Record Details

TEACHING INDEPENDENT LISTENING COMPREHENSION ONLINE: FINDINGS OF THE PRELIMINARY STUDY

Інформаційні технології і засоби навчання

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title TEACHING INDEPENDENT LISTENING COMPREHENSION ONLINE: FINDINGS OF THE PRELIMINARY STUDY
НАВЧАННЯ САМОСТІЙНОГО АУДІЮВАННЯ ОНЛАЙН: РЕЗУЛЬТАТИ ПОПЕРЕДНЬОГО ДОСЛІДЖЕННЯ
 
Creator Kvasova, Olga G.
Radchuk, Roksoliana I.
Trykashna, Yulia I.
 
Subject teaching listening comprehension
online instruction
independent listening
навчання розуміння на слух
онлайн навчання
самостійне слухання
 
Description The article addresses the issue of teaching independent listening comprehension in the emergency distance education (EDE) caused by Covid-19 pandemic. The paper describes the preliminary study of developing university students’ listening skills in on-line instruction mode. The authors consider the main challenges that practitioners face while building students’ listening skills. These include difficulties ranging from text selection, linguistic and conceptual complexities of authentic audio/video materials and task construction to organizing listening practice beyond the classroom as well as checking students’ comprehension upon listening/viewing. The hypothesis of the research states that due to the enhanced digital literacy of teachers and learners as a result of EDE listening could be practiced effectively in the asynchronous format as an independent activity. This would allow learners a certain degree of autonomy and would spare the virtual contact time for practicing oral production and interaction in the synchronous mode. The authors have surveyed 75 second-year students of Linguistics at three Ukrainian universities to elicit their perceptions of the on-line instruction effects on the development of four language skills and listening in particular. The survey also gave the possibility to elicit preferences in topics, text types and sources in independent listening practice, as well as views on organization of independent listening (frequency of listening practice sessions, length of texts, etc.). The survey findings presented in this article helped the authors to outline the parameters of the independent listening that would benefit the development of students’ listening skills and consequently develop the methodology of teaching these skills independently. The latter has already been designed and implemented in practice, thus making up a focus of further research.
В статье рассматривается предварительный этап исследования самостоятельного обучения аудированию в условиях экстремального дистанционного образования (ЭДО), вызванного пандемией Covid-19, а именно умений аудирования студентов вузов в режиме он-лайн. Авторами освещены основные проблемы, с которыми сталкиваются преподаватели при развитии умений аудирования - от отбора текстов, лингвистических и содержательных трудностей аутентичных аудио/видеоматериалов и разработки упражнений для обучения аудированию за пределами аудитории и проверки понимания студентами прослушанного/просмотренного материала. Гипотеза исследования заключается в том, что благодаря повышению цифровой грамотности преподавателей и студентов в результате ЭДО аудирование можно эффективно практиковать в асинхронном формате как самостоятельную деятельность. Проанализировано восприятие студентами влияния он-лайн обучения на четыре языковых умения, а также предпочтения студентов в самостоятельном аудировании (СА) (темы, типы текстов, источники и т.д.), их отношение к организации СА за пределами аудитории (частота СА, длительность звучания текстов и т.п.). Результаты опроса, представленные в данной статье, помогли авторам определить параметры СА, которые учтены впоследующей разработке методики развития умений студентов в самостоятельном аудировании.
 
У статті розглядається питання самостійного навчання аудіювання в умовах екстреної дистанційної освіти (ЕДО), спричиненої пандемією Covid 19. У центрі уваги даного дослідження є розвиток умінь аудіювання студентів вищих навчальних мовних закладів у режимі онлайн навчання. Автори дослідження висвітлюють основні проблеми, з якими стикаються викладачі під час розвитку вмінь аудіювання, навчаючи англійської мови як іноземної. Вони охоплюють широкий спектр труднощів, які варіюються залежно від вибору текстів, лінгвістичних та змістовних труднощів автентичних аудіо/відеоматеріалів та розробки завдань до організації навчання аудіювання за межами аудиторії та перевірки розуміння студентами прослуханого/переглянутого матеріалу. Гіпотеза дослідження полягає в тому, що завдяки підвищенню цифрової грамотності викладачів та студентів у результаті ЕДО аудіювання можна практикувати в асинхронному форматі як самостійну діяльність. Це надало б студентам певної автономії та додатковий час для відтворення інформації в усній формі в синхронному режимі. Автори провели опитування 75-ти студентів мовних спеціальностей трьох українських університетів, щоб виявити та проаналізувати рівень сприйняття студентами онлайн навчання, уподобання студентів щодо самостійного аудіювання (СА) (теми, типи текстів, джерела тощо), а також їх ставлення до організації СА за межами аудиторії (частота СА, тривалість текстів тощо). Результати опитування, представлені у цій статті, допомогли авторам окреслити параметри СА, корисні для розвитку вмінь студентів в аудіюванні, а також розробити ефективну методику навчання СА.
 
Publisher Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
 
Date 2022-04-29
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
рецензируемая статья
рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4875
10.33407/itlt.v88i2.4875
 
Source Information Technologies and Learning Tools; Vol. 88 No. 2 (2022); 74-85
Информационные технологии и средства обучения; Том 88 № 2 (2022); 74-85
Інформаційні технології і засоби навчання; Том 88 № 2 (2022); 74-85
Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 88 ##issue.no## 2 (2022); 74-85
2076-8184
10.33407/itlt.v88i2
 
Language eng
 
Relation https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4875/2007
 
Rights Copyright (c) 2022 Olga G. Kvasova, Roksoliana I. Radchuk, Yulia I. Trykashna
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0