical training of future teachers of vocational training is analyzed, namely the pedagogical disciplines taught in the professions of vocational training of bachelors in specialty 015 Vocational education (by specializations) are determined. The disciplines that have a common name and content in several institutions of higher education in Ukraine (Methods of vocational training, Didactic foundations of vocational education, Pedagogy) are highlighted. The experience of using blended and distance learning technologies during quarantines and pandemics in higher education institutions is analyzed, as well as the experience of organizing the educational process in an emergency situation, such as Russia's military aggression on the territory of Ukraine. Several approaches to the study of pedagogical disciplines are proposed, which require students to comprehend a large amount of theoretical material and actively discuss it in practical (seminar) classes, ie interactive learning. The method of "inverted" class, online discussions, the method of projects and cloud technologies for use in the teaching of pedagogical disciplines are highlighted. The article gives examples of the application of the method of "inverted" class and online discussions in the study of the discipline "Methodological principles of vocational education". The article also presents a project method during the study of the discipline "Didactic foundations of vocational education", which involved the development of guidelines for working with the Internet resource as a means of learning. Examples of the use of didactic capabilities of cloud technologies are given, namely the tool for creating graphic stories, which was used to create ministories of an instructive nature. A description of how the organization of the educational process was reformatted after the beginning of Russia's military aggression on the territory of Ukraine: the predominant use of text communication, asynchronous technology (e-mail) and distance learning website.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730609/1/UseTechBlendDistLear.pdf
- Осадча, К. П. (orcid.org/0000-0003-0653-6423 <http://orcid.org/0000-0003-0653-6423>), Осадчий, В. В. (orcid.org/0000-0001-5659-4774 <http://orcid.org/0000-0001-5659-4774>), Спірін, О.М. (orcid.org/0000-0002-9594-6602 <http://orcid.org/0000-0002-9594-6602>) and Круглик, В. С. (orcid.org/0000-0002-5196-7241 <http://orcid.org/0000-0002-5196-7241>) (2022) The Use of Technologies of Blended and Distance Learning in Pedagogical Training of Bachelors of Vocational Education Інноваційна педагогіка (46). pp. 155-160. ISSN 2663-6093
10.32843/2663-6085/2022/46.31
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32843/2663-6085/2022/46.31