Record Details

Clouds of words as a didactic tool in literary education of primary school children

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/730114/
http://ceur-ws.org/Vol-3085/paper29.pdf
 
Title Clouds of words as a didactic tool in literary education of primary school children
Хмари слів як дидактичний засіб літературної освіти молодших школярів
 
Creator Nezhyva, Liudmyla
Palamar, Svitlana P.
Marienko, M.V.
 
Subject 004.93 Pattern information processing
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description The study reveals the possibilities of using the words’ cloud in the literary education of primary school children. The authors consider the possibility of using a cloud of words to visualize the keywords of the text for the translation of the work of art, the interpretation of the main idea and the characteristics of the artistic image. The words’ cloud can also be used as a reference summary to answer questions about the content of the work or to present the results of a school project by students. Moreover, in reading lessons, this tool can be used as a tool to identify the topic of the lesson. The study reveals the possibilities of the didactic tool of the words’ cloud for the development of speech of primary school children, in particular, in composing their own texts and editing them, the ability to explore words that the student uses too often and avoid tautology. Using the method of a problem situation and visually demonstrating information through a cloud of words, the teacher pro-motes the activation of students’ mental activity, the development of creative abilities and critical thinking. The study tested the use of the electronic resource WordArt in primary school – a website for creating a “word’s cloud” and proved its effectiveness in reflection, as well as creating an image of the main idea of the lesson, general conversation, its use as didactic material. The authors used the technology of learning using a cloud office package Google Drive to write a draft of their own statement of primary school children. The authors investigated the use of the service in the lesson of literary reading during the organization of reading activities in the following areas: in the “cloud of words” to encrypt the topic of the lesson; using the cloud as visual material or as basic information to explain new material; encrypt certain words from the text in the cloud, students’ task to guess the work; create a cloud of words of positive and negative characters of the work; write a story on the topic; create an “encrypted postcard” to the writer or hero of the work. In the course of experimental work, the effectiveness of the use of this didactic tool in the lessons of literary reading in primary school during the analysis of texts in order to identify the most important associations of students was confirmed.
Дослідження розкриває можливості використання хмари слів у літературній освіті молодших школярів. Автори розглядають можливість використання хмари слів для візуалізації ключових слів тексту для перекладу художнього твору, інтерпретації основної думки та характеристики художнього образу. Хмара слів також може використовуватися як довідковий конспект, щоб відповісти на запитання про зміст роботи або представити результати шкільного проекту учнями. Більше того, на уроках читання цей інструмент можна використовувати як інструмент для визначення теми уроку. Дослідження виявляє можливості дидактичного засобу хмари слів для розвитку мовлення молодших школярів, зокрема у складанні власних текстів та їх редагуванні, вміння досліджувати слова, які учень занадто часто вживає, та уникати тавтології. Використовуючи метод проблемної ситуації та наочно демонструючи інформацію через хмару слів, учитель сприяє активізації розумової діяльності учнів, розвитку творчих здібностей та критичного мислення. У дослідженні було перевірено використання електронного ресурсу WordArt у початковій школі – веб-сайту для створення «хмари слів» та доведено його ефективність у відображенні, а також створенні образу основної думки уроку, загальної бесіди, її використання як дидактичний матеріал. Автори використали технологію навчання за допомогою хмарного офісного пакету Google Drive, щоб написати чернетку власного висловлювання молодших школярів. Автори дослідили використання сервісу на уроці літературного читання під час організації читацької діяльності за такими напрямками: у «хмарі слів» для шифрування теми уроку; використання хмари як візуального матеріалу або як базової інформації для пояснення нового матеріалу; зашифрувати окремі слова з тексту в хмарі, завдання учнів відгадати твір; створити хмару слів позитивних і негативних героїв твору; написати розповідь на тему; створити «зашифровану листівку» письменнику чи герою твору. У ході експериментальної роботи підтверджено ефективність використання цього дидактичного засобу на уроках літературного читання в початковій школі під час аналізу текстів з метою виявлення найважливіших асоціацій учнів.
 
Publisher CEUR-WS
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/730114/1/paper29.pdf
- Nezhyva, Liudmyla (orcid.org/0000-0001-9520-0694 <http://orcid.org/0000-0001-9520-0694>), Palamar, Svitlana P. (orcid.org/0000-0001-6123-241X <http://orcid.org/0000-0001-6123-241X>) and Marienko, M.V. (orcid.org/0000-0002-8087-962X <http://orcid.org/0000-0002-8087-962X>) (2022) Clouds of words as a didactic tool in literary education of primary school children CEUR Workshop Proceedings (3085). pp. 381-393. ISSN 1613-0073