Record Details

Аналіз досвіду змішаного навчання: огляд сучасної практики професійної підготовки майбутніх фахівців в Україні

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730479/
http://www.aphn-journal.in.ua/archive/49_2022/part_2/19.pdf
10.24919/2308-4863/49-2-19
 
Title Аналіз досвіду змішаного навчання: огляд сучасної практики професійної підготовки майбутніх фахівців в Україні
Analysis of the Experience of Blended Learning: A Review of Current Practice of Vocational Training of Future Professionals in Ukraine
 
Creator Осадча, К. П.
Осадчий, В. В.
Спірін, О.М.
Круглик, В. С.
 
Subject 378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Стаття присвячена аналізу сучасного досвіду впровадження змішаного навчання у практику професійної підготовки майбутніх фахівців в України. Проаналізовано наукові праці українських вчених у науковометричних базах даних та пошуковій системі повних текстів наукових публікацій Google Scholar. На основі аналізу результатів пошуку у базах даних наукових публікацій Web of Science та Scopus, а також Google Scholar підтверджено зростання кількості статей українських авторів з тематики змішаного навчання за останні 3 роки. Виділено основні тематики сучасних українських досліджень з проблем змішаного навчання: загальнотеоретичного характеру щодо змішаного навчання; роль викладача (тьютора) у змішаному навчанні; змішане навчання на різних освітніх рівнях (бакалаврат, магістратура, доктор філософії); застосування технологій змішаного навчання у процесі викладання певної дисципліни; організація змішаного навчання у профільних закладах вищої освіти (медичних, військових тощо); професійна підготовка в умовах змішаного навчання; формування компетентностей засобами технологій змішаного навчання; вирішення психологічних проблем в ході впровадження змішаного навчання; дослідження результатів впровадження змішаного навчання в освітній процес закладів вищої освіти; питання використання різних інформаційно-комунікаційних технологій у змішаному навчанні. У результаті теоретичного дослідження виявлено широке різноманіття тематики наукових праць українських науковців щодо впровадження змішаного навчання у закладах вищої освіти України. Констатовано, що теоретичним аспектам змішаного навчання присвячено багатьох наукових досліджень, а за останні 3 роки зросла кількість публікацій спрямованих на висвітлення практичного досвіду впровадження змішаного навчання та психологічних наслідків цього для викладачів і студентів у системі закладів вищої освіти України.
The research paper is devoted to the analysis of modern experience of introduction of blended learning in the practice of vocational training of future specialists in Ukraine. We analyzed the scientific works of Ukrainian scientists in scientometric databases and in the search engine for full texts of scientific publications Google Scholar. Based on the analysis of search results in the databases of scientific publications Web of Science and Scopus, as well as Google Scholar, the growth of the number of articles by Ukrainian authors on the topic of blended learning over the past 3 years has been confirmed. The main topics of modern Ukrainian research on the problems of blended learning are highlighted: the general theoretical nature of blended learning; the role of the teacher (tutor) in blended learning; the blended learning at different educational levels (bachelor's, master's, doctor of philosophy); the application of blended learning technologies in the process of teaching a certain discipline; the organization of blended education in specialized institutions of higher education (medical, military, etc.); the vocational training in a blended learning environment; the formation of competencies by means of blended learning technologies; solving psychological problems during the implementation of blended learning; the research of the results of the introduction of blended learning in the educational process of higher education institutions; the issues of using different information and communication technologies in blended learning. As a result of the theoretical research, a wide variety of topics of scientific works of Ukrainian scientists on the introduction of blended learning in higher education institutions of Ukraine was revealed. It was stated that many scientific studies are devoted to the theoretical aspects of blended learning, and over the past 3 years the number of publications aimed at highlighting the practical experience of blended learning and its psychological consequences for teachers and students in higher education in Ukraine.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730479/1/19.pdf
- Осадча, К. П. (orcid.org/0000-0003-0653-6423 <http://orcid.org/0000-0003-0653-6423>), Осадчий, В. В. (orcid.org/0000-0001-5659-4774 <http://orcid.org/0000-0001-5659-4774>), Спірін, О.М. (orcid.org/0000-0002-9594-6602 <http://orcid.org/0000-0002-9594-6602>) and Круглик, В. С. (orcid.org/0000-0002-5196-7241 <http://orcid.org/0000-0002-5196-7241>) (2022) Analysis of the Experience of Blended Learning: A Review of Current Practice of Vocational Training of Future Professionals in Ukraine Topical issues of the humanities, 2 (49). pp. 111-117. ISSN 2308-4855
10.24919/2308-4863/49-2-19
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.24919/2308-4863/49-2-19