Особливості розділу «Механічні та електромагнітні хвилі» в підручниках фізики 9-го класу
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/730271/
http://ipvid.org.ua/Vypusk24/Storinky/Dmytro%20Zasiekin.htm 10.32405/2411-1309-2020-24-78-88 |
|
Title |
Особливості розділу «Механічні та електромагнітні хвилі» в підручниках фізики 9-го класу
Особенности раздела «Механические и электромагнитные волны» в учебниках физики для 9 класса Features of the "Mechanical and electromagnetic waves" section in class 9 physical textbooks |
|
Creator |
Zasiekin, Dmytro
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 53 Physics |
|
Description |
У статті розглянуто методичну проблему реалізації змісту розділу «Механічні й електромагнітні хвилі» в підручниках для 9-го класу гімназії, який вперше включено до курсу фізики основної школи (гімназії). З цією метою проаналізовано зміст навчальних програм і п’яти підручників різних авторських колективів, досліджено принципи структурування й добору змісту навчального матеріалу в навчальних програмах і підручниках, методичні прийоми побудови текстів й ілюстрацій у підручниках, ефективність методичного апарату підручників. Аналіз засвідчує, що реалізація програмного матеріалу здійснена з різним ступенем добору змісту, і це при тому, що в кожному авторському колективі є представник робочої групи з написання навчальної програми. Різними є й методологічні підходи, які застосовували автори, виходячи із завдань, які, на їхню думку, мають бути розв’язані в процесі вивчення цього розділу. Особливу турботу викликають різні означення основних фізичних понять і величин цього розділу, їх кількість у підручниках. Уникнути подібних недоліків, на погляд авторів, можна, якби була розроблена концепція змісту фізичної освіти, що обґрунтовувала б змістове наповнення першого і другого концентрів, ставила чіткі завдання, які мають бути розв’язані в процесі вивчення кожного розділу, особливості методик вивчення цих питань на різних ступенях освіти. Зазнати змін має і структура навчальної програми. Зокрема, у ній мають бути чітко вказані явища і процеси, фундаментальні досліди, основні поняття й величини, моделі, принципи, закони та закономірності, теорії, практичне застосування теоретичного матеріалу. Виокремлення цих складників у навчальній програмі має задавати обов’язковий перелік таких, що вперше вивчаються у базовому курсі, які повинні бути повторені в курсі фізики другого концентру, й таких, що вивчатимуться там уперше. Формулювання змістових питань не повинне сприйматись як гіпотетична назва пункту або параграфа підручника. Швидше, це мають бути методологічні й сутнісні орієнтири, завдання, які повинні бути розв’язані в процесі вивчення того чи того розділу/теми. І, найголовніше, чіткий опис очікуваних результатів, яких мають досягти учні під час вивчення відповідного розділу й курсу в цілому.
В статье рассмотрена методическая проблема реализации содержания раздела «Механические и электромагнитные волны» в учебниках для 9-го класса гимназии. Данный раздел впервые включен в базовый курс физики основной школы, поэтому возникает проблема обоснования концепции раздела как составляющей целостного курса физики для заведений общего среднего образования. С этой целью проанализировано содержание учебных программ и учебников, исследованы принципы структурирования и отбора содержания учебного материала в учебных программах и учебниках, методические приемы построения текстов и иллюстраций в учебниках, эффективность методического аппарата учебников. В результате анализа пяти учебников разных авторских коллективов установлено, что они отличаются глубиной и детализацией содержания раздела, различными формулировками основных понятий и их количеством. Избежать подобных разногласий можно, если изменить структуру учебной программы, выделяя в ней явления и процессы, фундаментальные опыты, основные понятия и величины, модели, принципы, законы и закономерности, теории, практическое применение теоретического материала. Должен быть указан обязательный перечень составляющих, впервые изучаемых в базовом курсе, и тех, которые должны быть повторены в курсе физики второго концентра. И, самое главное, четкое описание ожидаемых результатов, которых должны достичь учащиеся при изучении соответствующего раздела и курса в целом. Способы подачи материала, иллюстрации, системы заданий, структура учебников при этом могут быть различными, в зависимости от авторской концепции. The article deals with the methodical problem of realization of the content of the section «Mechanical and electromagnetic waves» in the textbooks for the 9th grade of the gymnasium. The concept of the section as a component of a comprehensive physics course for general secondary education institutions is substantiated. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/730271/1/Zasekin_PSP24_2020.pdf
- Zasiekin, Dmytro (orcid.org/0000-0002-9347-1930 <http://orcid.org/0000-0002-9347-1930>) (2020) Features of the "Mechanical and electromagnetic waves" section in class 9 physical textbooks Проблеми сучасного підручника (24). pp. 78-88. ISSN 2411-1309 10.32405/2411-1309-2020-24-78-88 |
|
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## |
10.32405/2411-1309-2020-24-78-88
|
|