Record Details

Scientific and methodological support of competence development of pedagogical employees of vocational (educational and technical) education institutions

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730336/
https://binpo.com.ua/wp-content/uploads/2022/02/%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F.pdf#page=38
 
Title Scientific and methodological support of competence development of pedagogical employees of vocational (educational and technical) education institutions
Науково-методичний супровід компетентнісного розвитку педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти
 
Creator Maslich, S.V.
Kovalchuk, V.I.
 
Subject 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description The quality of the organization of the educational process in the institutions of vocational (technical) education is possible through the competence development of teachers. Professional competence is interrelated with pedagogical skills, it is a continuous systemic process. Competent development of teachers requires scientific and methodological support, which is provided by subjects of professional development, methodologists of vocational education, regional educational and methodological centers (offices) of vocational education. Among the forms of work with teachers on competence development should be divided into individual and group. Individual forms are realized through consultations, conversations, attending lessons and extracurricular activities, group ones include trainings, master classes, webinars, schools of perspective pedagogical experience, etc. Important in the scientific and methodological support of competence development is the study of foreign experience, participation in the implementation of international projects.
Якість організації освітнього процесу у закладах професійної (професійно-технічної) освіти уможливлюється через компетентнісний розвиток педагогічних працівників. Професійна компетентність взаємопов’язана з педагогічною майстерністю, є неперервним системним процесом. Компетентісний розвиток педагогів потребує науково-методичного супроводу, який забезпечується суб’єктами підвищення кваліфікації, методистами закладів професійної (професійно-технічної) освіти, обласних навчально-методичних центрів (кабінетів) професійно-технічної освіти. Серед форм роботи з педагогічними працівниками щодо компетентнісного розвитку слід виділити індивідуальні й групові. Індивідуальні форми реалізуються через консультації, бесіди, відвідування уроків й позакласних заходів, до групових належать тренінги, майстер-класи, вебінари, школи перспективного педагогічного досвіду тощо. Важливе значення у науково-методичному супроводі компетентнісного розвитку відіграє вивчення зарубіжного досвіду, участь у реалізації міжнародних проєктів.
 
Publisher Bila Tserkva Institute of Continuous Professional Education SIHE «UEM» NAES of Ukraine
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730336/1/%D0%9A%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D1%87%D1%83%D0%BA_%D0%9C%D0%B0%D1%81%D0%BB%D1%96%D1%87_%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_removed.pdf
- Maslich, S.V. (orcid.org/0000-0002-8606-0949 <http://orcid.org/0000-0002-8606-0949>) and Kovalchuk, V.I. (orcid.org/0000-0002-5006-573X <http://orcid.org/0000-0002-5006-573X>) (2021) Scientific and methodological support of competence development of pedagogical employees of vocational (educational and technical) education institutions Improving modern models of professional development of teachers of vocational education in the context of the development of professional competence. pp. 37-46. ISSN ISBN 978-83-953142-3-0