USE OF MASSIVE OPEN ONLINE COURSES IN THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF UNIVERSITY TEACHERS
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
USE OF MASSIVE OPEN ONLINE COURSES IN THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF UNIVERSITY TEACHERS
ВИКОРИСТАННЯ МАСОВИХ ВІДКРИТИХ ОНЛАЙН КУРСІВ У ПРОФЕСІЙНОМУ РОЗВИТКУ ВИКЛАДАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ |
|
Creator |
Bulvinska, Oksana I.
Kapralova, Irina M. |
|
Subject |
масові відкриті онлайн курси
науково-педагогічні працівники викладачі безперервний професійний розвиток підвищення кваліфікації massive open online courses academic staff teachers continuing professional development in-service training |
|
Description |
The article is devoted to massive open online courses as a type of continuing professional development of university teachers. It is emphasized that massive open online courses are popular for professional development of specialists, in particular teachers, because they provide timely information, offer flexible, accessible and convenient learning options, allow students to choose the time and pace of study, save time and money to improve qualifications. It is determined that at the same time online courses have certain shortcomings and limitations, first of all of the pedagogical component: low level of interactivity and social presence of both listeners and teachers of courses; insufficiently diverse course design and teaching and learning methods; ineffective methods of assessing students' academic achievements; lack of conditions for the development of a higher level of thinking. The results of online courses on domestic and foreign platforms for teachers of Borys Grinchenko Kyiv University in 2020, as well as the results of a survey of pedagogical and scientific-pedagogical staff on their attitude to online courses are analyzed. The results of the survey were analyzed and verified with the methods of descriptive statistics. The survey confirmed the global trend of training in massive open online courses of highly qualified specialists in order to gain new knowledge in a particular field of science and discipline and the development of professional competence. One of the important goals of online training was to gain experience in online training, which was especially relevant in the context of quarantine restrictions during the COVID-19 pandemic. The survey proved the positive attitude of the Borys Grinchenko Kyiv University academic staff to massive open online courses as a convenient and affordable type of continuing professional development.
Стаття присвячена масовим відкритим онлайн курсам як виду безперервного професійного розвитку викладачів університетів. Акцентовано, що масові відкриті онлайн курси користуються популярністю для професійного розвитку фахівців, зокрема викладачів, адже вони вчасно подають актуальну інформацію, пропонують гнучкі, доступні та зручні варіанти навчання, дають можливість слухачеві самостійно обирати час і темп навчання, економлять час і фінанси на підвищення кваліфікації. Визначено, що водночас онлайн курси мають певні недоліки і обмеження, перш за все педагогічного складника: низький рівень інтерактивності і соціальної присутності як слухачів, так і викладачів курсів; недостатньо різноманітний дизайн навчального курсу і методи викладання і навчання; неефективні методи оцінювання навчальних досягнень слухачів; відсутність умов для розвитку вищого рівня мислення. У статті проаналізовано результати проходження викладачами Київського університету імені Бориса Грінченка у 2020 р. онлайн курсів на вітчизняних і зарубіжних платформах, а також результати опитування педагогічних і науково-педагогічних працівників стосовно їх ставлення до онлайн курсів. Результати опитування було проаналізовано і перевірено за допомогою методів описової статистики. Опитування підтвердило загальносвітову тенденцію до навчання на масових відкритих онлайн курсах висококваліфікованих фахівців з метою отримання нових знань з певної галузі науки і навчальної дисципліни та розвитку професійної компетентності. Однією з вагомих цілей навчання на онлайн курсах було також отримання досвіду проведення дистанційного викладання, що було особливо актуальним в умовах карантинних обмежень під час пандемії COVID-19. Опитування довело позитивне ставлення викладачів Київського Університету імені Бориса Грінченка до масових відкритих онлайн курсів як до зручного і доступного виду безперервного професійного розвитку. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2022-04-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4568
10.33407/itlt.v88i2.4568 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 88 No. 2 (2022); 273-290
Информационные технологии и средства обучения; Том 88 № 2 (2022); 273-290 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 88 № 2 (2022); 273-290 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 88 ##issue.no## 2 (2022); 273-290 2076-8184 10.33407/itlt.v88i2 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4568/2016
|
|
Rights |
Copyright (c) 2022 Oksana Bulvinska, Ірина Капралова
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|