Record Details

The use of digital tools by secondary school teachers for the implementation of distance learning in the context of digital transformation in Ukraine

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730504/
http://ceur-ws.org/Vol-3085/paper10.pdf
 
Title The use of digital tools by secondary school teachers for the implementation of distance learning in the context of digital transformation in Ukraine
Використання вчителями загальноосвітніх навчальних закладів цифрових інструментів для впровадження дистанційного навчання в умовах цифрової трансформації в Україні
Использование цифровых инструментов учителями общеобразовательных школ для реализации дистанционного обучения в условиях цифровой трансформации в Украине
 
Creator Ovcharuk, Oksana
Gurzhii, Andrii N.
Ivaniuk, Iryna
Kartashova, L.A.
Hrytsenchuk, Olena O.
Vakaliuk, Tetiana
Shyshkina, M.P.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
308 Соціографія. Описове вивчення суспільства (кількісне та якісне)
373 Kinds of school providing general education
 
Description In this paper, we raise the discussion on the use of digital learning tools by teachers of Ukrainian secondary schools for the organization of distance learning. In order to collect data we have used the survey instruments (Google questionnaire) and involved 1463 respondents who revealed the state of the use of digital learning tools for the organization of distance learning in the quarantine period caused by COVID-19 pandemic. The study was conducted in all regions of Ukraine. The results show that teachers have a need to master their knowledge and practical skills on digital instruments for the organization of distance learning with students. On the other hand the paper presents the experience on how the problem of the mastering of teachers’ digital competencies can be organized and what are the steps to the organization of special distance learning courses for teachers in Ukraine. The experience of the creation of Web portal of Ukrainian Open University of Postgraduate Education is presented. We propose on how the needs and requirements of teachers regarding the implementation of the distance learning in schools and the development of their digital competencies should be resolved.
У цій роботі ми піднімаємо дискусію щодо використання вчителями українських загальноосвітніх навчальних закладів цифрових засобів навчання для організації дистанційного навчання. Для збору даних ми використали інструменти опитування (анкета Google) та залучили 1463 респонденти, які виявили стан використання цифрових засобів навчання для організації дистанційного навчання в період карантину, спричиненого пандемією COVID-19. Дослідження проводилося в усіх регіонах України. Результати показують, що вчителі мають потребу оволодіти знаннями та практичними навичками на цифрових інструментах для організації дистанційного навчання зі студентами. З іншого боку, у статті представлено досвід щодо того, як можна організувати проблему оволодіння цифровими компетенціями вчителів та які кроки щодо організації спеціальних дистанційних курсів для вчителів в Україні. Представлено досвід створення веб-порталу Українського відкритого університету післядипломної освіти. Пропонуємо, як вирішувати потреби та вимоги вчителів щодо впровадження дистанційного навчання в школах та розвитку їх цифрових компетентностей.
В данной работе мы поднимаем дискуссию об использовании цифровых средств обучения учителями общеобразовательных школ Украины для организации дистанционного обучения. Для сбора данных мы использовали инструменты опроса (опросник Google) и привлекли 1463 респондента, которые выявили состояние использования цифровых средств обучения для организации дистанционного обучения в период карантина, вызванного пандемией COVID-19. Исследование проводилось во всех регионах Украины. Полученные результаты показывают, что у педагогов есть потребность в овладении своими знаниями и практическими навыками на цифровых инструментах для организации дистанционного обучения со студентами. С другой стороны, в статье представлен опыт того, как может быть организована проблема освоения учителями цифровых компетенций и каковы шаги по организации специальных дистанционных курсов для учителей в Украине. Представлен опыт создания веб-портала Украинского открытого университета последипломного образования. Мы предлагаем, как должны быть решены нужды и требования учителей по внедрению дистанционного обучения в школах и развитию их цифровых компетенций.

 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730504/1/CEUR_The%20use%20of%20digital%20tools.pdf
- Ovcharuk, Oksana (orcid.org/0000-0001-7634-7922 <http://orcid.org/0000-0001-7634-7922>), Gurzhii, Andrii N. (orcid.org/0000-0001-6729-6254 <http://orcid.org/0000-0001-6729-6254>), Ivaniuk, Iryna (orcid.org/0000-0003-2381-785X <http://orcid.org/0000-0003-2381-785X>), Kartashova, L.A. (orcid.org/0000-0002-1270-4158 <http://orcid.org/0000-0002-1270-4158>), Hrytsenchuk, Olena O. (orcid.org/0000-0003-3173-7649 <http://orcid.org/0000-0003-3173-7649>), Vakaliuk, Tetiana (orcid.org/0000-0001-6825-4697 <http://orcid.org/0000-0001-6825-4697>) and Shyshkina, M.P. (orcid.org/0000-0001-5569-2700 <http://orcid.org/0000-0001-5569-2700>) (2022) The use of digital tools by secondary school teachers for the implementation of distance learning in the context of digital transformation in Ukraine Proceedings of the 9th Workshop on Cloud Technologies in Education (CTE 2021) Kryvyi Rih, Ukraine, December 17, 2021. pp. 16-27.