EFFECTIVE BLENDED LEARNING IN HIGHER EDUCATION DURING COVID-19
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
EFFECTIVE BLENDED LEARNING IN HIGHER EDUCATION DURING COVID-19
ЕФЕКТИВНІСТЬ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ У ВИЩІЙ ОСВІТИ ПІД ЧАС COVID-19 |
|
Creator |
Sankar, Jayendira P.
Kalaichelvi, R. Elumalai, Kesavan Vadakalur Alqahtani, Mufleh Salem M. |
|
Subject |
blended learning
effectiveness student's perspective higher education COVID-19 pandemic змішане навчання ставлення студента ефективність вища освіта пандемія COVID-19 |
|
Description |
The COVID-19 pandemic situation has impacted the entire education system, especially universities, and brought a new phase in education, “blended learning.” The objective of the research was to study the relationship of eight independent factors: e-learning environment, e-learning facilitation, e-learning materials, e-learning technical support, instructors’ personal attention, interaction with instructors, interaction with peer students, and laboratory learning environment, in the provision of effective blended learning in higher education during COVID-19 pandemic. Additionally, an extended relationship of gender and level of course with the effective blended learning was studied. A descriptive cross-sectional study was conducted with the students of higher education institutions in the Kingdom of Bahrain, and the Kingdom of Saudi Arabia, with a self-administered questionnaire aimed to learn the students’ perception of blended learning. All levels of undergraduate and postgraduate students took part in the study with a sample size of 1229. Ultimately, this study used a Structural Equation Modelling (SEM) approach to find the positive relationship between the effective blended learning and the eight independent variables and two mediating variables in the higher education sector. The study results portrayed a positive relationship between the eight independent variables and blended learning effectiveness in higher education institutions. The findings revealed that there is a difference in the students' perception of gender, level of the course, and the effectiveness of blended learning in the HEIs. The research offers guidance to governing bodies, administrators, and teachers of HEIs in decision-making and improves their actions to provide the best teaching and learning through blended learning. HEIs need to focus on the study results to enhance blended learning effectiveness based on e-learning environment, e-learning facilitation, e-learning materials, e-learning technical support, instructors’ personal attention, interaction with instructors, interaction with peer students, and laboratory learning environment. Also, since there is a significant difference between the gender, level of the course, and blended learning, providing blended learning based on gender and level of the course needs to be concentrated on by the higher education institutions.
Ситуація з пандемією COVID-19 вплинула на всю систему освіти, особливо на університети, де впроваджувалось змішане навчання як новий етап в освіті. Метою дослідження було вивчення взаємозв’язку восьми незалежних факторів: середовища електронного навчання, фасилітації електронного навчання, електронних навчальних матеріалів, технічної підтримки електронного навчання, особистої уваги викладачів, взаємодії з викладачами, взаємодії з однолітками, та лабораторного навчального середовища для забезпечення ефективного змішаного навчання у вищій школі під час пандемії COVID-19. Крім того, було досліджено ефективність змішаного навчання відповідно до статі студентів та рівня курсу їх навчання. Описове перехресне дослідження щодо ставлення студентів до змішаного навчання було проведено за допомогою анкетування студентів вищих навчальних закладів Королівства Бахрейн та Королівства Саудівської Аравії. У дослідженні взяли участь студенти всіх рівнів навчання та аспіранти, обсяг вибірки дорівнює 1229. Для того, щоб знайти позитивний зв’язок між ефективним змішаним навчанням та вісьмома незалежними змінними, а також двома опосередкованими змінними в секторі вищої освіти, у дослідженні використовувався підхід Моделювання структурних рівнянь (Structural Equation Modelling - SEM). Результати дослідження показали позитивний зв’язок між вісьмома незалежними змінними та ефективністю змішаного навчання у вищих навчальних закладах, відмінності у сприйнятті та ефективності змішаного навчання у ЗВО залежно від статі і рівня курсу студентів. Дослідження надає рекомендації керівним органам, адміністраторам та викладачам ЗВО для прийняття рішень та покращення дій щодо забезпечення якісного викладання та навчання за допомогою змішаного навчання. Закладам вищої освіти необхідно врахувати результати дослідження з метою підвищення ефективності змішаного навчання на основі середовища електронного навчання, сприйняття електронного навчання, електронних навчальних матеріалів, технічної підтримки електронного навчання, особистої уваги викладачів, взаємодії з викладачами, взаємодії з однолітками, та лабораторного навчального середовища. Для впровадження і забезпечення ефективного змішаного навчання заклади вищої освіти повинні також враховувати стать студентів, рівень курсу, на якому вони навчаються. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2022-04-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4438
10.33407/itlt.v88i2.4438 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 88 No. 2 (2022); 214-228
Информационные технологии и средства обучения; Том 88 № 2 (2022); 214-228 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 88 № 2 (2022); 214-228 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 88 ##issue.no## 2 (2022); 214-228 2076-8184 10.33407/itlt.v88i2 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4438/2020
|
|
Rights |
Copyright (c) 2022 Jayendira P Sankar, Kalaichelvi K, Kesavan Vadakalur Elumalai , Alqahtani Mufleh Salem M
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|