Record Details

Електронна дидактика фахової передвищої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730314/
 
Title Електронна дидактика фахової передвищої освіти
Electronic didactics of professional higher education
 
Creator Скрипник, М.І.
Кравчинська, Т.С.
Волинець, Н.П.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
 
Description Для подолання опозиції між Мережею та Я (М. Кастельс), що властива «сітьовому суспільству» (network society), викладачам фахової передвищої освіти пропонуються тематичний курс «Електронна дидактика фахової передвищої освіти». Означений курс є логічним продовженням тематичного курсу «Актуальні технології навчання у фаховій передвищій освіті». У робочому зошиті вміщено авторські завдання для слухачів курсів підвищення кваліфікації. Активізувати дослідницькі пошуки викладачів з електронної дидактики (е-дидактики, комп’ютерної дидактики, E-didactics) пропоновано шляхом пізнання таких аспектів: джерела Е-дидактики (блок 1); креолізовані навчальні тексти для інтерактивної комунікації в моделях змішаного навчання (блок 11); е-освітній курс: створення та реалізація (блок 111). Розроблені авторські завдання ґрунтуються на ідеї американського психолога Дж. Гілфорда про розвиток конвергентного (необхідне для знаходження єдино точного розв’язання задачі) та дивергентного (завдяки яким виникають оригінальні рішення) мислення як потенціал для розроблення та оцінювання викладачами власних креолізованих навчальних текстів.
Для педагогічних працівників фахової передвищої освіти, науково-педагогічних працівників, андрагогів системи післядипломної педагогічної освіти, науковців, організаторів післядипломної педагогічної освіти.
Педагогічне дослідження, що розглядається, проводиться в рамках науково-дослідної роботи кафедри філософії і освіти дорослих ЦІПО ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України «Трансформація професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти» (державний реєстраційний номер 0120 Ư104637 (2020–2025 рр.) (підтема «Когнітивна взаємодія викладача-тьютора та слухача в умовах онлайн та
дистанційного підвищення кваліфікації»). Також із зазначеної підтеми дослідження пропонуємо попередню розробку авторів: «Навчальні тексти нової природи: творимо, радимо, тренуємо: методичні рекомендації» https://u.to/LCQLGw.
To overcome the opposition between the Network and I (M. Castells), which is inherent in the "network society", teachers of professional higher education are offered a thematic course "Electronic didactics of professional higher education." This course is a logical continuation of the thematic course "Current learning technologies in professional higher education." The workbook contains author's tasks for students of advanced training courses. It is proposed to intensify the research of teachers of electronic didactics (e-didactics, computer didactics, E-didactics) by learning the following aspects: sources of E-didactics (block 1); creolized learning texts for interactive communication in blended learning models (block 11); e-educational course: creation and implementation (block 111). The developed author's tasks are based on the ideas of the American psychologist J. Guilford about the development of convergent (necessary to find the only exact solution) and divergent (thanks to which original solutions arise) thinking as a potential for teachers to develop and evaluate their own creolized educational texts.
For pedagogical workers of professional higher education, scientific and pedagogical workers, andragogues of the system of postgraduate pedagogical education, scientists,
organizers of postgraduate pedagogical education.
The pedagogical research under consideration is carried out within the framework of research work of the Department of Philosophy and Adult Education of TsIPO DZVO “University
Management of Education "NAPS of Ukraine" Transformation of professional development pedagogical and scientific-pedagogical workers in the conditions of open university postgraduate education "(state registration number 0120 Ư104637 (2020-2025)) (subtopic "Cognitive interaction of tutor and listener in online and distance training "). Also from the specified subtopic of research we offer a preliminary development of the authors: "Educational texts of a new nature: we create, we advise, train: methodical recommendations» https://u.to/LCQLGw.
 
Publisher ЦІПО
 
Date 2022
 
Type Teaching Resource
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730314/1/%D0%95-%D0%B4%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0_%D0%A1%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%BF%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%9A%D1%80%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%B5%D1%86%D1%8C.pdf
- Скрипник, М.І. (orcid.org/0000-0003-4760-6723 <http://orcid.org/0000-0003-4760-6723>), Кравчинська, Т.С. (orcid.org/0000-0002-7521-3508 <http://orcid.org/0000-0002-7521-3508>) and Волинець, Н.П. (orcid.org/0000-0001-7482-0325 <http://orcid.org/0000-0001-7482-0325>) (2022) Electronic didactics of professional higher education [Teaching Resource]