Record Details

Формування соціально успішної особистості засобами «сase-study» у партнерстві закладів освіти із громадськими організаціями

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730297/
http://perspectives.pp.ua/index.php/vp/article/view/977
 
Title Формування соціально успішної особистості засобами «сase-study» у партнерстві закладів освіти із громадськими організаціями
Formation of socially successful personality by «case- study» in partnership of educational institutions with non-governmental organization
 
Creator Нечерда, В. Б.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.07 Management aspects of educational institutions
37.09 Organization of instruction
 
Description У статті розглядається проблема формування соціально успішної особистості учня засобами технології «сase-study» у партнерській взаємодії закладу загальної середньої освіти із громадськими організаціями. Завданнями зазначеного дослідження є узагальнення даних щодо сутності технології «сase-study», її педагогічного потенціалу й особливостей застосування в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти, а також висвітлення досвіду впровадження цієї технології у практику формування соціально успішної особистості учня.
У роботі наголошено на доцільності соціального партнерства закладів загальної середньої освіти із громадськими організаціями у формуванні соціально успішної особистості учня та ефективності технології «сase-study» у роботі з учнями. Авторкою визначено кейс як основу технології «сase-study», окреслено ознаки «якісного кейса» та зазначено його структуру, а також акцентовано увагу на важливому значенні використання кейсів в освітній практиці закладу загальної середньої освіти, зокрема, у створенні демократичного освітнього середовища, формуванні прогресивного мислення учасників освітнього процесу, підвищенні мотивації учнів і педагогів бути успішними.
У запропонованому дослідженні висвітлено особливості соціального партнерства у формуванні соціально успішної особистості закладів загальної середньої освіти і громадських організацій з огляду на тривалі карантинні обмеження у зв’язку з пандемією COVID-19 і переведення навчання в закладах освіти у онлайн-формат. Відзначено різні онлайн-заходи, проведені за участі активістів громадських організацій для педагогів і психологів та для учнів з метою підвищення ефективності роботи за технологією «сase-study» в закладах освіти.
Окрему увагу авторкою приділено розробці протоколу кейса під час упровадження технології «сase-study» у практику формування соціально успішної особистості учня та поетапному алгоритму роботи учнів над кейсом, а також прикладам успішного використання кейсів у практиці формування соціально успішної особистості учня та результатам впровадження технології «сase-study».
The article considers the problem of forming a socially successful personality of a pupil by means of «case-study» technology in partnership with a general secondary education institution and NGOs. The objectives of this research are to summarize data concerning the essence of technology «case-study», its pedagogical potential and features of application in the educational process of general secondary education, as well as highlighting the experience of implementing this technology in the practice of socially successful pupil personality.
The article emphasizes the expediency of social partnership of general secondary education institutions with NGOs in the formation of socially successful pupil personality and the effectiveness of «case-study» technology in working with pupils. The author identifies the case as the basis of «case-study» technology, outlines the features of «quality case» and its structure, as well as emphasizes the importance of using cases in the educational practice of general secondary education, in particular, in creating a democratic educational environment, progressive thinking of participants in the educational process, increasing the motivation of pupils and teachers to be successful.
The proposed research highlights the features of social partnership in the formation of socially successful personality of general secondary education institutions and NGOs taking into consideration the long quarantine restrictions due to the COVID-19 pandemic and the transfer of education in educational institutions in online format. The research notes various online events conducted with the participation of activists of NGOs for teachers and psychologists and for pupils in order to improve the efficiency of «case-study» technology in educational institutions.
The author pays special attention to the development of the case protocol during the introduction of «case-study» technology in the practice of forming a socially successful pupil personality and the step-by-step algorithm of pupils’ work on the case, as well as examples of successful use of cases in the practice of forming socially successful pupil personality and following introduction of «case-study» technology.
 
Publisher Mezinárodní Ekonomický Institut
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730297/1/%D0%9D%D0%B5%D1%87%D0%B5%D1%80%D0%B4%D0%B0%2C%202022%2C%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Нечерда, В. Б. (orcid.org/0000-0003-2571-5785 <http://orcid.org/0000-0003-2571-5785>) (2022) Formation of socially successful personality by «case- study» in partnership of educational institutions with non-governmental organization Věda a perspektivy, 1 (8). pp. 142-152. ISSN 2695-1584