Record Details

Педагогічні ідеї Пантелеймона Олександровича Куліша (1819 – 1897)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730347/
http://perspectives.pp.ua/index.php/np/article/view/1483
10.52058/2708-7530-2022-4(22)-322-330
 
Title Педагогічні ідеї Пантелеймона Олександровича Куліша (1819 – 1897)
Pedagogical ideas of Panteleimon Alexandrovich Kulish (1819 - 1897)
 
Creator Шевченко, Світлана Миколаївна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
81 Linguistics and languages
93/94 History
 
Description У статті висвітлений життєвий і творчий шлях Пантелеймона Олександровича Куліша, становлення його як педагога; показана просвітницько-національна позиція просвітителя; представлено результати аналізу праць ученого з позицій педагогічно-національного характеру. Обґрунтовано актуальність проблеми у цьому напрямку і доведено, що видатний просвітитель, літератор, мовознавець, перекладач, педагог-методист Пантелеймон Куліш усе своє життя служив українській національній ідеї, убачав у ній єдину мету. З’ясовано, що просвітницька діяльність і невтомна, творча праця П. Куліша була спрямована на збагачення культури і освіти українського народу. Встановлено, що П. Куліш був багатогранною людиною у знаннях і своєю діяльністю охопив літературу, філологію, етнографію, а також перекладацьку, видавничу, педагогічну справи. Доведено, що головним завданням своєї творчості він вважав збереження національних традицій, розвиток рідної мови і культури, утвердження почуття національної самосвідомості, збагачення духовного арсеналу українського народу здобутками світової цивілізації.
Визначено, що письменник, педагог, історик, етнограф, громадський діяч, видатний просвітитель Пантелеймон Куліш боровся на національну освіту, дбав про збереження живої української мови, введення її у науковий, літературний, освітянський простір. Доведено, що особливою подією часу стала укладена ним українська «Граматка» та новий фонетичний правопис («кулішівка»), оскільки це був перший підручник українською мовою для народної школи мав виховний і пізнавальний зміст. Зазначено, що всі праці П.Куліша пройняті патріотично-національним напрямом із збереженням рідної, української мови. Розкрито педагогічні ідеї ученого, а саме: навчання дітей рідною мовою, історії нашого рідного краю од найдавніших часів; розвиток патріотичних почуттів; гуманних і духовних цінностей; боротьба та сприяння доступності і підвищенню освітнього рівня українців.
The article highlights the life and creative path of Panteleimon Aleksandrovich Kulish, his development as a teacher; the educational-national position of the educator is shown; the results of the analysis of the works of the scientist from the positions of pedagogically national character are presented. The urgency of the problem in this direction is substantiated and it is proved that the outstanding educator, writer, linguist, translator, teacher-Methodist Panteleimon Kulish served the Ukrainian national idea all his life, saw her as the only target. It was found out that the educational activity and the tireless, creative work of P. Kulish was aimed at enriching the culture and education of the Ukrainian people. It has been established that Kulish was a multifaceted person in knowledge and his activities covered literature, philology, ethnography, as well as translation, publishing, and pedagogy. It is proved that he considered the main task of his work to be the preservation of national traditions, the development of his native language and culture, assertion of a sense of national self-consciousness, enrichment of the spiritual arsenal of the Ukrainian people with the achievements of world civilization.
It is determined that the writer, teacher, historian, ethnographer, public figure, outstanding educator Panteleimon Kulish fought for national education, took care of preserving the living Ukrainian language, introducing it into the scientific, literary, educational space. It is proved that the Ukrainian "Gramatka" concluded by him and the new phonetic spelling ("Kulishevka"), concluded by him, was a special event of the time, since it was the first textbook in Ukrainian for a folk school that had educational and cognitive content. It is noted that all the works of P. Kulish are imbued with a patriotic-national direction with the preservation of the native, Ukrainian language. The pedagogical ideas of the scientist are revealed, namely: teaching children in their native language, the history of our native land from ancient times; development of patriotic feelings; humane and spiritual values; struggle and promotion of accessibility and raising the educational level of Ukrainians.
 
Publisher Громадська наукова організація«Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління»
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730347/1/4_22_%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96_%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B8.%20%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.%D0%9C.%20%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D1%81.322-330.pdf
- Шевченко, Світлана Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0432-8893 <http://orcid.org/0000-0002-0432-8893>) (2022) Pedagogical ideas of Panteleimon Alexandrovich Kulish (1819 - 1897) Scientific Perspectives (Series "Public Administration", Series "Law", Series "Economics", Series "Medicine",Series "Pedagogy", Series "Psychology"), 4 (22). pp. 322-330. ISSN 2708-7530
10.52058/2708-7530-2022-4(22)-322-330
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.52058/2708-7530-2022-4(22)-322-330