Record Details

Науково-методична діяльність Миколи Опанасовича Козленка

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729811/
https://aqce.com.ua/vipusk-n10-2018/bondar-vi-gladush-va-naukovo-metodichna-dijalnist-mikoli-opanasovicha-kozlenka.html
 
Title Науково-методична діяльність Миколи Опанасовича Козленка
Научно-методическая деятельность Николая Афанасьевича Козленка
The thema is scientific and methodical activity of Nikolay Afanasevich Kozlenko
 
Creator Бондар, В.І.
Гладуш, В. А.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
378 Higher education. Universities. Academic study
92 Biographical studies. Genealogy. Heraldry. Flags
 
Description У статті висвітлено життєвий шлях та науково-методичну діяльність доктора педагогічних наук, старшого наукового співробітника Інституту спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України Миколи Опанасовича Козленка. Учений одним із головних завдань занять з фізичного виховання в допоміжній школі вважав корекцію і розвиток порушень, які зумовлені патологічними відхиленнями в діяльності центральної нервової системи, а також які тісно пов'язані з особливостями психічного, розумового і емоційно-вольового розвитку дітей. Значне місце в своїх дослідженнях він відводив висвітленню порушень рухів учнів і розкриттю способів їх корекції в процесі занять фізичною культурою. Наукові здобутки Козленка М.О. підтвердили, що виховання таких учнів має спрямовуватися на прищеплення їм самостійності, розвиток рухової активності, підвищення фізичної і розумової працездатності, зміцнення здоров'я, формування життєво важливих рухів і рухових якостей.
В статье освещено жизненный путь и научно-методическую деятельность доктора педагогических наук, старшего научного сотрудника Института специальной педагогики Национальной академии педагогических наук Украины Николая Афанасьевич Козленко. Ученый одной из главных задач занятий данного вида считал коррекцию и развитие присущих им нарушений, обусловленных патологическими отклонениями в деятельности центральной нервной системы, а также тесно связанные с особенностями их психического, умственного и эмоционально-волевого развития. Значительное место в своих исследованиях он отводил освещению нарушений движений учащихся и раскрытию способов их коррекции в процессе занятий физической культурой. Он считал, что воспитание таких учеников должно направляться на привитие им самостоятельности, развитие двигательной активности, повышения физической и умственной работоспособности, укрепления здоровья, формирования жизненно важных движений и двигательных качеств. Опираясь на собственный опыт Николай Афанасьевич подчеркивал необходимость осуществления тесной связи физического воспитания с умственным, нравственным, трудовым и эстетическим воспитанием, что положительно влияет не только на физическое развитие детей, но и на коррекцию и развитие познавательных процессов восприятия, запоминания, воспроизведения, воспитания положительных волевых качеств, настойчивости, целеустремленности, терпения.
Ученый виделил четыре групи средств и методических приемов, которые облегчали ученикам понимание смысловой структуры действия исходного положения обучаемости движений: педагогические средства и методические прийомы, которые способствуют пробуждению и развитию в учеников познавательного интереса к физическим упражнениям; физические упражнения, которые способствуют развитию произвольного регулирования движений; методические приемы, которые способствуют ученикам воспринимать собственные движения, их направление, амплитуду, скорость; педагогические прийомы, которые стимулируют развитие речи в процессе овладения физическими упражнениями.
The article is about the doctor of pedagogical sciences, senior researcher of the Institute of Special Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine Nikolay Afazyevich Kozlenko, his way of life, his scientific and methodical activity.
The scientist considered one of the main tasks of this type of occupation to correct and develop inherent disorders caused by pathological deviations in the activity of the central nervous system and also closely related to the peculiarities of their mental, intellectual and emotional development.
Mostly of all he researched in details the movements of students and the disclosure of ways of their correction in the process of physical activity. He believed that teaching students should be directed to showing them more independence, developing of motor activity, increasing of physical and mental capacity for work, better health, formation of vital movements and motor skills.
Nikolai Afanasyevich emphasized the necessity of connection between physical education and mental, moral, labor and aesthetic education, which positively affects not only the physical development of children but also the positive changes in development of cognitive processes of perception, memorization, reproduction, education of positive will qualities, perseverance, purposefulness and patience.
Kozlenko has identified four groups of techniques which made it easy for students to learn the special movements: pedagogical means and methodical techniques that promote the awakening and development of pupils of cognitive interest in physical exercises; physical exercises that promote the development of arbitrary movement regulation; methodical techniques that help students to perceive their own movements, their direction, amplitude, velocity; pedagogical techniques that stimulate the development of speech in the process of mastering physical exercises.
 
Publisher ПП Медобори-2006
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729811/1/%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%BE-%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B0%20%D0%B4%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C%20%D0%9C%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8%20%D0%9E%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87%D0%B0%20%D0%9A%D0%BE%D0%B7%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%B0.pdf
- Бондар, В.І. (orcid.org/0000-0003-0559-6707 <http://orcid.org/0000-0003-0559-6707>) and Гладуш, В. А. (orcid.org/0000-0001-5700-211X <http://orcid.org/0000-0001-5700-211X>) (2018) The thema is scientific and methodical activity of Nikolay Afanasevich Kozlenko Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) (10). ISSN 2413-2578