Дистанційне навчання: теоретичні засади та шляхи упровадження (з досвіду шкільної освіти Ізраїлю та ЗЗСО України з єврейським етнокультурним компонентом)
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/730241/
https://www.bethana.org.ua/_files/ugd/de9706_d47a98b828434bbfa46bdd31fa9893e8.pdf#page=24 |
|
Title |
Дистанційне навчання: теоретичні засади та шляхи упровадження (з досвіду шкільної освіти Ізраїлю та ЗЗСО України з єврейським етнокультурним компонентом)
Distance learning: theoretical principles and ways of implementation (from the experience of school education in Israel and general secondary education institutions of Ukraine with a Jewish ethnocultural component) למידה מרחוק: עקרונות ודרכי יישום תיאורטיים (מתוך הניסיון של חינוך בית ספרי בישראל ומוסדות חינוך תיכוניים כלליים באוקראינה עם מרכיב אתנו-תרבותי יהודי) |
|
Creator |
Бакуліна, Наталія Валеріївна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Матеріал доповіді присвячений аналізу психолого-педагогічних засад і практичного досвіду застосування інноваційних інформаційних технологій дистанційного навчання в ізраїльському й українському освітньому просторі. У матеріалах статті висвітлено стан запровадження дистанційного навчання у практиці шкільного навчання в Ізраїлі та у закладах загальної середньої освіти України з єврейським етнокультурним компонентом; проаналізовано рівень обізнаності вчителів щодо використання сучасних інструментів дистанційного навчання в освітній практиці, зокрема застосування сучасних інформаційних, телекомунікаційних і мультимедійних технологій навчання й інтеграції змісту освіти предметів юдаїки з викладанням інших програмових курсів; визначено ефективні асинхронні інструменти щодо онлайн навчання; виявлено освітні потреби, пріоритети й ефективні педагогічні технології дистанційного навчання предметів юдаїки для урахування здобутого досвіду в обґрунтуванні сучасних науково-методичних засад і розробленні методичних рекомендацій для організації дистанційного та /або змішаного навчання в освітній практиці. The material of the report is devoted to the analysis of psychological and pedagogical principles and practical experience of application of innovative information technologies of distance learning in the Israeli and Ukrainian educational space. The materials of the article highlight the state of introduction of distance learning in the practice of schooling in Israel and in general secondary education institutions of Ukraine with a Jewish ethnocultural component; the level of teachers' awareness of the use of modern distance learning tools in educational practice, in particular the use of modern information, telecommunications and multimedia technologies for teaching and integrating the content of Judaic education with the teaching of other program courses; identified effective asynchronous tools for online learning; identified educational needs, priorities and effective pedagogical technologies of distance learning of Judaic subjects to take into account the experience gained in substantiating modern scientific and methodological principles and developing guidelines for the organization of distance and / or blended learning in educational practice. חומר הדוח מוקדש לניתוח עקרונות פסיכולוגיים ופדגוגיים והתנסות מעשית ביישום טכנולוגיות מידע חדשניות של למידה מרחוק במרחב החינוכי הישראלי והאוקראיני. חומרי המאמר מדגישים את מצב הכנסת הלמידה מרחוק בעיסוק בחינוך בישראל ובכלל במוסדות החינוך התיכוניים באוקראינה עם מרכיב אתנו-תרבותי יהודי; רמת המודעות של המורים לשימוש בכלי למידה מרחוק מודרניים בפרקטיקה החינוכית, בפרט שימוש בטכנולוגיות מידע, טלקומוניקציה ומולטימדיה מודרניות להוראה ושילוב תכני החינוך היהדות עם הוראת קורסים אחרים בתכנית; זיהה כלים אסינכרוניים יעילים ללמידה מקוונת; זיהו צרכים חינוכיים, סדרי עדיפויות וטכנולוגיות פדגוגיות אפקטיביות של למידה מרחוק של מקצועות היהדות כדי לקחת בחשבון את הניסיון שנצבר בביסוס עקרונות מדעיים ומתודולוגיים מודרניים ופיתוח קווים מנחים לארגון הלמידה מרחוק ו/או המשולבת בפרקטיקה החינוכית. |
|
Publisher |
Акцент ПП
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/730241/1/%D0%91%D0%B0%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%B0_%D0%9D%D0%92_%D0%91%D0%A5_18_11_2021_%D0%A1_23-32.pdf
- Бакуліна, Наталія Валеріївна (orcid.org/0000-0002-8970-2660 <http://orcid.org/0000-0002-8970-2660>) (2021) Distance learning: theoretical principles and ways of implementation (from the experience of school education in Israel and general secondary education institutions of Ukraine with a Jewish ethnocultural component) In: Гуманітарно-педагогічна освіта: здобутки, проблеми, перспективи. Матеріали II Всеукраїнської науково-практичної конференції (з міжнародною участю) (18 листопада 2021 р. / 14 кіслєва 5782 року) Акцент ПП, м. Дніпро, Україна, pp. 23-32. ISBN 978-966-921-300-6 |
|