Record Details

Підготовка педагогічних працівників спеціальної освіти у Словаччині та в Україні: порівняльний аналіз

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/729815/
https://aqce.com.ua/vipusk-n16-tom12020/shilonova-v-kljajn-v-gladush-v-pidgotovka-pedagogichnih-pracivnikiv-specialnoi-osviti-u-slovachchini-ta-v-ukraini.html
10.32626/2413-2578.2020-16.278-294
 
Title Підготовка педагогічних працівників спеціальної освіти у Словаччині та в Україні: порівняльний аналіз
Подготовка педагогических работников специальной школы в Украине и Словакии: сравнительный анализ
Training of special education teacher educators in Slovakia and Ukraine: comparative analysis
 
Creator Гладуш, В. А.
Шилонова, В.
Кляйн, В.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Дослідженням ставилася мета висвітлити досвід та особливості організації освітнього процесу закладів вищої освіти Словаччини та України, що готують педагогічні кадри для системи спеціальної освіти; зробити аналіз переліку навчальних дисциплін, які формують професійні компетентності у майбутніх спеціальних педагогів в ході оволодіння освітньо-професійною програмою другого (магістерського) рівня; порівняти спеціалізації та кваліфікації випускників. В ході дослідження охарактеризувано системи підготовки педагогічних працівників за спеціальність «Спеціальна освіта» в Словаччині та Україні; висвітлено основні принципи та порядок відбору кандидатів на навчання в педагогічні заклади вищої освіти на прикладі Католицького університету в Ружомберку та закладів вищої освіти України; здійснено порівняльний аналіз обсягу та змісту освітніх програм «Спеціальна освіта», наявність у них комонентів загальних, професійних та вибіркових дисциплін; акцентовано увагу на особливостях організації освітнього процесу в Словаччині; окреслено важливі моменти підсумкової атестації випускників та застосування внутрішньої системи забезпечення якості. Дослідники прийшли до висновку, що зміст освітньої програми, організація освітнього процесу в закладах вищої освіти обох країн успішно забезпечують оволодіння здобувачами вищої освіти професійних компетентностей. Освітні програми можна легко адаптувати з метою забезпечення мобільності студентів, зокрема, для вивчення окремих специфічних навчаьних курсів, проходження педагогічної практики та отримання випускниками подвійних дипломів. Такі заходи переконливо наблизять вищу освіту України до загальноєвропейської та зробить наших випускників більше затребуваними на ринку праці в Європі. В статті також висвітлено особливості децентралізації в закладах вищої освти Словаччини, повноваженнях керівників структурних підрозділів університетів. Результати дослідження дадуть можливість науково-педагогічним працівникам України зробити порівняння з системою вітчизняної педагогічної освіти, запозичити щось нове, передове та корисне або остаточно переконатися в правильності та надійності своїх власних підходів до формування професійних компетентностей у спеціальних педагогів.
Исследованием ставилась цель осветить опыт и особенности организации образовательного процесса высших учебных заведений Словакии и Украины, которые готовят педагогические кадры для системы специального образования; сделать анализ перечня учебных дисциплин, формирующих профессиональные компетентности у будущих специальных педагогов в ходе овладения образовательно-профессиональной программой второго (магистерского) уровня; сравнить специализации и квалификации выпускников. В ходе исследования охарактеризовано системы подготовки педагогических работников по специальности «Специальное образование» в Словакии и Украине; освещены основные принципы и порядок отбора кандидатов на обучение в педагогические высшие учебные заведения на примере Католического университета в Ружомберку и высших учебных заведений Украины; осуществлен сравнительный анализ объема и содержания образовательных программ «Специальное образование», наличие в них компонентов общих, профессиональных и выборочных дисциплин; акцентировано внимание на особенностях организации образовательного процесса в Словакии; обозначены важные моменты итоговой аттестации выпускников и применения внутренней системы обеспечения качества. Исследователи пришли к выводу, что содержание образовательной программы, организация образовательного процесса в учреждениях высшего образования обеих стран успешно обеспечивают овладение соискателями высшего образования профессиональных компетенций. Образовательные программы можно легко адаптировать для обеспечения мобильности студентов, в частности, для изучения отдельных специфических учебных курсов, прохождение педагогической практики и получения выпускниками двойных дипломов. Такие меры убедительно приблизят высшее образование Украины к общеевропейской и сделает наших выпускников более востребованными на рынке труда в Европе. В статье также рассмотрены особенности децентрализации в учреждениях высшего образования Словакии, полномочия руководителей структурных подразделений университетов. Результаты исследования позволят научно-педагогическим работникам Украины сделать сравнение с системой отечественного педагогического образования, перенять что-то новое, передовое и полезное или окончательно убедиться в правильности и надежности своих собственных подходов к формированию профессиональных компетенций в специальных педагогов.
The main targets of the study: to highlight the experience and peculiarities of the organization of the educational process of higher education institutions in Slovakia and Ukraine which train teaching staff for the system of special education; to make analysis of the list of academic disciplines that form the professional competence of future special teachers in the course of mastering the educational and professional program of the second (master's) level; to compare the specialization and qualifications of graduates.
The study describes the systems for training teachers in special education in Slovakia and Ukraine; highlights the main principles and procedures for selecting candidates for training at teacher training institutions of higher education on the example of the Catholic University in Rujomberk and higher education institutions of Ukraine; carries out a comparative analysis of the volume and content of special education programmes and the availability of components of general, professional and selective disciplines; and pays particular attention to the following issues.
The researchers came to the conclusion that the content of the educational program, the organization of the educational process in higher education institutions of both countries successfully ensure the mastery of professional competencies of applicants for higher education.
The educational programmes can be easily adapted to ensure the mobility of students, in particular, for individual specific courses, pedagogical practice and dual diplomas. Such measures will definitely bring Ukrainian higher education closer to European standarts and will make our graduates more attractive in the European labor market.
The article also shows the peculiarities of decentralization in Slovakian higher education institutions, the powers of heads of structural units of universities.
The results of research will allow the teaching staff in Ukraine to revise the system of national teacher education, to borrow something new, advanced and useful and finally make sure of the correctness and reliability of their own approaches to the formation of professional competencies in special teachers.
 
Publisher Ковальчук О.В.
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/729815/1/%D0%9F%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B0%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%BA%D0%B0%D0%B4%D1%80%D1%96%D0%B2%20%D0%B2%20%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%87%D1%87%D0%B8%D0%BD%D1%96%20%D1%96%20%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%96.pdf
- Гладуш, В. А. (orcid.org/0000-0001-5700-211X <http://orcid.org/0000-0001-5700-211X>), Шилонова, В. (orcid.org/0000-0003-3347-925X <http://orcid.org/0000-0003-3347-925X>) and Кляйн, В. (orcid.org/0000-0002-8895-0750 <http://orcid.org/0000-0002-8895-0750>) (2020) Training of special education teacher educators in Slovakia and Ukraine: comparative analysis Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки), 1 (16). pp. 278-294. ISSN 2413-2578
10.32626/2413-2578.2020-16.278-294
 
##plugins.schemas.dc.fields.doi.name## 10.32626/2413-2578.2020-16.278-294