USE OF TELEGRAM-CHANNEL IN FORMATION THE READINESS OF FUTURE TEACHERS OF UKRAINIAN LANGUAGE AND LITERATURE TO THEIR PROFESSIONAL ACTIVITY
Інформаційні технології і засоби навчання
View Archive InfoField | Value | |
Title |
USE OF TELEGRAM-CHANNEL IN FORMATION THE READINESS OF FUTURE TEACHERS OF UKRAINIAN LANGUAGE AND LITERATURE TO THEIR PROFESSIONAL ACTIVITY
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ВОЗМОЖНОСТЕЙ TELEGRAM-КАНАЛА В ФОРМИРОВАНИИ ГОТОВНОСТИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ-СЛОВЕСНИКОВ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ВИКОРИСТАННЯ TELEGRAM-КАНАЛУ У ФОРМУВАННІ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
|
Creator |
Petrovych, Olha B.
Petrovych, Serhii D. Poida, Oksana A. |
|
Subject |
Telegram-канал
методика навчання літератури дистанційна освіта майбутні вчителі української мови і літератури хмара слів карта пам’яті Telegram channel methods of teaching literature distance education future teachers of Ukrainian language and literature word cloud memory card |
|
Description |
The article deals with the peculiarities of creation and practical application of the Telegram-channel for the organization of students-philologists' individual and group work on the discipline "Methods of teaching literature" in the distance education. The relevance of the introduction of Telegram for the future teachers-philologists' readiness formation to the professional activity is substantiated. Analysis of the scientific sources proved that the professional training process requires the modernization of teaching methods and the usage of ICT in education. In particular, cross-platform messenger Telegram allows: to personalize the cognitive activity, facilitate the spreading of educational content among students’ group outside the space-time constraints, to receive the feedback in the conditions of asynchronous mode of training in distance education. The domestic and foreign experience of Telegram-channels' integration into current educational practices is generalized. A step-by-step algorithm for creating the Telegram-channel "MNUL" and its programming for further publication of educational content is described. The content of the channel for learning the discipline "Methods of teaching literature" is detailed. It is specified that the educational process is based on the publication of discipline tasks in the format of posts in the Telegram-channel "MNUL" with the attachment of interactive learning materials with instructions, links, video content, illustrations etc. It is emphasized that the integration of traditional, information-communication and interactive educational technologies activates the future teachers-philologists to research and creative work, helps to create a favorable atmosphere for students-philologists to show their initiative to study, stimulates them to self-expression, motivates them to self-development, trains them to the independent acquisition of knowledge and their practical application, as well as to the skillful use of the Internet, modern gadgets and mobile applications, etc. Prospects for studying the problem of using the Telegram-bot to create testing to the discipline "Methods of teaching literature" in order to test the educational achievements of future teachers-philologists are determined.
У статті розглядаються особливості створення й практичного застосування Telegram-каналу для організації як індивідуальної, так і групової роботи студентів-філологів з навчальної дисципліни «Методика навчання літератури» у форматі дистанційної освіти. Обґрунтовано актуальність впровадження мобільного додатка Telegram для формування готовності майбутніх учителів-словесників до професійної діяльності. Аналіз наукових джерел дав змогу стверджувати, що процес фахової підготовки потребує осучаснення методів навчання, а використання інформаційно-комунікаційних технологій в освіті, зокрема кросплатформового месенджера Telegram, дозволяє персоналізувати пізнавальну діяльність, полегшити поширення навчального контенту серед студентів академічної групи поза просторово-часовими обмеженнями, уможливлює отримання зворотного зв’язку в умовах асинхронного режиму навчання у форматі дистанційної освіти. Узагальнено вітчизняний та зарубіжний досвід інтеграції Telegram-каналів у нинішні освітні практики. Описано покроковий алгоритм створення Telegram-каналу «MNUL» та його програмування для подальшої публікації навчального контенту з «Методики навчання літератури». Деталізовано змістове наповнення каналу для опанування навчальної дисципліни «Методика навчання літератури». Уточнено, що освітній процес ґрунтується на оприлюдненні завдань з дисципліни у форматі дописів у Telegram-каналі «MNUL» з прикріпленням інтерактивних навчальних матеріалів з інструкціями, посиланнями, відеоконтентом, ілюстраціями тощо. Акцентовано, що органічне поєднання традиційних, інформаційно-комунікаційних та інтерактивних освітніх технологій активізує майбутніх учителів-словесників до дослідницько-пошукової й творчої роботи, сприяє створенню сприятливої атмосфери для прояву студентом-філологом власної ініціативи до навчання, стимулює до самовираження, мотивує їх до саморозвитку, привчає до самостійного здобуття знань та їх практичного застосування, а також до вправного користування Інтернетом, сучасними гаджетами й мобільними додатками тощо. Визначено перспективи дослідження проблеми застосування Telegram-бота для створення тестування з навчальної дисципліни «Методика навчання літератури» з метою перевірки освітніх досягнень майбутніх учителів української мови і літератури. |
|
Publisher |
Institute for Digitalisation of Education of NAES of Ukraine
|
|
Date |
2022-04-29
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article рецензируемая статья рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4387
10.33407/itlt.v88i2.4387 |
|
Source |
Information Technologies and Learning Tools; Vol. 88 No. 2 (2022); 152-166
Информационные технологии и средства обучения; Том 88 № 2 (2022); 152-166 Інформаційні технології і засоби навчання; Том 88 № 2 (2022); 152-166 Інформаційні технології і засоби навчання; ##issue.vol## 88 ##issue.no## 2 (2022); 152-166 2076-8184 10.33407/itlt.v88i2 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/4387/2023
|
|
Rights |
Copyright (c) 2022 Сергій Драганович Петрович
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
|