Record Details

Навчальна програма організації і проведення спецкурсу «STEM-школа - 2022»

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730315/
 
Title Навчальна програма організації і проведення спецкурсу «STEM-школа - 2022»
Curriculum for organizing and conducting a special course "STEM-school - 2022"
 
Creator Гущина, Н.І.
Василашко, І.П.
Коршунова, О.В.
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
5 Мathematics. natural sciences
 
Description Стратегія сталого розвитку України в умовах глобалізації ґрунтується на амбітній меті досягнення європейських стандартів життя та зміцнення авторитету нашої держави на міжнародній арені. Досягти поставлених цілей можливо тільки на основі ефективної взаємодії економіки, науки, освіти, залучення інноваційних технологій до всіх сфер діяльності суспільства та прогресивних державних і соціальних процесів. Сьогодення об’єктивно вимагає переведення освітнього процесу на новий технологічний рівень, активізацію пошуку перспективних інноваційних і педагогічних технологій, спрямованих на розвиток і саморозвиток особистості.
Швидкий розвиток технологічних процесів, IT-галузі, робототехніки, нанотехнологій призводить до потреби у фахівцях високотехнологічних галузей, здатних до комплексної науково-інженерної діяльності, тому актуальним є вирішення питання щодо надання якісної освіти здобувачам освіти з технічних дисциплін – математика, фізика, інженерія, програмування. Освіта повинна бути випереджувальною, відповідати тенденціям розвитку суспільства в майбутньому, тому особлива увага на сьогодні приділяється STEM-освіті.
Впровадження STEM – це спосіб допомогти сьогоднішнім дітям завтра стати новаторами, цілеспрямованими, творчими і надійними ланками команди, суспільства, країни. Протягом останніх п’яти років STEM упевнено утримує свої позиції серед освітніх брендів; привертає увагу вчителів, науковців, методистів та інших зацікавлених осіб; пускає свої паростки у всі ланки освіти: від дошкільника до випускника закладу вищої освіти; дає можливість інтегрувати різні галузі науки та навчальні предмети. STEM-освіта ґрунтується на міжтрандисциплінарних підходах у побудові навчальних програм різного рівня, окремих дидактичних елементів, до дослідження явищ і процесів навколишнього світу, вирішення проблемно орієнтованих завдань. Для України розвиток STEMосвіти є пріоритетним і підтримується та здійснюється через усі види освіти: формальну, неформальну, інформальну. Реалізація Концепції Нової української школи, впровадження STEM-освіти вимагає від наукових, педагогічних працівників розробляти принципово нові навчальні програми, які передбачають переорієнтацію освітнього процесу на діяльнісний та інтегрований підходи; активно використовувати новітні методи та засоби навчання з акцентом на розвитку дослідницьких та винахідницьких компетентностей. У зв’язку з цим, першочергово необхідно приділити посилену увага питанням якісного підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників.
Прогресивні ідеї нових нормативних актів у сфері підвищення кваліфікації – це необхідні кроки у розширенні прав і можливостей усіх та визначення дій і механізмів організації цього новостворюваного процесу. Це рішення урізноманітнює можливості підвищувати кваліфікацію для педагогічних працівників та дозволяє кожному створювати власну траєкторію професійного зростання впродовж усього життя. У рамках співпраці обласні заклади післядипломної педагогічної освіти, інші освітні вітчизняні й міжнародні організації, громадський сектор, експерти можуть запропонувати нові, часто кращі, рішення для професійного зростання.
Усвідомлення необхідності неперервного педагогічного розвитку, розуміння нових соціально-економічних викликів, що постають зараз, у 2017 році відділ STEM-освіти ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», ДЗВО «Університет менеджменту освіти», видавництво «Видавничий дім «Освіта» ініціювали та протягом 5 років успішно реалізовують на партнерських засадах соціальний всеукраїнський інноваційний освітній проєкт «STEM-школа» на платформі Українського проєкту «Якість освіти». Співпраця сприяла створенню відкритих освітніх ресурсів неформальної освіти, які доповнюють форми формальної освіти дорослих, засоби підвищення кваліфікації, надають можливість мотивувати педагогічних працівників активно впроваджувати освітні STEM-інновації.
The strategy of sustainable development of Ukraine in the context of globalization is based on the ambitious goal of achieving European living standards and strengthening the authority of our state in the international arena. Achieve the goals is possible only on the basis of effective interaction of economics, science, education, involvement of innovative technologies in all spheres of society and progressive state and social processes. The present objectively requires the transfer of the educational process to a new technological level, the intensification of the search for promising innovative and pedagogical technologies aimed at the development and self-development of the individual.
Rapid development of technological processes, IT-industry, robotics, nanotechnology leads to the need for specialists in high-tech industries capable of integrated research and engineering, so it is important to address the issue of providing quality education to students in technical disciplines - mathematics, physics, engineering, programming . Education must be advanced, in line with future trends in society, so special attention is paid today to STEM education.
Implementing STEM is a way to help today's children become innovators, purposeful, creative and reliable members of the team, society and country tomorrow. For the past five years, STEM has confidently maintained its position among educational brands; attracts the attention of teachers, scientists, methodologists and other stakeholders; sprouts in all areas of education: from preschoolers to graduates of higher education; allows you to integrate different fields of science and subjects. STEM-education is based on interdisciplinary approaches in building curricula of different levels, individual didactic elements, to the study of phenomena and processes of the world, solving problem-oriented problems. For Ukraine, the development of STEM education is a priority and is supported and implemented through all types of education: formal, non-formal, informal. Implementation of the Concept of the New Ukrainian School, the introduction of STEM-education requires researchers, teachers to develop fundamentally new curricula that provide a reorientation of the educational process to activity and integrated approaches; actively use the latest teaching methods and tools with an emphasis on the development of research and invention competencies. In this regard, it is first of all necessary to pay more attention to the issues of quality training of scientific and pedagogical workers.
Progressive ideas of new regulations in the field of improvement qualifications are necessary steps in empowering everyone and defining actions and mechanisms for organizing this newly created process. This solution diversifies the opportunities for professional development for teachers and allows everyone to create their own trajectory of professional growth throughout life. Within the framework of cooperation, regional institutions of postgraduate pedagogical education, other educational domestic and international organizations, the public sector, experts can offer new, often better, solutions for professional growth.
Awareness of the need for continuous pedagogical development, understanding of new socio-economic challenges that arise now, in 2017 the Department of STEM-Education DNU "Institute for Modernization of Educational Content", State Institution of Higher Education "University of Education Management", Publishing House "Osvita" and initiated 5 have been successfully implementing the social all-Ukrainian innovative educational project "STEM-school" on the platform of the Ukrainian project "Quality of Education" on a partnership basis. The cooperation contributed to the creation of open educational resources of non-formal education, which complement the forms of formal adult education, training tools, provide an opportunity to motivate teachers to actively implement educational STEM-innovations.
 
Publisher ДЗВО "Університет менеджменту освіти"
 
Date 2022
 
Type Teaching Resource
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730315/1/Programa_STEM_2022_Gushchyna_N.pdf
- Гущина, Н.І. (orcid.org/0000-0003-0864-4188 <http://orcid.org/0000-0003-0864-4188>), Василашко, І.П. (orcid.org/0000-0001-6832-0930 <http://orcid.org/0000-0001-6832-0930>) and Коршунова, О.В. (orcid.org/0000-0002-0132-9460 <http://orcid.org/0000-0002-0132-9460>) (2022) Curriculum for organizing and conducting a special course "STEM-school - 2022" [Teaching Resource] (Unpublished)