Record Details

School textbook as an object of pedagogical research

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729656/
https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/abs/2021/15/shsconf_ichtml2021_02009/shsconf_ichtml2021_02009.html
10.1051/shsconf/202110402009
 
Title School textbook as an object of pedagogical research
Шкільний підручник як об’єкт педагогічного дослідження
 
Creator Bibik, Nadiya
Kodliuk, Yaroslava
Kodliuk, Ihor
Radchenko, Olha
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Abstract. The article deals with investigations of scientists in the field of school textbook theory. The material has been structured taking into account the main components of this field of knowledge: purpose (the
dual essence of this type of educational literature has been revealed – it is a carrier of educational content and
teaching aids; position of the textbook as a model of integral learning process has been substantiated (systematization, consolidation and control, self-education, integrating, coordinating, developmental-educational),
structure (general didactic structure of the school textbook covers the text and non-text components – the apparatus of mastering, illustrative material, orientation apparatus), methods of analysis and evaluation (distinguish
traditional and theoretical) – analytical and formalized methods; the structural-functional approach to the textbook analysis has been proved). The peculiarities of textbooks for elementary school have been analyzed:
the most complete definition of this phenomenon has been formulated; the leading functions of the textbook
addressed to junior students have been defined – informational, developmental, educational, motivational; the
features of structural components (taking into account the age of students) have been specified; methods of analysis and evaluation of the textbook have been classified: methods of analysis of the manuscript, methods of evaluation of the textbook itself, diagnostic evaluation ex post facto; a comprehensive approach to the analysis of textbooks for elementary school has been proposed; methods of analysis of certain aspects of the textbook
(motivational component, developmental orientation, etc.) have been offered.
Анотація. У статті йдеться про дослідження вчених у галузі теорії шкільного підручника. Матеріал структуровано з урахуванням основних компонентів цієї галузі знань: мети (
виявлено подвійну сутність цього виду навчальної літератури – вона є носієм навчального змісту та
засоби навчання; обґрунтовано положення підручника як моделі цілісного процесу навчання (систематизація, закріплення та контроль, самоосвіта, інтегруюча, координуюча, розвиваюча-виховна),
структура (загальнодидактична структура шкільного підручника охоплює текстовий і позатекстовий компоненти – апарат засвоєння, ілюстративний матеріал, орієнтаційний апарат), методи аналізу та оцінювання (розрізняють
традиційні та теоретичні) – аналітичні та формалізовані методи; доведено структурно-функціональний підхід до аналізу підручника). Проаналізовано особливості підручників для початкової школи:
сформульовано найбільш повне визначення цього явища; провідні функції підручника
адресовані молодшим школярам визначено – інформаційні, розвиваючі, навчальні, мотиваційні; в
уточнено особливості структурних компонентів (з урахуванням віку учнів); методи
аналізу та оцінки підручника були класифіковані: методи аналізу рукопису, методика
оцінка самого підручника, діагностична оцінка постфактум; комплексний підхід до аналізу
запропоновано підручників для початкової школи; методи аналізу окремих сторін підручника
(мотиваційний компонент, розвивальна спрямованість тощо).
The article deals with investigations of scientists in the field of school textbook theory. The material has been structured taking into account the main components of this field of knowledge: purpose (the dual essence of this type of educational literature has been revealed – it is a carrier of educational content and teaching aids; position of the textbook as a model of integral learning process has been substantiated (systematization, consolidation and control, self-education, integrating, coordinating, developmental-educational), structure (general didactic structure of the school textbook covers the text and non-text components – the apparatus of mastering, illustrative material, orientation apparatus), methods of analysis and evaluation (distinguish traditional and theoretical) – analytical and formalized methods; the structural-functional approach to the textbook analysis has been proved). The peculiarities of textbooks for elementary school have been analyzed: the most complete definition of this phenomenon has been formulated; the leading functions of the textbook addressed to junior students have been defined – informational, developmental, educational, motivational; the features of structural components (taking into account the age of students) have been specified; methods of analysis and evaluation of the textbook have been classified: methods of analysis of the manuscript, methods of evaluation of the textbook itself, diagnostic evaluation ex post facto; a comprehensive approach to the analysis of textbooks for elementary school has been proposed; methods of analysis of certain aspects of the textbook (motivational component, developmental orientation, etc.) have been offered.
У статті йдеться про дослідження вчених у галузі теорії шкільного підручника. Матеріал структуровано з урахуванням основних компонентів цієї галузі знань: мети (виявлено подвійну сутність цього виду навчальної літератури – вона є носієм навчального змісту та засоби навчання; обґрунтовано положення підручника як моделі цілісного процесу навчання (систематизація, закріплення та контроль, самоосвіта, інтегруюча, координуюча, розвиваюча-виховна), структура (загальнодидактична структура шкільного підручника охоплює текстовий і позатекстовий компоненти – апарат засвоєння, ілюстративний матеріал, орієнтаційний апарат), методи аналізу та оцінювання (розрізняють традиційні та теоретичні) – аналітичні та формалізовані методи; доведено структурно-функціональний підхід до аналізу підручника). Проаналізовано особливості підручників для початкової школи: сформульовано найбільш повне визначення цього явища; провідні функції підручника адресовані молодшим школярам визначено – інформаційні, розвиваючі, навчальні, мотиваційні; в уточнено особливості структурних компонентів (з урахуванням віку учнів); методи аналізу та оцінки підручника були класифіковані: методи аналізу рукопису, методика оцінка самого підручника, діагностична оцінка постфактум; комплексний підхід до аналізу запропоновано підручників для початкової школи; методи аналізу окремих сторін підручника (мотиваційний компонент, розвивальна спрямованість тощо).
 
Publisher EDP Sciences
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729656/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%91%D1%96%D0%B1%D1%96%D0%BA.pdf
- Bibik, Nadiya (orcid.org/0000-0001-7511-270X <http://orcid.org/0000-0001-7511-270X>), Kodliuk, Yaroslava, Kodliuk, Ihor and Radchenko, Olha (2021) School textbook as an object of pedagogical research Second International Conference on History, Theory and Methodology of Learning (ICHTML 2021) (104). ISSN 2261-2424
10.1051/shsconf/202110402009
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.1051/shsconf/202110402009