Record Details

Значимість виховання духовно-моральної особистості у наукових практиках українських учених

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730666/
http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/2814
10.26661/2786-5622-2022-1-29
 
Title Значимість виховання духовно-моральної особистості у наукових практиках українських учених
The importance of education of spiritual and moral personality in scientific practices of ukrainian scientists
 
Creator Агалець, Інна Олександрівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
303 Methods of the social sciences
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
 
Description У статті запропоновано спробу інформаційного огляду наукового бачення українських учених-практиків щодо обґрунтування значимості й актуальності виховання духовно-моральної особистості на сучасному етапі розвитку українського суспільства. На основі аналізу наукових публікацій розглянуто сутність понять «духовність» і «моральне виховання» як основних, що є пріоритетними в означеній виховній проблематиці. Обґрунтовано, що сучасна психолого-педагогічна наука розглядає виховання духовно-моральної особистості як цілеспрямований процес оволодіння зростаючим поколінням моральними категоріями, цінностями, принципами, ідеалами, виробленими людством і прийнятими суспільством на рівні власних переконань, дотримання їх як звичних форм особистої поведінки, головною метою якого є становлення морально стійкої, цілісної особистості. Зазначено, що нині спостерігається деформація багатьох духовних цінностей, зниження морального рівня суспільства у цілому й зростаючого покоління зокрема. Акцентовано увагу наукової спільноти на потребі у зміні змістових орієнтирів освітнього процесу, пошуку форм і засобів підвищення ефективності соціального ціннісного впливу на зростаючу особистість, що передбачає в кінцевому підсумку духовну самореалізацію сформованих моральних цінностей і навичок у будь-якій ситуації життєдіяльності. Наведено низку сучасних підходів, що активно застосовуються дослідниками на практиці. Зосереджено увагу на духовно орієнтованому підході й виокремлено основні його принципи. Наголошено на тому, що пошук ефективних шляхів долучення зростаючої особистості до вищих духовних цінностей виправдано пов’язаний з удосконаленням змісту, форм і методів цього процесу. Виокремлено й проаналізовано основні функції особистості вихователя-професіонала, ефективність реалізації яких залежить від його характеристик та дій.
Зроблено висновок, що порушена проблема набуває особливої ваги, а сучасні освітньо-виховні реалії дедалі частіше потребують нових підходів до розв’язання завдань, зумовлених викликами часу.
The article submits an informational review of the scientific vision of Ukrainian scientists and practitioners of substantiation of importance and relevance of a spiritual and moral personality education at the present stage of development of Ukrainian society. The essence of the concepts of “spirituality” and “moral education” as the main concepts that is priority in a particular educational issue on the basis of the analysis of scientific publications are reviewed. The article explains that modern psychological and pedagogical science considers education of spiritual and moral personality as a purposeful process of mastering the growing generation of moral categories, values, principles, ideas that developed by humanity and accepted by society at the level of their own beliefs, compliance with them as conventual forms of personal behavior, whose main objective is the formation of a morally viable, coherent personality. The article notes that now there is a deformation of many spiritual values, a decrease of the moral level of society in general and of the growing generation in particular. The attention of the academic community is paid to the need to change the content points of the educational process, the search for forms and methods of improving the effectiveness of social value impact on the growing personality that supposes the spiritual self-realization of the established moral values and skills in any life situation. The article presents a range of modern approaches that actively used by researchers in practice. The attention is focused on spiritually oriented approach, its main principles are highlighted. This article notes that the search for effective approaches of involvement the growing personality in the highest spiritual values is justifiably associated with the improvement of the content, forms and methods of this process. The main functions of the teacher-professional personality, the effectiveness of the implementation of which depends on its characteristics and actions are highlighted and analyzed.
The article concludes that the problem raised acquires special weight, and today’s educational realities increasingly require new approaches to solving problems due to the challenges of our time.
 
Publisher Запорізький національний університет
Zaporizhia National University
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730666/1/2814-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-5358-1-10-20220603.pdf
- Агалець, Інна Олександрівна (orcid.org/0000-0002-5071-9019 <http://orcid.org/0000-0002-5071-9019>) (2022) The importance of education of spiritual and moral personality in scientific practices of ukrainian scientists Pedagogical Sciences: Theory and Practice, 1 (41). pp. 191-199. ISSN 2786-5622
10.26661/2786-5622-2022-1-29
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.26661/2786-5622-2022-1-29