Record Details

Проєктування сучасного уроку: теорія та практика

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730318/
 
Title Проєктування сучасного уроку: теорія та практика
Designing a modern lesson: theory and practice
 
Creator Скрипник, М.І.
Кравчинська, Т.С.
Волинець, Н.П.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
 
Description Цивілізаційні зміни у світі ХХI ст. модернізують школу як інституцію індустріальної ери. Шлях передачі знань від вчителя до учнів у школі Цифрового століття змінюється. Нині актуалізується необхідність переглянути шкільний урок. Екскурс в історію доводить, що з 1632 р. (з часу обґрунтування Ян Амос Коменським класно-урочної системи) урок як форма організації навчальної діяльності змінюється. Робочий зошит є логічним продовженням посібника Марини Скрипник «Шкільний урок ХХI ст.: типи, проєкти, аналіз: нотатник педагога» й розроблено авторами для тематичних курсів «Проєктування сучасного уроку: теорія та практика». Зміст у цьому зошиті структуровано у двох розділах, в яких завдання об’єднанні у шість тематичних блоків: історичні етапи розвитку шкільного уроку та особливість уроку у різних технологіях навчання; особливості модернізації шкільного уроку ХХI століття у контексті дидактичного потенціалу цифрових інструментів; проєктування уроків на основі технологій проблемного навчання, контекстного навчання, вітагенного навчання з голографічним підходом. Автори в окремому блоці пропонують завдання для проєктування сучасного уроку для вдумливого Читача – Дослідника – Члена команди. Аналіз кращих освітніх практик (результатів педагогічної діяльності учасників Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» з точки зору сучасності уроку та STEM уроків) зорієнтують у теперішніх досягненнях відчизняного вчительства з цієї проблеми. Автори прагнуть зорієнтувати вчителів на школу мрії. На титульній сторінці вміщено ілюстрацію «Школа моєї мрії» Бориса Маді, учня 9 класу, м. Ужгород – учасника віртуальної галереї всеукраїнського проєкту «Школа моєї мрії» (https://u.to/K9DGGw). На думку Бориса: «Школа майбутнього – це спеціалізований ліцей, де вивчають фізику, механіку, оптику, астрономію, математику, комп’ютерні науки. І багато подорожей, навіть космічних».
Педагогічне дослідження, що розглядається, проводиться в рамках науково-дослідної роботи кафедри філософії і освіти дорослих ЦІПО ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України «Трансформація професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти» (державний реєстраційний номер 0120 Ư104637 (2020–2025 рр.) (підтема «Когнітивна взаємодія викладача-тьютора та слухача в умовах онлайн та дистанційного підвищення кваліфікації»). Також із зазначеної підтеми дослідження пропонуємо попередню розробку авторів: «Навчальні тексти нової природи : творимо, радимо, тренуємо: методичні рекомендації» https://u.to/LCQLGw.
Для педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, науково-педагогічних працівників, андрагогів системи післядипломної педагогічної освіти, науковців, організаторів післядипломної педагогічної освіти, усім, хто прагне реалізувати школу своєї мрії.
Civilizational changes in the world of the XXI century modernize the school as an institution of the industrial era. The way knowledge is passed from teacher to student in the Digital Age school is changing. Now the need to review the school lesson is urgent. A digression into history proves that since 1632 (since the founding of the Comenius system by Jan Amos Comenius) the lesson as a form of organization of educational activities is changing. The workbook is a logical continuation of Marina Skrypnyk's textbook "School lesson of the XXI century: types, projects, analysis: teacher's notebook" and was developed by the authors for the thematic courses "Designing a modern lesson: theory and practice". The content in this notebook is structured in two sections, in which the tasks are grouped into six thematic blocks: the historical stages of development of the school lesson and the peculiarity of the lesson in different learning technologies; features of modernization of school lessons of the XXI century in the context of didactic potential of digital tools; designing lessons based on technologies of problem-based learning, contextual learning, vitagen training with a holographic approach. The authors in a separate block offer tasks for designing a modern lesson for the thoughtful Reader - Researcher - Team member. The analysis of the best educational practices (results of pedagogical activity of participants of the All-Ukrainian competition "Teacher of the Year" from the point of view of modernity of lesson and STEM lessons) will be guided by current achievements of domestic teachers on this problem. The authors seek to guide teachers to the school of dreams. The title page contains an illustration "School of my dreams" by Borys Madi, a 9th grade student, Uzhhorod - a participant in the virtual gallery of the all-Ukrainian project "School of my dreams" (https://u.to/K9DGGw). According to Borys: "The school of the future is a specialized lyceum where physics, mechanics, optics, astronomy, mathematics and computer science are studied. And a lot of travel, even space.
The pedagogical research under consideration is carried out within the research work of the Department of Philosophy and Adult Education of TsIPO DZVO "University of Education Management" NAPS of Ukraine "Transformation of professional development of pedagogical and scientific-pedagogical workers in open university postgraduate education" (state registration number 0120 (2020–2025) (subtopic “Cognitive interaction of tutor and listener in online and distance learning”) Also from this research subtopic we offer preliminary development of the authors: “New educational texts: create, advise, train: methodical recommendations »https://u.to/LCQLGw.
For pedagogical staff of general secondary education institutions, research and teaching staff, andragogues of the postgraduate pedagogical education system, scientists, organizers of postgraduate pedagogical education, all those who seek to realize the school of their dreams.
 
Publisher ЦІПО
 
Date 2022
 
Type Teaching Resource
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730318/1/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%94%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%83%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83_%D0%A1%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%BF%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%9A%D1%80%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B5%D1%86%D1%8C.pdf
- Скрипник, М.І. (orcid.org/0000-0003-4760-6723 <http://orcid.org/0000-0003-4760-6723>), Кравчинська, Т.С. (orcid.org/0000-0002-7521-3508 <http://orcid.org/0000-0002-7521-3508>) and Волинець, Н.П. (orcid.org/0000-0001-7482-0325 <http://orcid.org/0000-0001-7482-0325>) (2022) Designing a modern lesson: theory and practice [Teaching Resource]