Record Details

Індивідуальна освітня траєкторія: від побудови – до реалізації

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730035/
https://www.zbirnik.mixmd.edu.ua/index.php/artedu/issue/view/10/10
 
Title Індивідуальна освітня траєкторія: від побудови – до реалізації
Individual educational trajectory: from construction to implementation
 
Creator Алєксєєва, С.В.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття присвячена проблемі побудови і реалізації індивідуальних освітніх траєкторій та впровадження їх у сучасному закладі освіти. Індивідуальна освітня траєкторія орієнтована на створення умов для самовираження особистості учня та досягнення поставлених цілей навчання. Загальний алгоритм дій при розробці індивідуальної освітньої траєкторії передбачає персональну ціль, виходячи з якої визначаються проміжні задачі, навантаження і темп навчання. Впровадження індивідуальної освітньої траєкторії в сучасний освітній процес сприятиме збільшенню ступенів свободи тих, хто навчається, комфортності та якості навчання.
The article is devoted to the problem of construction and implementing individual educational trajectories and implementing them in a modern educational institution. The individual educational trajectory is focused on creating conditions for self-expression of a students’ personality and achieving the learning goals set. The general algorithm of actions in the development of an individual educational trajectory assumes a personal goal, based on which Intermediate tasks, loads and pace of learning are determined. The introduction of an individual educational trajectory in the modern educational process will contribute to increasing the degrees of students’ freedom, comfort and quality of training. The educational process is organized taking into account such qualities of students, which will make it possible to ensure a high level of their cognitive activity, achieve the intended results in learning. The teacher should create optimal conditions for revealing the capabilities of a students’ personality.
The individual educational trajectory is characterized by content (through educational programs), activity (through non-traditional pedagogical technologies) and procedural (through the organization and types of communication) areas of implementation. It is possible to distinguish the following stages of developing an individual educational trajectory, in particular: diagnosing the level of development and degree of expressiveness of students’ personal qualities; building a system of personal attitude of students’ to educational material; designing individual educational activities by each student, presenting, drawing up a work plan, selecting means and methods of activity, establishing a system for monitoring and evaluating activities; implementing individual educational programs; demonstrating students’ personal educational products.
 
Publisher Людмила
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730035/1/%D0%90%D0%BB%D1%94%D0%BA%D1%81%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0%20_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%282021%D1%80%29.pdf
- Алєксєєва, С.В. (orcid.org/0000-0002-8132-0465 <http://orcid.org/0000-0002-8132-0465>) (2021) Individual educational trajectory: from construction to implementation Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент, 17. pp. 74-82. ISSN 2410 – 4434