Record Details

Перспективи розвитку спеціального закладу освіти (за матеріалами обговорення із педагогами)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730661/
http://znp.udpu.edu.ua/article/view/224183
10.31499/2307-4906.4.2020.224183
 
Title Перспективи розвитку спеціального закладу освіти (за матеріалами обговорення із педагогами)
Prospects for the development of a special educational institution (based on discussion with teachers)
Perspektywy rozwoju specjalnej placówki edukacyjnej (na podstawie dyskusji z nauczycielami)
 
Creator Литовченко, С.В.
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті представлено сучасні тенденції в освіті дітей з особливими освітніми потребами; новації у контексті реформи української школи; презентовано авторський тренінг. На основі узагальнення думки практичних працівників визначено важливі аспекти модернізації спеціальної освіти: варіативність типового навчального плану та програм; організація корекційно-розвивального, психолого-педагогічного, медико-реабілітаційного супроводу; підвищення фахового рівня педагогів; забезпечення спеціальними підручниками, посібниками та іншими ресурсами, зокрема й електронними тощо.
The article presents current trends in the education of children with special educational needs; innovations in the context of the reform of the Ukrainian school, in particular regarding the content of education; objective changes in the activities of special educational institutions (expansion of the categories of special educational needs of students, introduction of the concept of bilingual education, development of deaf pedagogical technologies of work with children with cochlear implants, etc.). The authorʼs training “Prospects for the development of a special educational institution” was presented, during which, together with teachers, action strategies for responding to existing challenges in teaching students with hearing impairments were developed.
Articleʼs purpose: based on the analysis of theoretical sources and opinions of practitioners to determine the main prospects for the development of a special educational institution in the areas (content of education/educational programs, categories of students, level and timing of full secondary education, correctional and developmental support).
Conclusions: the analysis of the professional literature shows the urgency of the problem of development of special institutions of general secondary education, the definition of guidelines for reform in accordance with modern changes. At the same time, it is important to create conditions for communication between scientists and teachers-practitioners, to organize trainings and discussions that provide an opportunity to compare problems and find ways to solve them.
Based on the generalization of the opinion of practitioners, important aspects of modernization of special education are identified: variability of the standard curriculum and study programs, which takes into account the individual educational needs of students; organization of correctional and developmental, psychological and pedagogical, medical and rehabilitation support; raising the professional level of teachers taking into account changes in modern education; providing special textbooks, manuals and other resources, including electronic, etc.
Artykuł przedstawia aktualne trendy w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; innowacje w kontekście ukraińskiej reformy szkolnej; przedstawiono szkolenie autorskie. W oparciu o uogólnienie opinii praktyków zidentyfikowano ważne aspekty modernizacji szkolnictwa specjalnego: zmienność standardowego programu nauczania i programów; organizacja pomocy korekcyjno-rozwojowej, psychologiczno-pedagogicznej, medycznej i rehabilitacyjnej; podniesienie poziomu zawodowego nauczycieli; udostępnianie specjalnych podręczników, podręczników i innych zasobów, w tym elektronicznych itp.
 
Publisher Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730661/1/224183-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-508259-1-10-20210129%20%283%29.pdf
- Литовченко, С.В. (orcid.org/0000-0003-0001-4667 <http://orcid.org/0000-0003-0001-4667>) (2020) Prospects for the development of a special educational institution (based on discussion with teachers) Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету, 4. pp. 136-143. ISSN 2307-4906
10.31499/2307-4906.4.2020.224183
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.31499/2307-4906.4.2020.224183