Record Details

Компетентнісно орієнтований підручник літературного читання для учнів початкових класів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730503/
http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/442
10.32782/apv/2022.1.2.4
 
Title Компетентнісно орієнтований підручник літературного читання для учнів початкових класів
Competence-oriented textbook on literature-based reading for primary school pupils
 
Creator Вашуленко, Оксана Вікторівна
 
Subject 02 Бібліотечна справа
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті актуалізовано проблему модернізації змісту початкового курсу мовно-літературної освіти і підготовки інноваційного навчального забезпечення предмета «Літературне читання» для 2–4 класів у контексті ідей Нової української школи та в кореляції з новим Державним стандартом початкової освіти.
Проаналізовано дидактико-методичні дослідження в галузі українського підручникотворення для початкової школи. Визначено цілі навчальної книги в умовах реалізації компетентнісного підходу в освітньому процесі. Уточнено функції підручника з літературного читання для початкової школи в умовах компетентнісно орієнтованого навчання, вимоги до його змістового наповнення, структурних компонентів та способів презентації дидактичного матеріалу.
Розкрито компетентнісний потенціал чинних підручників «Українська мова та читання. Частина 2» для 2–4 класів (авторка О. Вашуленко) щодо реалізації вимог змістових ліній Типової освітньої програми.
Зроблено висновок, що створення інноваційних підручників з літературного читання для початкової школи на засадах діяльнісно-результативної освіти є важливим завданням для Нової української школи. Методичний апарат та ілюстративне забезпечення авторських підручників з літературного читання, створено на засадах дитиноцентризму, який висуває на перше місце інтереси, потреби і можливості учнів. Процесуальне виконання завдань створює передумови для розвитку позитивних особистісних якостей дитини-читача. Змістове наповнення, структура і способи презентації дидактичного матеріалу в підручниках літературного читання підпорядковуються формуванню в молодших школярів читацької, комунікативної та інших ключових компетентностей.
Статтю адресовано викладачам, науковцям, які вивчають проблему створення підручників для початкової школи, викладачам вищих педагогічних закладів освіти та інститутів післядипломної педагогічної освіти.
The problem of modernization of the content of the initial course of language and literature education and preparation of innovative educational support for the subject “Literature-based Reading” for grades 2-4 in the context of ideas of the New Ukrainian School and in correlation with the new State Standard of Primary Education is actualized in the article.
The didactic and methodical researches in the field of the Ukrainian textbook’s creation for primary school are analyzed. The purposes of the textbook in the conditions of realization of the competency-based approach in educational process are defined. The functions of the textbook on literature-based reading for primary school in the conditions of competence-oriented learning, the requirements for its semantic content, structural components, and methods of presentation of didactic material, are specified.
The competency-based capacity of the current textbooks “Ukrainian language and reading. Part 2” for grades 2-4 (by author O. Vashulenko) regarding the implementation of the requirements of the content lines of the Standard Educational Program is disclosed.
The conclusion is made that the creation of innovative textbooks on literature-based reading for primary school based on performance-effective education is an important task for the New Ukrainian School. The methodological apparatus and illustrative support of the author’s textbooks on literature-based reading, are created based on child-centeredness, which puts forward the interests, needs and opportunities of students. Procedural performance of tasks creates preconditions for the development of positive personal qualities of the child-reader. The content, structure, and methods of presentation of didactic material in textbooks on literature-based reading are subject to the formation in primary school pupils of reading, communicative and other key competencies. Procedural performance of tasks creates preconditions for the development of positive personal qualities of the child-reader.
The article is addressed to teachers, scientists studying the problem of creating textbooks for primary school, teachers of higher pedagogical educational institutions and institutes of postgraduate pedagogical education.
 
Publisher Видавничий дім "Гельветика"
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730503/1/%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96.pdf
- Вашуленко, Оксана Вікторівна (orcid.org/0000-0001-7594-5074 <http://orcid.org/0000-0001-7594-5074>) (2022) Competence-oriented textbook on literature-based reading for primary school pupils Acta Paedagogiсa Volynienses, 1 (2). pp. 23-30. ISSN 2786-4707
10.32782/apv/2022.1.2.4
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32782/apv/2022.1.2.4