Record Details

Інклюзивний освітній процес і волонтерство: досвід співпраці

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729806/
 
Title Інклюзивний освітній процес і волонтерство: досвід співпраці
Инклюзивный образовательный процесс и волонтерство: опыт сотрудничества
Inclusive Education Process and Volunteering: the Experience of Cooperation
 
Creator Гладуш, В. А.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Висвітлено досвід організації інклюзивної освіти на Дніпропетровщині. Представлено практику організації психолого-педагогічного супроводу інклюзивного освітнього процесу в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, що здійснюється Дніпропетровським обласним методичним психолого-медико-педагогічним центром.
Презентовано волонтерський рух студентства ДНУ імені Олеся Гончара як одну із важливих форм надання соціальної допомоги в розвитку інклюзії в освітньому просторі регіону.
Освещен опыт организации инклюзивного образования в Днепропетровской области. Представлена практика работы по организации психолого-педагогического сопровождения инклюзивного образовательного процесса в дошкольных и общеобразовательных учебных учреждениях, совершаемая Днепропетровским областным методическим психолого-медико-педагогическим центром. Автор придерживается позиции: поскольку в обществе существует потребность в этой форме образования, она имеет право на развитие, но не в ущерб системе специального образования Украины, которая формировалась длительное время и имеет весомые достижения в обучении и воспитании детей с нарушениями психофизического развития.
Сегодня очевидны проблемы в организации инклюзивного обучения, поэтому важным является поиск новых резервов, одним из которых может стать волонтерская помощь. Волонтерское движение студенчества ДНУ имени Олеся Гончара имеет первый положительный опыт в этой сфере, что сегодня надо обобщать и развивать.
The experience of inclusive education in the Dnipropetrovsk region is covered in the article. The author draws reader’s attention to the practical work on the organization of psycho-pedagogical support of inclusive education process in kindergartens and schools, conducted by specialists of the Dnipropetrovsk regional methodical psychological medical pedagogical center. The author adheres the following position: as the society is in need of this form of education, it has the right for development, but not at the expense of special education in Ukraine, which has been evolving for a long time and has achieved significant achievements in education of children with special mental and physical needs. Today there is obvious thrashing of inclusion, so it is important to support the search for new reserves, one of which can become volunteers’ assistance. The volunteer movement of student of Dnepropetrovsk National University named after Oles Gonchar has the first positive experience in this area, and it is of great importance to consolidate and develop it.
 
Publisher Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729806/1/%D0%86%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96%D0%B9%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%86%D0%B5%D1%81%20%D1%96%20%D0%B2%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE.pdf
- Гладуш, В. А. (orcid.org/0000-0001-5700-211X <http://orcid.org/0000-0001-5700-211X>) (2014) Inclusive Education Process and Volunteering: the Experience of Cooperation Народна освіта, 3 (24). ISSN ISBN 966-8358-22-8