Питання методології та історизму у формуванні змісту навчального матеріалу шкільного курсу фізики
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/730257/
https://undip.org.ua/library/anotovani-rezultaty-naukovo-doslidnoi-roboty-instytutu-pedahohiky-za-2021-rik/ |
|
Title |
Питання методології та історизму у формуванні змісту навчального матеріалу шкільного курсу фізики
Вопросы методологии и историзма в формировании содержания учебного материала школьного курса физики Issues of methodology and historicism in the formation of educational content material of the school course of physics |
|
Creator |
Мацюк, Віктор Михайлович
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 53 Physics |
|
Description |
В основу сучасного змісту курсу фізики повинно бути покладено розгляд цілого ряду методологічних питань, зокрема питань методології науки і онтології. При викладі методологічних питань фізики доцільно використовувати матеріал з історії розвитку фізичної науки. Питання про матерію і рух, простір і час, причинність сприймаються більш зрозуміло і переконливо, якщо при цьому використовується історичний матеріал.
В основу современного содержания курса физики должно быть положено рассмотрение целого ряда методологических вопросов, в частности, вопросов методологии науки и онтологии. При изложении методологических вопросов физики целесообразно использовать материал по истории развития физической науки. Вопросы о материи и движении, пространстве и времени, причинности воспринимаются более понятно и убедительно, если при этом используется исторический материал. The modern content of the physics course should be based on a number of methodological issues, including the methodology of science and ontology. When presenting methodological issues of physics, it is advisable to use material on the history of physical science. Questions about matter and motion, space and time, causality are perceived more clearly and convincingly, if historical material is used. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України, Педагогічна думка
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/730257/1/Macyuk_Anotovani_2021_doc.pdf
- Мацюк, Віктор Михайлович (orcid.org/0000-0002-8710-3082 <http://orcid.org/0000-0002-8710-3082>) (2021) Issues of methodology and historicism in the formation of educational content material of the school course of physics In: Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки за 2021 рік Інститут педагогіки НАПН України, Педагогічна думка, м. Київ, Україна, pp. 135-136. ISBN 978-966-644-606-3 |
|