Record Details

Innovative Scientific Education Practices of the JASU:Theoretical Framework for Identification

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729908/
http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2021/3/IOD_3(82)2021-30-09_на сайт-24-29.pdf
10.32405/2309-3935-2021-3(82)-24-29
 
Title Innovative Scientific Education Practices of the JASU:Theoretical Framework for Identification
Інноваційні практики наукової освіти Малої академії наук України: теоретичні засади виявлення
 
Creator Kovalova, Oksana
 
Subject 374 Education and training out of school. Further education
 
Description The article describes results of theoretical research aimed at the identification of innovative scientific education practices of the Junior Academy of Sciences of Ukraine (hereinafter referred to as the JASU) – a specialized science-oriented institution that organizes extracurricular activities for intellectually gifted and talented children in 65 scientific fields. The article aims to substantiate the theoretical framework for identification of innovations used by the institution in the context of scientific education. Both theoretical methods and methods of collecting qualitative empirical data were used in the research. Specifically, this article proposes the definition for the term “educational practices”, explains the notion and goals of scientific education, and discusses how the term “scientific education” correlates with the concept of “specialized science-oriented education”. The article also describes intrinsic characteristics of scientific education: methodological framework, specifics of content and activities, methods and approaches. It provides insight into innovations in education and discusses their manifestations and ways of identification. The article also proposes the generalized concept for innovative practices in scientific education. In this article, the modern education trends are systemized and substantiated, according to which most innovations have been established. The author describes the approach to standardization of innovative scientific education practices of the JASU and their presentation in the form of the innovation passports. In this article, the results of identifying innovative scientific education practices of the JASU are presented. In addition to large-scale projects, the research also identified creative ideas and promising developments of teachers, not widely promoted and known at the level of certain territorial branches only. The article described the criteria according to which innovative practices were systemized. The most promising practices in terms of potential for the widespread use will be scientifically tested in further research and implemented in all regions covered by the JASU system.
У статті представлено результати теоретич-ного дослідження з виявлення інноваційних практик наукової освіти “Малої академії наук України” – спеці-алізованого закладу наукового спрямування, який здійс-нює організацію позашкільної роботи з інтелектуаль-но обдарованими і талановитими дітьми за 65-ти науковими напрямами. Насамперед зроблено спробу відповісти на питання, що мається на увазі під тер-міном “освітні практики”, яку освіту можна назвати науковою і яка її мета, яким чином термін “наукова освіта” співвідноситься з поняттям “спеціалізова-на освіта наукового спрямування”. Описано сутнісні характеристики наукової освіти. Розкрито сутність інновацій в освіті й узагальнено поняття інноваційних практик наукової освіти. Обґрунтовано сучасні освіт-ні тренди, за якими встановлено найбільше інновацій. Висвітлено теоретичне підґрунтя, спосіб і результа-ти виявлення інноваційних практик наукової освіти.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729908/1/IOD_3%2882%292021-30-09_%D0%BD%D0%B0%20%D1%81%D0%B0%D0%B9%D1%82-24-29.pdf
- Kovalova, Oksana (orcid.org/0000-0002-0161-4026 <http://orcid.org/0000-0002-0161-4026>) (2021) Innovative Scientific Education Practices of the JASU:Theoretical Framework for Identification Освіта та розвиток обдарованої особистості, 3 (82). pp. 24-29. ISSN 2309-3935
10.32405/2309-3935-2021-3(82)-24-29
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32405/2309-3935-2021-3(82)-24-29