The Department of comparative education of the Institute of pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine: rethinking mission under modern transformations
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/730482/
http://emdnaes.org.ua/index.php/Educ_Mod_discourse/article/view/86 10.37472/2617-3107-2021-4-17 |
|
Title |
The Department of comparative education of the Institute of pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine: rethinking mission under modern transformations
Відділ порівняльної педагогіки Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України: переосмислення місії в умовах сучасних трансформацій |
|
Creator |
Lokshyna, O.I.
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
|
|
Description |
In the paper the research results of the Department of Comparative Education of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine in the framework of the research project “Trends in school education in the EU, USA and China” (2018–2020) analysed. The scientific-auxiliary bibliographic indexes of the published works and the final reports on the scientific activity of the Department were used as information sources. The author found the increase in number and expansion of types of the published works within the 2018-2020 research project in comparison with the previous ones (2012–2014 and 2015–2017) (0118U003360). Based on the results of the analysis the author came to the conclusion that such a transformation was caused by the demands of the national education (launch of the secondary education reform “New Ukrainian School” in 2017/2018 academic year; introduction of training component into the doctoral education within the Bologna process that actualizes the development of textbooks/instruction materials) and new societal challenges (COVID-19 pandemic). The author draws attention to the importance of constant rethinking of the comparative education mission to meet the needs of the national education. Priorities in these conditions are: synergy with the context, openness to change, quick response, flexibility of the essence and format of the research, innovative ideas, practical orientation of the results.
У роботі представлено результати дослідження відділу порівняльної освіти Інституту педагогіки НАПН України в рамках наукового дослідження «Тенденції розвитку шкільної освіти в країнах ЄС, США та Китаї» (2018–2020 рр.) (0118U003360). Як джерела інформації використано науково-допоміжні бібліографічні покажчики опублікованих праць та підсумкові звіти про наукову діяльність відділу. Автор виявив збільшення кількості та розширення видів опублікованих праць в рамках виконання наукового дослідження у 2018–2020 рр. у порівнянні з попередніми дослідженнями (у 2012–2014 та 2015–2017 рр.). За результатами аналізу автор дійшов висновку, що така трансформація зумовлена вимогами національної освіти (старт реформи середньої освіти «Нова українська школа» у 2017/2018 н. р.; та запровадження навчальної складової в докторську підготовку в рамках Болонського процесу, що актуалізує розробку підручників/інструкційні матеріали) та нові соціальні виклики (пандемія COVID-19). Автор звертає увагу на важливість постійного переосмислення місії порівняльної освіти для задоволення потреб національної освіти. Пріоритетами в цих умовах є: синергія з контекстом, відкритість до змін, швидке реагування, гнучкість суті та формату дослідження, інноваційні ідеї, практична спрямованість результатів. |
|
Publisher |
ТОВ «ВП «Едельвейс»
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/730482/1/86-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-296-1-10-20220205.pdf
- Lokshyna, O.I. (orcid.org/0000-0001-5097-9171 <http://orcid.org/0000-0001-5097-9171>) (2021) The Department of comparative education of the Institute of pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine: rethinking mission under modern transformations Education: Modern Discourses, 4. pp. 170-177. ISSN 2617-3107 10.37472/2617-3107-2021-4-17 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.37472/2617-3107-2021-4-17
|
|