Теоретичні і методичні засади проєктування моделей індивідуалізації навчання
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/730030/
http://almanah.ltd.ua/save/2022/2%20(53)/2%20(53)%202022-17-20.pdf |
|
Title |
Теоретичні і методичні засади проєктування моделей індивідуалізації навчання
Theoretical and methodological principles of designing models of individualization of learning |
|
Creator |
Алєксєєва, С.В.
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
|
|
Description |
В статі висвітленні наукові положення методики проєктування моделей індивідуалізації навчання. Обґрунтовано поняття індивідуалізації як напряму удосконалення навчання, своєрідною стратегією освітнього процесу, яка має охоплювати всі його ланки. Визначено, що індивідуалізація навчання сприятиме формуванню й розвитку особистісних цінностей молоді, забезпеченню умов її самореалізації, саморозвитку. Доведено, що індивідуалізація навчання це шлях до розкриття унікальності й неповторності кожної особистості, розвитку її індивідуальності, створення сприятливих умов для розкриття її здібностей. Досліджено основні складники проєктування моделей індивідуалізації навчання. Розкрито суть і зміст теоретико-методологічного, змістово-методичного, діагностувально-результативного блоків моделі індивідуалізації навчання. Запропоновано реалізацію етапів індивідуалізації навчання, сучасні технології організації такого навчання. Окреслено перспективи імплементації індивідуалізації навчання.
The article highlights the scientific provisions of the methodology of designing models of individualization of learning. The concept of individualization as a direction of improving learning, a kind of strategy of the educational process, which should cover all its parts, is substantiated. It is determined that the individualization of education will contribute to the formation and development of personal values of young people, providing conditions for their self-realization, self-development. It is proved that the individualization of learning is a way to reveal the uniqueness and originality of each individual, the development of its individuality, creating favorable conditions for the disclosure of its abilities. The main components of designing models of individualization of learning are investigated. The essence and content of theoretical-methodological, semantic-methodological, diagnostic-effective blocks of the model of individualization of learning are revealed. The realization of stages of individualization of training, modern technologies of the organization of such training is offered. Prospects for the implementation of individualization of education are outlined. |
|
Publisher |
Європейський центр науки
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/730030/1/%D0%90%D0%BB%D1%94%D0%BA%D1%81%D1%94%D1%94%D0%B2%D0%B0%20_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F.pdf
- Алєксєєва, С.В. (orcid.org/0000-0002-8132-0465 <http://orcid.org/0000-0002-8132-0465>) (2022) Theoretical and methodological principles of designing models of individualization of learning Альманах науки, 2 (53). pp. 17-20. ISSN 2522-4131 |
|